משפט

מנדלבליט התקפל? "מבחינה משפטית ניתן לקדם תכנית כלכלית בבחירות"

אם במכתבו הקודם של מנדלבליט עלתה האפשרות כי הוא יפסול את התכנית הכלכלית של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ, הפעם הטון שונה לחלוטין: "עובד מערך הייעוץ המשפטי לממשלה ערוכים בכל עת לסייע בקידומם"
מערכת ice | 
מנדלבליט וכץ (צילום Magma Images ולעמ עמוס בן גרשון)
בשונה ממכתבו הקודם שהיה נשמע כאזהרה לשר האוצר ישראל כ"ץ נגד אישור התכנית הכלכלית שלו, במכתב שנשלח היום (ראשון) הטון של היועץ המשפטי לממשלה שונה: "אין אמירה קטגורית לפיה לא ניתן מבחינה משפטית לקדם כל תכנית כלכלית בתקופת בחירות".
כזכור, לפני כחודש, העלה מנדלבליט במכתבו את האפשרות כי כל תכנית כלכלית שיעלה האוצר לאישור הממשלה תצטרך לעבור את אישורו: "ככל שיוחלט לקדם תוכנית כאמור, יש להבטיח שההחלטות והיוזמות שתציג הממשלה תתקבלנה במסגרת הוראות הדין", קבע היועמ"ש.
מהמכתב הקודם עלה טון תקיף של היועץ המשפטי לממשלה כי על שר האוצר לפעול תחת פיקוחו לפי שזו תקופת בחירות: "יש להיזהר מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד מסוים". בנוסף הורה היועמ"ש: "ככל שיוחלט לקדם תוכנית, יש להבטיח שההחלטות והיוזמות שתציג הממשלה במסגרתה תתקבלנה במסגרת הוראות הדין ותוך שמירה על הריסון והאיפוק הנדרש בתקופת הבחירות, ובתיאום מוקדם עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי לממשלה".
לאור דבריו, נכנס הדרג המדיני למאבק מול הדרג המשפטי על הסמכות למי ההכרעה להחלת תכנית כלכלית בתקופת הבחירות, כאשר שר האוצר ישראל כ"ץ הבהיר מספר פעמים כי "שיקול דעת של המשפטנים ומה המדיניות הנכונה, לא יכול להחליף את שיקול הדעת של הדרג המדיני". בנוסף אמר כ"ץ: "הביטוח הזה של 'כלכלת בחירות' הוא ביטוי פוליטי ומשפטנים לא רשאים בכלל להשתמש בו. אם יש סעיף שנראה להם תעמולה - שיורידו אותו".
במכתבו היום לשר האוצר ישראל כ"ץ, אמנם פותח היועמ"ש כי ככל שתקודם התכנית הכלכלית "תתקבלנה בתיאום מוקדם עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי, כמקובל, במטרה להבטיח שמירה על הוראות הדין, תוך הקפדה על הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות".
אבל אם במכתב הקודם היה נשמע כי מנדלבליט מאיים לפסול את התכנית בשל תקופת הבחירות, הפעם הטון היה שונה לחלוטין: "עובדי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, ובטחוני גם כי גם יתר הגורמים המקצועיים הנוגעים בדבר, ערוכים בכל עת על מנת להידרש אל הדברים מיד כשיוצגו לפניהם ולסייע בקידומם".
מנדלבליט אף הבהיר: "אין אמירה קטגורית לפיה לא ניתן מבחינה משפטית לקדם כל תכנית כלכלית בתקופת בחירות", וכי כל מבוקשו הוא רק לקבל ולראות את התכנית ולראות כי היא עומדת לכללים כמו "שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או מועמד מסוים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה