משפט

מה גרם לשופט לגרוס את כל החומרים בפרשת בוררות המיליונים באפריקה?

הבוררות שהייתה אמורה להיות חשאית על זכויות הכרייה בקונגו, הפכה למסוקרת תקשורתית וגוללה שלל האשמות בין הצדדים עד כדי האשמות בקניית עדים וניסיון לתפירת תיקים, שכירת חוקר פרטי שקב אחר השופט אורי גורן,  שהודיע כי גרס את כלל החומרים בהם דן מעל עשור
יהודה לוינגר |  1
בית משפט (צילום freepik)
בצעד מפתיע הודיע אתמול (רביעי) השופט בדימוס אורי גורן כי אינו יכול לכתוב פסק דין בבוררות בין המיליארדר החרדי דן גרטלר ואנשי העסקים האחים משה ומנדי גרטנר, הסיבה: הוא גרס את כל חומרי הבוררות בדיונים שנמשכו מעל עשור, שכללו 72 דיונים ומעל עשרת אלפים עמודי פרוטוקול.
כזכור, כבר בנובמבר שנה שעברה התפטר גורן מתפקידו כבורר בסכסוך הכרייה באפריקה בשווי מיליוני דולרים, וזאת לאחר שגילה כי אחד הצדדים, משה גרטנר, שכר לכאורה חוקר פרטי שיעקוב אחריו כדי להביא לפסילתו כבורר. החוקר התברר כצביקה נווה (אחיו של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נווה) שקיבל 50 אלף דולר כדי שיעקוב אחר גורן ובת זוגו.
גורן, שופט בדימוס בן 82, נפגע מהמהלך והטלת הספר ביושר ובמקצועיות שלו ושקל רבות אם להתפטר כדי לסיים את המשימה שנמשכה כבר עשור, אך לבסוף החליט שאין לו ברירה אלא להתפטר. לאחר התפטרותו סירב המיליארדר החרדי גרטלר להמשיך בהליך הבוררות.
אולם, למרות התפטרותו, שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, יהודית שבח, שלחה בקשה לקבלת עמדתו במידה והיא תדרוש פסק דין. גורן העלה סדרת טיעונים כנגד הבקשה: החל מפיטורי עוזרו המשפטי ועד מצבו הבריאותי, אך התקדים המפתיע הייתה הודאתו כי גרס את כלל החומרים בבוררות שנמשכה כבר 11 שנים. בעבר הפנה גורן גם אצבע מאשימה לסיקור התקשורתי של הבוררות וטען כי היא מונעת ממנו לכתוב החלטה, מאחר שהבוררות הייתה אמורה להיות חסויה.
אז מה השלב הבא? השופטת יהודית שבח תוכל למנות בורר חדש שיהיה מוסכם על הצדדים, או להורות על ביטול הליך הבוררות והגשת תביעות של שני הצדדים לבית המשפט בהליך גלוי ולא חשאי, כאשר בין הצדדים עומדות האשמות בוטות וחריפות החל מהאשמה לניסיון קניית עדים ותפירת תיקים, או הדלפות מידע בסכסוך על זכויות כרייה בדרום מזרח קונגו בהיקף של מאות מיליוני דולרים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הרי מקלידים הכל למחשב. אז לאן זה נעלם ולמה?? (ל"ת)
    אזרחית 01/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור