בארץ

שר האוצר מגבה את הנגיד ותוקף "אמירות פופוליסטיות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודף את האפשרות להתערבות הממשלה בבנק ישראל ולאפשר מיתון של עליות הריבית, על הפרק גם התנגשות חזיתית עם שר החוץ אלי כהן 
מערכת ice | 
אמיר ירון, בצלאל סמוטריץ, אלי כהן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, סריה דיאמנט)
נגיד בנק ישראל החליט על עלייה נוספת של הריבית ב-0.5%, והסערה סביב העלייה הנוספת עדיין ממשיכה. הפעם: גם בגזרה הפוליטית כאשר בממשלת נתניהו התחילו להתגלע מחלוקות על המשמעויות כלפי נוטלי המשכנתאות שעליית הריבית משפיעה עליהם ישירות.
הרעיון להחרגת המשכנתאות מעליית הריבית החלה כבר כהצעה של יו"ר ועדת הכספים משה גפני, ואתמול היה זה שר החוץ אלי כהן שהעלה את האפשרות לכך. לדברי כהן, שר הכלכלה לשעבר, הוא פנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגיבוש מתווה מול בנק ישראל במסגרתו יעצור בנק ישראל את העלאות הריבית "שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות", כתב כהן החשבון הטוויטר שלו. לדברי שר החוץ: "לכל המתלהמים שמתעלמים מההשלכות הקשות של העלאת הריבית: שיח והסכמה בין האוצר לבנק ישראל הוא הכרחי. גיבוש מתווה משותף יאפשר את מיתון עליות הריבית החדות, שאינן מוצדקות נוכח רמת האינפלציה בישראל".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא התעלם מדבריו של כהן, וצייץ על כך גם באנגלית, באשר הוא דוחה את האפשרות הזו על הסף: "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות", כתב סמוטריץ' בגיבוי לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון.
"כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית וגיבוש תקציב טוב שישקיע בתשתיות צמיחה עתידית וגם יכלול חבילת הקלות מידיות לציבורים הזקוקים לכך. כך נעשה בעזרת השם", הוסיף שר האוצר.
נגיד בנק ישראל, התייחס אתמול בריאיון לאתר ice לאפשרות לחקיקה נגד הבנקים ואמר כי "מה שיקרה בסופו של יום זה שהקפאת ריבית המשכנתאות תתומחר לתוך משכנתאות אחרות ומהצד השני, ריבית מינימום על פיקדונות יתומחרו לתוך אשראי. עניינית אלה לא הצעות טובות. הניסיונות האלה ייקרו את האשראי ובסופו של יום ידירו אוכלוסיות חלשות מעולמות האשראי. אלה הצעות שיזיקו לכלכלה. תכנון עולם הבנקאות הוא מזיק הן תדמיתית והן עניינית. בסופו של יום הם יפגעו בכלכלה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה