בארץ

בצלאל סמוטריץ' מרוצה מחוק קרן הארנונה: "לא כועס עליו"

החוק להורדת יוקר הדיור (קרן הארנונה) אושר כעת לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים. ח"כ גפני: "חוק טוב שסוגר פערים בין עשירים לעניים ומטיב עם אזרחי ישראל וזהו גם מבחן משילות לקואליציה שעבר בהצלחה גדולה!"

מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ועדת הכספים אישרה אמש (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קרן הארנונה. הקרן, שעפ"י המתווה יועברו אליה כספי גידול בהכנסות מארנונה עסקית, ותתגמל בניית יחידות דיור, הוקמה במטרה להביא להגדלת היקפי הבנייה לדיור ולסייע לרשויות חלשות. לאחר אישורה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלח מסר.
סמוטריץ' אמר: "אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני על הובלת תהליך החקיקה בחכמה ובנחישות רבה, ליו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ שנכנס תחת האלונקה והוביל את ההסכמות בתבונה ובאומץ ולחבריי בקואליציה שעמדו בלחצים אדירים". 
 
עוד הוסיף: "החוק הזה הוא בשורה אדירה לאזרחי ישראל. אנחנו מטפלים ביוקר הדיור מהשורש, לא בפלסטרים. הקרן הזו תתמרץ בניית דירות, תגדיל את ההיצע ותוריד את מחירי הדיור. נמשיך בע"ה להילחם ביוקר הדיור ויוקר המחיה ולחזק את כלכלת ישראל ולדאוג לאזרחי ישראל כולם".
לסיום בירך: "אני רוצה להודות ליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס שניהל אתנו מו"מ והגיע אתנו להסכמות. השיח אתו טייב את החוק הזה. אני מבין שכמה ראשי רשויות כפו עליו לחזור בו, אני לא כועס עליו ואני מודה לו. צריך לומר את האמת חיים ביבס הוא שותף מלא לגיבוש החוק הזה, לנוסחאות הסופיות של החוק".
במהלך עשרת הדיונים שהתקיימו לעניין הצעת החוק, מוטבה הצעת החוק - ההפרשות מהרשויות לקרן הופחתו בצורה משמעותית, הוכנס תחשיב הלוקח בחשבון את המדד הסוציו אקונומי והמדד הפריפריאלי, ונקבע כי כלל הכספים שנכנסים לקרן יועברו לתמרוץ בנייה ברשויות.
 
הקרן תחל לפעול בשנת 2024. הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, תפריש לקרן, בצורה דיפרנציאלית, אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. בנוסח החוק המקורי עמד שיעור ההפרשה המירבי, במדרגה הראשונה על 49% וזה הורד בעקבות הדיונים והמגעים בין הצדדים ל-28% (27.5% בהוראת שעה לשנתיים הראשונות עד תום 2025).
המדרגה השנייה שעמדה בהצעה המקורית על 35% הופחתה ל-20%, והמדרגה השלישית שעמדה במקור על 20% תעמוד על 15%. המדרגה הרביעית והמינימלית שעמדה במקור על 10% תעמוד על 7.5%. תיקון משמעותי נוסף שהוכנס למנגנון במהלך הדיונים הוא הפחתה בשיעור ההפרשה לקרן, עבור רשויות המדורגות באשכול 1-5 הן במדד החברתי-כלכלי והן במדד הפריפריאלי, ורשות כזו שהייתה אמורה להפריש את ההפרשה המקסימלית (28%), תפריש 20% בלבד מהגידול בארנונה שאינה ממגורים.
מן הצד השני, מתוך כספי הקרן יוענק מענק שנתי וקבוע לרשויות המקומיות בסך 1,850 שקל עבור כל יחידת דיור שנוספה ברשות משנת 2021. (במקום 2,000 שקל בהצעה המקורית). כמו כן, רשות מקומית תהייה זכאית למענק שנתי וקבוע בסך 1,000 שקל בשל כל יחידת דיור שנוספה ברשות המקומית בשנים 2018-2020. (במקום 1,500 לפני השינויים שהוכנסו בחוק). 
החל משנת 2025 השיעור יתעדכן מדי שנה לפי שיעור העדכון, לעניין מענקים חדשים. לעניין רשות מקומית ביהודה ושומרון, נקבע כי בשל המצב המשפטי באזור, תשלומים שתצטרך להעביר לקרן, יקוזזו מתשלומים המגיעים לה מהקרן, אף שיש קושי לגבות ישירות מן הרשויות באזור. עוד נקבע כי כלל הכספים שיכנסו לקרן יחולקו כתמרוץ לבנייה למגורים ברשויות, ניהול הקרן יהיה בראשות השלטון המקומי, ומרבית היתרות שיישארו בקרן יחולקו חזרה לרשויות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה