בארץ

ראש השב"כ לשעבר בריאיון: "הסכמי אוסלו היו פותחים עידן אחר"

במלאת 30 שנה להסכמי אוסלו, השר לשעבר יעקב פרי, וראש השב"כ לשעבר באותה תקופה בריאיון ל-ice: "ההתנגדות של חלק מתושבי ישראל, חוסר היזמות המדיניות והאדישות הפלסטינית קברו את ההסכמים", והאם השב"כ התריע בפני הממשלה על המציאות הביטחונית? | 30 שנה להסכם אוסלו - פרויקט מיוחד

דוד זולדן |  5
יעקב פרי (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
30 שנה עברו מאז קיץ 1993 עם חתימת הסכם אוסלו. בסדרת כתבות וראיונות ננתח את ההסכם על רקע משמעותו לימינו, הכלכליות והפוליטיות, והאם ואיך שינה את פני המציאות הישראלית.
השר לשעבר, יעקב פרי, מונה כבר בשנת 1988 לראש שירות הביטחון הכללי על ידי ראש הממשלה דאז יצחק שמיר. הימים היו ימי האינתיפאדה הראשונה, ומאוחר יותר הסכמי אוסלו בממשלת רבין השנייה והשינויים הביטחוניים במציאות הישראלית. את כהונתו סיים במרץ 1995 בתקופת ממשלת רבין. בריאיון ל-ice, מתייחס השר וח"כ לשעבר להסכמי אוסלו ומדוע לדעתו הם לא יושמו, ומשיב לשאלה הקשה: האם השב"כ התריע בפני הממשלה על המציאות הביטחונית שתבוא לאחר אוסלו?
30 שנה להסכם אוסלו | פרויקט  מיוחד
בימים אלה אנו מציינים 30 שנה להסכמי אוסלו. רבין כינה את מתנגדיו בימין: "תואמי חמאס", הוא טעה? האם הימין והחמאס הם שהכשילו אותו? 
"אני סבור שהסכמי אוסלו היו טובים ואם מדינת ישראל יחד עם הרשות הפלסטינית, היו מיושמים היה נפתח עידן אחר ליחסינו עם הפלסטינים. אלא שגם ההתנגדות של חלק מתושבי ישראל, חוסר היוזמות המדיניות והאדישות הפלסטינית קברו את ההסכמים ולא יישמו אפילו את מזערן".  
האם המציאות הביטחונית הקשה בתקופת אוסלו גרמה לשב"כ לבחון ואולי אף להמליץ לממשלה לסגת מהתהליך מתוך מחשבה שזה לא שווה את המחיר?
"אינני מכיר מחשבה כזו. לפחות בזמני השב״כ קיבל את הסכם אוסלו כהחלטה מדינית ונערך לטפל במציאות הביטחונית ולא ביקש או המליץ מהדרג המדיני לסגת מההסכם".
 
להסכמי אוסלו היו אפקטים שאחד מהם הוא מבצע "חומת מגן" שבימים אלו מלאו לו קצת יותר משני עשורים. הפיגוע במלון פארק שהוביל למבצע הפתיע אותך?
"תגובתי המיידית לפיגוע במלון פארק הייתה הפתעה מעוצמת הפיגוע וממספר האבדות. הייתה תחושה קשה שידו של הטרור הערבי חודרת ללב הציבור, במיוחד בחג קדוש, תחושה שלוותה בהרגשת חוסר אונים וכעס. כראש שב"כ חשתי שאנו חסרים בתשובות נאותות וקינן בי חשש מהעתיד. לא מדובר בתחושת חוסר אונים אלא בהפתעה על מקום הפיגוע ותוצאותיו".
האם המחיר ששילמנו בדם חיילינו היה שווה את מטרות המבצע? בדיעבד, ייתכן שעדיף לו היינו פחות מוסריים ומשגרים טילים חכמים במקום לשלוח חיילים מדלת אל דלת?
"אינני סבור שהתגובה בדם חיילינו הייתה טעות. בטרור מתמודדים פנים אל פנים ומשלמים מחירים כבדים. לוחמה מרחוק או בשלט רחוק לא תשיג את המטרה ולא תפגע במפגעים הנכונים ולכן אני מאמין שפעלנו נכון".
 
מה המשמעות של מבצע כזה בימינו אם נדרש למבצע חומת מגן 2 היום והאם היית פועל אחרת?
"מטבע הדברים טכנולוגיות הלוחמה השתכללו והן מאפשרות היום לוחמה מדויקת יותר. אך באופן כללי השיטה לסיכול פח"ע נשארה כפי שהייתה ואם נדרש ל-'חומת מגן' שנייה נצטרך להתארגן לאיסוף מודיעין ולתגבור כוחות מתחייב למבצע דומה. אינני סבור שזו העת הנכונה, שכן למודיעין הישראלי מידע רב שנעשה בו שימוש יומיומי מוצלח, שנושא פירות טובים".
נוכח המצב הלאומי השברירי, האם בעת הזאת היית נכנס שוב לזירה לתפקיד משפיע בכדי למנוע מלחמת אחים?
"לעתים קרובות אני סבור שטוב היה אם אהיה יותר פעיל או מעורב וכמו רבים אחרים אני
מאוכזב מהמצב, אך אינני רואה הזדמנות  אמיתית לקפוץ על העגלה".
בספרך: "הבא להרגך", אתה מספר על פעולות יצירתיות ונועזות של השב"כ בתקופתך. יתכן שאיבדנו משהו מאותה העזה שהייתה פעם?
"אינני סבור שהתעוזה והדמיון היצירתי נעלמו, הבעיה היא שלאור העובדה שכמעט הכול חשוף לתקשורת הרבה יותר קשה ומסובך לבצע מבצעים חשאיים ונדרשת עבודה רבה יותר לתכננם ולבצעם. צריך לומר שהיכולות המבצעיות של השב"כ השתכללו והם עושים עבודה ראויה גם היום".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    יעקוב פרי אדם מושחת
    רבקה 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין להאמין ולו למילה אחת שיוצאת מפיו של האיש הזה.
    סגור
  • 4.
    חנקו אותנו לגמרי
    אוכל חצץ 07/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכנופיות של הצבא, השב"כ והמוסד הם חלק מהאסון של המדינה הזאת.
    סגור
  • 3.
    אוסלו אסון
    שרון 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אוסלו אסון ענק היות וערפת לא התכוון להגיע לסכם שלום אלא לחיסול ישראל בשלבים
    סגור
  • 2.
    פרי
    איציק 05/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד נבלה שלא עשה צבא ושיקר
    סגור
  • 1.
    כשהנחות המוצא שגויות ההחלטות גרועות (ל"ת)
    זאב 05/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור