משפט

"אצלנו אין תעודות": מדוע המשטרה מסרבת להשיב לעיתונאי "אישתון" את ציודו האישי?

העיתונאי העצמאי, ליאור קופלוביץ' (אישתון) דורש להשיב אליו את ארכיונו האישי, שנלקח בעת פשיטה משטרתית, וטוען לחיסיון עיתונאי מלא. המשטרה מתנגדת - "'עבודה עיתונאית' לא יכולה להצדיק כל עבירה"

ניר קומם |  2
מיכל עבאדי בויאנג'ו, ליאור קופלוביץ' (צילום ויקיפדיה, לעמ)
משטרת ישראל מבקשת לדחות את הערעור של העיתונאי העצמאי ליאור קופלוביץ', הידוע בכינויו "אישתון", אשר דורש להשיב לידיו את הארכיון העיתונאי האישי שלו שהוחרם במהלך פשיטת המשטרה על ביתו בשבוע שעבר. "הנימוק של 'עבודה עיתונאית' איננו יכול להצדיק כל עבירה", נכתב בבקשת המשטרה. "(קופלוביץ') טוען טענת חיסיון גורפת, מבלי לעמוד בנטל ההוכחה, ומסרב בכל דרך לשתף פעולה בחקירתו – דבר המהווה דוגמא לניצול ציני של טענת החיסיון".
בשבוע שעבר, עצרה יחידת להב 433 של המשטרה את העיתונאי העצמאי והבלוגר ליאור קופלוביץ', בחשד שהטריד ב- 29.2 את החשבת הכללית במשרד האוצר לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. על פי הכתוב בכתב החשדות, בפברואר הגיע קופלוביץ' לביתה של עבאדי-בויאנג'ו, שהעידה במשטרה בעבר סביב פרשת הצוללות, והציג את עצמו בפניה כשליח מטעמו האישי של "יוסי", ככל הנראה בכוונה ליוסי כהן, ראש המוסד. קופלוביץ' חשוד כי הציג בפני עבאדי-בויאנג'ו כתבה שכביכול עתידה הייתה להתפרסם למחרת, ועוסקת ב"מסלול השוחד" לפיו בת שיחתו אישרה את מימון רכש ספינות המגן בתמורה לקבלת תפקיד בחברה ציבורית. הוא גם טען בפניה כי בידי הכתבים מצויה הקלטה לפיה ראש הממשלה "סגר עם יוסי" את המינוי ליו"ר חברת פסגות. עוד התברר כי קופלוביץ' הצמיד לרכבה של העדה מכשיר מעקב למשך מספר ימים, כך עקב אחר תנועותיה ולבסוף התייצב בפניה על סף דלתה.
ברקע לכתב החשדות תואר כי עבאדי-בויאנג'ו ביקשה ממנו תעודת זהות, והוא השיב כי "אצלנו אין תעודות", כחלק מהכיסוי המוסדי שטען לו. לאחר שעזב את ביתה, פנתה למשטרה, שהחלה בביצוע חקירה סמויה, שהובילה למעצרו. כשהגיעה המשטרה לחפש בביתו, טען קופלוביץ' כי אסור לשוטרים לבצע חיפוש בביתו מאחר שהוא עיתונאי, ואף התנגד פיזית לחיפוש. במהלך חקירותיו, שמר על זכות השתיקה, וטען לטענת חיסיון גורפת על כל המסמכים והמדיה שנתפסו. קופלוביץ' הגיש בקשה להשבת כלל החומרים שנתפסו מידיו, מיידית ומבלי שיותר לעיין בהם, בטענה שמדובר בפגיעה בחופש העיתונות ובפגיעה אפשרית בחיסיון מקורות עיתונאיים.
משטרת ישראל דחתה את טענותיו. המשטרה לא מקבלת את הטיעון שמעשיו בוצעו במסגרת עבודתו העיתונאית, ומגיבה כי "הנימוק של 'עבודה עיתונאית' איננו יכול להצדיק כל עבירה (או עבירה בכלל)".
"לדעתי קופלוביץ' התקרב לחקר האמת בנושא הצוללות ובנושא רכישת הספינות ומתווה הגז ואז בעיתוי מוזר המשטרה שמה יד על כל החומרים שאסף במשך שבועות ארוכים", אמר בן יצחק, עורך הדין של קופלוביץ', גונן בן יצחק, שמזוהה גם כאחד ממובילי המחאה החברתית. "קיים חשש כבד כי החיפוש יפגע במקורות של המבקש ובעבודתו העיתונאית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אייס לא מעלה תגובות שלא תואמות את רוח הכתבה?
    דוד 08/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבן אדם הצמיד לפי הטענות מכשיר מעקב לרכב של אזרח. הוא לא שוטר ולא איש סוכנות חוק שמקביל אישור לפעולה כזו. הוא עיתונאי. זו עבירה פלילית אם זה אכן קרה ואז לא מגיעה לו שום הגנה
    סגור
  • 1.
    הוא עושה צחוק? הצמיד מכשיר מעקב לרכבה?
    דוד 08/2020/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכל הטענות של הנסיון להתחזות וכו שזה עוד בשטח אפור של עבודה עיתונאית, התיאור והטענה שהצמיד לרכב של אזרח מכשיר מעקב נראית לי פשוט עבירה פלילית שלא קשורה לאף הצדקה לעבודת עיתונאי. אפילו שוטר צריך אישור של שופט לפעולה כזו.
    סגור