בארץ

מס נטפליקס חוזר? זו ההחלטה של פקידי האוצר לקראת תקציב 2024

פקידי האוצר החלו להיערך לקראת תקציב 2024 ומחפשים דרכים למנוע מהגירעון לרק לטפס כלפי מעלה. בין ההצעות שנשקלו זה ביטול הפטור ממע"מ על שירותים דיגטליים מה שמוכר בכינוי "מס נטפליקס"
מערכת ice |  1
נטפליקס (צילום shutterstock)
פקידי משרד האוצר החלו להיערך לקראת תקציב 2024. בשל הוצאות המלחמה הגדולות באוצר, נערכים לקדם כמה מהלכים שניסו לקדם גם בעבר, כאשר אחד מהם זה הפטור ממע"מ על שירותים דיגיטליים מה שמוכר יותר בשם "מס נטפליקס".
"מס נטפליקס" הוא למעשה כינוי לתיקון מס שרשות המסים והאוצר מנסים לבטל כבר מספר שנים. המצב כיום שכשאנו רוכשים שירותים דיגיטליים מחברות שלא ממוקמות בישראל איננו משלמים מע"מ.
 
הכוונה היא למקרים בהם אנו רוכשים מנוי מאפליקציות שמקורן בחו"ל כמו נטפליקס, דיסני פלוס ועוד. הסיבה שאיננו משלמים מע"מ היא שמי שמחויב לגבות אותו ולהעביר את הכסף לרשות המסים זו החברה. כשמדובר בחברה שאינה ישראלית, החוק לא מחייב אותה להירשם במע"מ, וממילא היא גם לא גובה תשלומי מע"מ.
מבחינה עקרונית כך מסבירים משפטנים בממשלה כבר כיום יש סעיף בחוק שמטיל על כל אחד מאיתנו כאזרח את החובה לשלם מע"מ במקרים כאלו, אך בפועל לא גובים ולא ניתן לגבות מע"מ מכל אחד שקונה אפליקציה בגוגל פליי.
לעובדה הזו יש חשיבות שכן מעולם לא התקבלה החלטה שנשלם מע"מ על אפליקציות שמיוצרות בישראל ועל צריכת תוכן דרך שירות סטרימינג ישראלי, ושלא נשלם מע"מ על אפליקציות ותכנים שנרכשים מחברה זרה, זו תוצאה שנובעת מטעמים טכניים בלבד.
לכן מבחינת האוצר, כעת כשיש צורך בהגדלת ההכנסות של הממשלה, זו דרך מתבקשת. באוצר מוסיפים, כי גם במקרה הזה, המחיר לצרכן לא צפוי לעלות בכל ה־17%, ולפי התאוריה הכלכלית, הרי שחלק מהמס ייספג על ידי החברות הרב־לאומיות. כך נמצא שהממשלה מגדילה את הכנסותיה אך חלק מההגדלה ממומנת על ידי חברות שאינן ישראליות.
הטלת המע"מ על השירותים הדיגיטליים צפויה אמנם לשמח חברות תקשורת ותוכנה ישראליות שעד כה הופלו לרעה אל מול מתחרותיהן מחו"ל, אך צפויה לעורר התנגדות ציבורית ופוליטית. נזכיר כי המהלך קודם על ידי דרגי המקצוע ב־2022 בממשלת בנט, ושוב בתקציב 2024-2023, אך הפוליטיקאים נאלצו לסגת ממנו.
בין היתר זכורה התבטאותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהיה בתפקיד יו"ר האופוזיציה כי "מס נטפליקס הוא מהלך מטורף, ללא שום היגיון כלכלי שנועד להסיט אנשים לצפות בערוצי התעמולה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תתעורורו
    הבה 01/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חצי מדינה לא משלמת מיסים..יישובים כמו נהרייה ושבי ציון מליונרים שלא נפל שם טיל כבר 20 שנה …ראשון לציון יותר מאויימת מהם…אבל…הם חברים בליכוד..
    סגור