משפט

בן גביר לא חוגג: "חייבים להעביר את הרפורמה כולה"

במערכת הפוליטית מגיבים לחוק שהקואליציה חפצה ביקרו, שעבר הלילה ונועד לבטל את יכולת בית המשפט לבקר החלטות ממשלה או נבחרי ציבור. באופוזיציה זועמים ומאיימים בהחרפת צעדי המחאה, בימין רושמים הישג ונושמים לרווחה
דוד זולדן | 
איתמר בן גביר (צילום פלאש 90/ תומר נויברג, חיים גולדברג)
במערכת הפוליטית מגיבים אחרי אישור החוק בקריאה ראשונה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא מתבשם מהניצחון הזמני ואומר כי: "תיקון עילת הסבירות זה צעד חשוב ביותר, אבל חייבים להעביר את הרפורמה כולה. שינוי ועדה לבחירת שופטים, ביטול פסקת ההתגברות, שינוי סמכויות היועמ"ש. מחזירים את הדמוקרטיה לישראל". השר מיקי זוהר ציין כי: "החוק הוא צעד ראשון וחשוב בדרך לתיקון מערכת המשפט ולהשבת אמון הציבור שאבד למערכת החשובה הזו. בכל כמה שנים העם מכריע מי התנהל באופן סביר ומי לא. כך עובדת דמוקרטיה, פשוט".
שר המשפטים יריב לוין בירך: "התקדמנו", יו"ר הקואליציה אופיר כץ בירך באומרו: "חג דמוקרטיה שמח לכל ישראל", ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צייץ בטוויטר: "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. המאבק ממשיך". ראש האופוזיציה לפיד אומר כי: "כמו גנבים בלילה, העבירה הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי-דמוקרטיים. המאבק לא נגמר, אנחנו לא נוותר על הערכים של ישראל. מיליוני ישראלים ייצאו מחר לרחובות כדי להגיד 'לא נוותר'".   יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מגיב ואומר כי: "החוק שאושר בקריאה ראשונה הוא 'בלתי סביר ומהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה'. החוק נועד להחזיר את אריה דרעי ולייצב את הקואליציה לתקופה ארוכה. ברור שעילת הסבירות היא רק צעד אחד בשיטת הסלמי של נתניהו". מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה את החוק השנוי במחלוקת ושעמד במרכזו של ויכוח ציבורי סוער - ביטול עילת הסבירות. ההצבעה עברה ברוב של 64 חברי כנסת מול 56 שהתנגדו. אל מול החקיקה עומדים מנגד קריאת הנשיא יצחק הרצוג אמש לחזור לשיחות ו"יום השיבוש" מצד מתנגדי הרפורמה.  הצעת החוק לביטול עילת הסבירות קובעת כי בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור. ועדת החוקה צפויה להתכנס בהמשך היום על מנת לדון בקידום החקיקה ובהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.   שר המשפטים יריב לוין, הביע שביעות רצון וטען כי החוק "מחזיר את ישראל לשורת העמים הדמוקרטיים - ומיישר קו עם מה שנהוג בעולם הדמוקרטי כולו". לדברי לוין: "הממשלה לא מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק, בהליך תקין ללא ניגוד עניינים. כל פעולה שאינה נעשית באופן הזה - כל פעולה - הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה".  לוין הוסיף: "מצב בו שופטים - או כל גורם אחר שאינו נבחר - באים במקום הממשלה ואומרים 'נכון, הפעולה חוקית ובמסגרת סמכות הממשלה', אבל למרות זאת - שבו 3 שופטים אומרים 'אנחנו על פי השקפתנו האישית חושבים שזה לא סביר' - ומורים לעשות כך - הוא מצב שאין לקבלו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה