משפט

עמית בכר: "הוצאת הלשכה מהוועדה - ניסיון השתלטות של הקואליציה"

יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד עמית בכר מצהיר בראיון ל-ice: "אני המועמד היחידי שאמנע שליטה מוחלטת של הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים" ומתייחס ליריבו עו"ד אפי נוה: "הרשעתו בקרוב תהפוך לסופית וחלוטה ובספק אם יוכל לשמש כעו"ד. אני לא מאמין שיש עו"ד אחד שמוכן שאדם כזה יעמוד בראש הלשכה"  
דוד זולדן |  1
עו"ד עמית בכר (צילום סיוון פרג', shutterstock)
הקרב על ראשות לשכת עורכי הדין: עו"ד עמית בכר, שמתמודד על התפקיד הנכסף בקרב צמוד מול נוה אומר בראיון ל-ice כי: "אני מתעקש שהבחירה בי היא לא של ימין או שמאל. זה לא מיעוט או רוב אלא מתוך תפיסה עצמאית ליברלית וגם בגין חשב כמוני ומי שעושה חלוקה של ימין או שמאל טועה ומטעה". 
על הרפורמה המשפטית אומר בכר: "היום הרפורמה מדברת על חבילה של הצעת חקיקה בסדרה של חוקים שהוגשו במקשה אחת עד כדי ריסוק מערכת העצמאות של מערכת המשפט. ריסוק מערכת המשפט יפגע בנשמת אפה של הדמוקרטיה".
 
מתחמם המרוץ על ראשות לשכת עורכי הדין והפעם מקבלת ההתמודדות משמעות נוספת לא רק אל מול הרפורמה המשפטית המתגבשת אלא גם ובעיקר סביב המאבקים הסוערים בתוככי הלשכה. עו"ד עמית בכר המתמודד שוב לתפקיד יו"ר הלשכה אומר בראיון ל-ice כי: "הבחירות הם על מעמד מקצוע עריכת דין בישראל והמועמדות של נוה היא פרדוקס שגובל שגובל בחוצפה. לא נותנים לעבריין מורשע ועבריין אתיקה שהקליט פרקליטים, עורכי דין ושופטים ללא ידיעתם וביזה את לשכת עורכי הדין, לעמוד בראש".
יש טענות שמערכת המשפט בישראל נוהגת כמו קבוצה סגורה בשיטת "חבר מביא חבר". האם לדעתך צריך לשנות את השיטה ומה האלטרנטיבה?
"כשמדברים על מערכת המשפט מתוך ראיה מקצועית של לשכת עוה"ד צריך לדבר בצורה מדויקת ומדודה. יש בתי משפט, פרקליטות, מוסדות אקדמיה ואת לשכת עוה"ד. ישנה מערכת חקיקה ומערכת יחסים בין הרשויות. השאלה היא האם השינוי נועד לחזק את המערכת או להחלישה. היום הרפורמה מדברת על חבילה של הצעת חקיקה בסדרה של חוקים שהוגשו במקשה אחת עד כדי ריסוק מערכת העצמאות של מערכת המשפט. ריסוק מערכת המשפט יפגע בנשמת אפה של הדמוקרטיה. אני לא יכול להסכים שמערכת המשפט לא תהיה חזקה ולא תוכל להגן על זכויות מיעוטים בסוגיות אישיות וחברתיות. ביהמ"ש עצמאי הוא היחידי שיכול לדאוג לאיזון כזה ובחירת השופטים גם היא צריכה להיות עצמאית".  
 
כמי שמחזיק בעמדה נגד הרפורמה אינך חושש שיבולע לך בקרב מצדדי הרפורמה בלשכה?   
"השינויים המסתמנים הם לא פחות ממהפכה ולכן עמדתי על המכלול של הדבר הזה שצריך לעצור אותו. עם זאת דרושה ביקורת וכן קיצוב וייעול הליכים בבתי המשפט על ידי הוספת שופטים וקידום חקיקה למשל שתיתן זכויות לנאשמים ותקצר הליכים פלילים ומעבר מהליך פלילי להליך מנהלי. וגם אז כשמדברים על שינויים חשוב לזכור שיש לנו מערכת משפט שאפשר להתפאר בה, אמנם לא הכול מושלם ואני המועמד היחידי שאמנע שליטה מוחלטת של הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים".
 
הלשכה צריכה להיות משובצת בוועדה?
"חד משמעית כן. אפשר לעשות עבודת קודש בוועדה עם נציגים מקצועיים שיודעים מי מקרב השופטים מתאים לתפקיד. הניסיון להוציא את לשכת עורכי הדין מהועדה לבחירת שופטים הוא ניסיון השתלטות של הקואליציה על הועדה ונבלם בזכות פעולות שעשינו ולאור מחאה מוצדקת של הציבור. סמוטריץ', בן גביר, טלי גוטליב וינון מגל אומרים: תבחרו בנוה כדי להשתלט עלך הועדה. הם אומרים 'אנחנו יודעים, הוא לא מוסרי אבל תסתמו את האף ותצביעו לו אבל בלשכת עורכי הדין חכמים ולא יאפשרו לזה לקרות".  
פי נווה בימין אתה בשמאל מרכז? יש כאלה שתופסים זאת כך. זה משקף?
"אני מתעקש שהבחירה בי היא לא של ימין או שמאל. זה לא מיעוט או רוב אלא מתוך תפיסה עצמאית ליברלית וגם בגין חשב כך ומי שעושה חלוקה של ימין או שמאל טועה ומטעה".
התדמית של הלשכה נפגעה בשנים האחרונות. כיצד נכון לשקם את תדמיתכם בציבור?
"היו שני ראשי לשכה שכשלו ואני לא יכול להשוות ביניהם וזה עניין של מנהיגות ודוגמא אישית. הבחירות הם על מעמד מקצוע עריכת דין בישראל והמועמדות של נוה היא פרדוקס שגובל שגובל בחוצפה. נווה מבקש להיות ראש הלשכה אבל קודם לא נותנים לעבריין מורשע ועבריין אתיקה שהקליט פרקליטים, עורכי דין ושופטים ללא ידיעתם וביזה את לשכת עורכי הדין, לא נותנים לאדם כזה לעמוד בראש. הרשעתו בקרוב תהפוך לסופית וחלוטה ובספק אם יוכל לשמש כעו"ד. הרשעה חמורה לא פחות היא התנהגות אתית של נוה שהקליט בסתר שופטים ומתרברב שיש לו הקלטות רבות ושהמדינה תרעד. אני לא מאמין שיש עו"ד אחד שמוכן שאדם כזה יעמוד בראש הלשכה".  
בסוף זה מאבק של אינטרסים וכלל לא בטח שהשיקולים של המצביעים יהיו מוסריים. בתרחיש כזה אתה מודאג?
"הרוב המכריע של עו"ד בישראל הם אנשים שומרי חוק והלשכה תפעל למענם והם לא מוכנים בשום פנים שאדם כזה יעמוד בראש הלשכה גם אם כל צייצני השופרות כמו ינון מגל ואחרים יצייצו ויפצירו בסופו של דבר העו"דים הם אלו שיצביעו. הבחירות האלה הם נקודת מפנה וקריטיות מאוד על עתיד הדמוקרטיה כי ממש בעוד חודש אנחנו בוחרים את נציגנו בוועדה לבחירת שופטים. אחוז ההצבעה יעלה וצריך שיעלה. אני קורא לבוא ולהצביע ואם לא יבואו להצביע זה כמו להצביע לאפי נווה".
אני עדיין קורא גם לדורון וגם לארקדי לעשות מה שעשו אחרים ולשלב כוחות. הרשימה שעומדת מאחורי היא המגוונת ביותר עם הרקורד והכוח הנשי המשמעותי ביותר. יש לנו גם נציגות מהציונות הדתית וגם נציג חרדי ולכן זו רשימה מגוונת ולא פוליטית בניגוד לרשימות האחרות".  
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בכר הכי נוכל...ממש סכנה (ל"ת)
    עובדת לשעבר 06/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור