משפט

האב פושט רגל, הילדים ישארו עם מיליונים: אושר ההסדר של משפחת פישמן

נשיא המחוזי בת"א איתן אורנשטיין קיבל את הסדר הנושים של משפחת הטייקון הקורס בניגוד לעמדת הנאמן שטען כי הסכום שתעמיד המשפחה "מגוחך". הבנקים, שמחקו סכום נכבד מהחובות של פישמן, קידמו מצדם את ההסדר

איתי פת-יה |  3
אליעזר פישמן (צילום ענת דניאלי)
נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין קיבל היום (ג') את הסדר הנשייה של משפחת פישמן מול רשות המסים והבנקים - בניגוד לעמדת הנאמן.
במסגרת ההסדר, הנושים ובראשם הבנקים לאומי והפועלים וכאמור רשות המסים, יקבלו 214 מיליון שקל מקופת פשיטת הרגל של הטייקון הקורס, ובמידה ויוותר בה פחות מכך המשפחה תשלים את הסכום. כך או כך, תרומת המשפחה להסדר לא תפתח מ-20 מיליון שקל.
בני משפחתו של פישמן – רעייתו טובה וילדיהם ענת מניפז, איל פישמן ורונית פישמן-אופיר יוכלו להגדיל את אחזקותיהם בחברת "פישמן רשתות" מ-44.5% ל-50%, ובכך למעשה קופת פשיטת הרגל תאבד את השליטה בנכס המרכזי שלה, שכולל תחתיו בין השאר את פעילות הום סנטר, טלפארמה, היפר טוי, זר פור יו ופאוור כארד. צעד זה עמד בבסיס התנגדותו של הנאמן עו"ד יוסי בנקל, שמעריך את השלכותיו ב-20 מיליון שקל שישארו אצל המשפחה ובעצם יגרעו מהנושים.
שלושת ילדיו של פישמן ישלמו לקופת פשיטת הרגל סכום כולל של 4.8 מיליון שקל שיפרש על פני 12 תשלומים חודשיים שווים. העוזרת האישית של פישמן, רונית אבן תשלם מצדה לקופת הפש"ר 3.5 מיליון שקל. עוד סוכם כי טובה פישמן תעביר את מניותיה בחברות מקבוצת פישמן לנאמן בנקל, וכן יועברו הדיבידנדים שלה מאחזקות אלה לקופת פשיטת הרגל. לצד זאת ימכרו נכסי חברת א.ט קירור והתמורה מהמכירה תועבר גם היא לקופת הפש"ר. 
פישמן ורעייתו יצטרכו לפנות את הווילה בה הם מתגוררים בסביון תוך 9 חודשים, כשקופת פשיטת הרגל תקבל סכום השווה לתמורת המכירה נטו מינוס 3.6 מיליון שקל שכבר קיבלה (מחצית התמורה ממכירת נכס אחר של הזוג ברחוב חיסיון בתל אביב). היה ולא יצליחו בני הזוג למכור את הווילה, זה יועמד להשכרה, כשההכנסות מהשכירות יועברו לטובה עד למכירת הנכס, ולאחריה האחרונה תעביר לקופת הפש"ר חלק יחסי מדמי השכירות.
 
קראו עוד ב-ice
ההסדר הוצע לצדדים בהליך גישור בהובלת נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, כשמדובר בהצעה פחות מקלה מזו שקדמה לה, לפיה יקבלו הנושים 140 מיליון שקל בלבד מקופת הנשייה, ולא 214 כפי שסוכם בהסדר הנוכחי. חובותיו של פישמן, שהוכרז ב-2017 כפושט רגל, נאמדו בתחילת ההליך בכ-4 מיליארד שקל. לאחר שהבנקים מימשו את נכסיו שהיו בידיהם היקף החוב ירד ל-2.9 מיליארד שקל, שאת חלקם הגדול מחקו הבנקים – כלומר וויתרו על הכסף.

בשבוע שעבר אמר הנאמן עו"ד בנקל בבית המשפט כי "יש לדחות את ההסדר גם בשל העובדה כי כנגד קבלת פטור מלא וגורף מפני תביעות הנאמן ובעלי תפקידים אחרים בהיקף מצטבר של למעלה ממיליארד שקל, מציעים בני משפחת החייב להעמיד לקופת פשיטת הרגל תרומה בסכום מגוחך הקרוב לאפס וגם זאת רק לאחר שקופת פשיטת הרגל תעביר לידיהם – שלא כדין - נכסים נוספים שהם אינם זכאים להם".
בהחלטתו של השופט אורנשטיין נכתב מנגד כי "הסדר באשר הוא, אינו יכול לרצות את מלוא תאוותו של כל צד, ומטבע הדברים הסדר במהותו הוא תולדה של איזון בין רצונות הצדדים". עוד הוסיף כי "לא מצאתי בתנאי ההסדר שנפל פגם היורד לשורשו של עניין. בנסיבות המקרה, אין מקום לחריג של התערבות בית המשפט בהסדר הנושים, ואין מקום שבית המשפט יחליף את שיקול הדעת העסקי של הנושים בשיקול דעתו שלו, גם אם הייתי סבור אחרת".
כמו כן ציין: "לאחר שעיינתי בנוסחים השונים של הצעות המגשר שהונחו לפני בשנה ומעלה האחרונה, אין חולק כי קיים שיפור בהסדר זה בהשוואה לנוסחים בהצעות הקודמות של המגשר, ובאחרון יש כדי להיטיב יותר עם הנושים".
על אף שקיבל החלטה המנוגדת לעמדתו של בנקל, הראשון הביע הערכה לפועלו כשהוא כותב כי "מחויבותו הבלתי-מתפשרת של הנאמן לטובת הנושים אינה מובנית מאליה. אמנם הנושים בחרו לבסוף שלא לפעול על פי עמדתו, אולם אין בכך כדי להמעיט מתרומתו המשמעותית להשאת קופת הנשייה, בכלל ולגיבוש הסדרי הגישור, בפרט".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כסף
    דנה 11/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שום קשר בין צדק לבין משפט ומי שמישם זאת בראש גלי זוהי הרשות השופטת...
    סגור
  • 2.
    גזל של העם!!! משפחתו נשארת עם מאות מליונים והפנסיות
    גל 07/2020/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא יתכן שילדיו נשארים עם מאות מליונים בזמן שעשו בגללו תספורת עח הפנסיה של כולנו במילארדים!!!תתעוררו רק עם לחץ ציבורי ישנו את ההסדר המקומם הזה!
    סגור
  • 1.
    חוב של 1 מיליארד היה עולה לפישמן ומשפחתו יותר .
    אריה 07/2020/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי שחייב הרבה מחזיר מעט על הגב של לקוחות הבנק . משפחת פישמן הרוויחה והם צוחקים עלינו כל הדרך לבנק .
    סגור