תקשורת ומדיה

הסקר שהדליק את התעשייה: איפה דוברי משרד החוץ התמקמו, ומי בסוף הרשימה

תומר אביטל מ'כלכליסט', ורותם סלע - אקס 'מעריב', יזמו מדד לבחינת התנהלות הדוברים במגזר הממשלתי. מאות כתבים נשאלו ומיקמו 42 דוברים ומערכי דוברות. אייס חושף את תוצאות הסקר, שלע"מ כבר רוצה לאמץ
תומר אביטל (מימין) ורותם סלע, יוזמי 'סקר הדוברים הראשון' (צילום יח"צ)
מערך הדוברות של משרד החוץ מספק את שירותי הדברור הטובים במגזר הציבורי בישראל. כך עולה מ\'סקר הדוברים הראשון\' - מיזם עצמאי שנערך בחודשים האחרונים בקרב כתבים במגוון כלי התקשורת. אנשי דוברות משרד החוץ זכו בדירוג משוקלל של 4.1 מתוך ציון מקסימאלי של 5, בעידן בו הייתה להם עבודה רבה תחת שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן.
את הבדיקה ערכו באופן פרטי כאמור, כתב הכנסת של \'כלכליסט\', תומר אביטל, ורותם סלע - לשעבר כתב \'מעריב\'. המטרה שעמדה מאחורי הדירוג החלוצי הייתה חשיפת מערכי הדוברות הלא-יעילים הממומנים מכספי הציבור, ודחיפתם לשיפור השירות.
אין מדובר במדד רשמי, אולם מדובר במהלך המקיף ביותר שנעשה עד כה לבחינת התנהלותם של דוברים במגזר הציבורי והממשלתי בישראל. במסגרת הפיילוט שהושק בחודש נובמבר האחרון, קיבלו כ-350 כתבים קישור לסקר שמאפשר להם לדרג את מערכי הדוברות המרכזיים מולם הם עובדים באופן שוטף - בשורה של משרדי ממשלה ויחידות נוספות דוגמת בנק ישראל והכנסת. השאלון אפשר לכתבים לנקד באנונימיות את הדוברים לפי הערכתם לנגישות, שיתוף הפעולה, אמינות, אדיבות ואקטיביות של המחלקה והעומד בראשה.
עוד עולה מהמדד כי 4 מדוברי ועדות הכנסת, מככבים בעשירייה הפותחת ודובר הכנסת עצמה - יותר יקיר, ממוקם במקום ה-11; רשות המסים דורגה במקום ה-12; דוברות משרד האוצר במקום ה-17; מנהל מקרקעי ישראל (ממ\"י) משובצת במקום ה-24; עמירם פליישר - דוברו הכלכלי של ראש הממשלה, במקום ה-29; ודוברות משרד ראש הממשלה ממוקמת כמעט בתחתית הרשימה - מקום 33.
את הרשימה נועלת דוברות משטרת ישראל, שהסתפקה במקום ה-41, עם דירוג ממוצע נמוך מאד - 2.3 מתוך 5. שלב אחד לפניה, במקום ה-40, התמקמה דוברות משרד האנרגיה והמים - עם ציון של 2.4.
\"בכדי לסייע לנו, מועסקים במשרדי הממשלה מערכי דוברות המהווים את נקודת ההשקה בין הממשל לבין התקשורת\", נכתב בסקר שנשלח לפני 3 חודשים למאות עיתונאים, \"אלא שלא אחת נתקלים כתבים בחוסר שיתוף פעולה, יחס לא מקצועי וחומות בצורות סביב מידע שאמור להיות נגיש לכל. דין וחשבון אפקטיבי, לדעתנו, ישפר לא רק את איכות הכתבות המובאות לציבור, אלא גם את סביבת העבודה שלנו\".
במהלך כנס דוברות של לשכת העיתונות הממשלתית, הציע מנהל לע\"מ ניצן חן לאמץ את המיזם ולהפוך את הפיילוט למדד שנתי קבוע בהובלת לע\"מ. דבר הסקר עצמו חולל מהומה בחלק ממערכי הדוברות, שניסו להשיג את התוצאות המלאות. אז במיוחד בשבילם, מפרסם כאן אייס את התוצאות במלואן.
לדברי אביטל וסלע, בדירוג הסופי הוזכרו רק יחידות דוברות שדירגו למעלה מ-10 עיתונאים. השניים הוסיפו עוד כי \"מדובר בפיילוט שלא לקח בחשבון את גודל מערכי הדוברות, ולא נתן ציון למשרדים שנוהגים בשיטות עבודה חריגות, דוגמת הדלפות לכתבים ספציפיים - נושא שעלה לדיון בכנס הדוברים\".
הכתבים התלהבו, והציעו להרחיבו
במסגרת המדד, יכלו הכתבים להעיר בכתב בגוף הסקר על כך אחד מהדוברים ומערכי הדוברות, ורבים עשו כן. חלקם אף הציעו להרחיב את הסקר לדוברי עיריות. כתבים נוספים ציינו בין היתר כי דוברים מוצלחים \"עונים בסמסים, זמינים בשעות פחות פורמאליות לנושאים בוערים, מציינים בתגובה מספרים ועובדות ומקשרים לשיחות רקע\".
חלק מהדוברים בירכו על קיום הסקר. עם זאת אחרים טענו בכנס הדוברים שיש גם \"לדרג את העיתונאים\". רובם ביקשו לציין שלעיתים רבות הם נאלצים לפעול תחת מגבלות מרובות של לחצי זמן, כוח אדם קטן מהדרוש, ופוליטיקה פנים-משרדית שמונעת לא אחת מענה מקיף לשאלות הכתבים.
תומר אביטל: \"תוצאות הסקר מתפרסמות בין היתר בתקווה כי השרים החדשים שיושבעו בקרוב, ידחפו את הדוברויות עליהן הם חולשים, לאמץ פרקטיקות יעילות מאלו שדורגו במקום גבוה. זאת בין היתר, לקראת הדירוג הבא\".
תגובות לכתבה(25):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    המסקנה ! דוברות המשטרה מיותרת ! מקום 40 ???? (ל"ת)
    ע. מיכאלי 02/2013/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    כדוברות.היה מעניין לראות סקר על עיתונאים
    עדי 02/2013/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם אני עושה את עבודתי נאמנה, חלק גדול מהעיתונאים נבזיים, מזלזלים ומתעלמים כשמתחשק להם. וכשזה מסתדר להם, הם כמובן מרימים טלפון ידיודתי ומתחנף. מדוע זה לא יעבוד משני הצדדם? בסה"כ אני מבקשת יחס אנושי גם אם האייטם שהצעתי משמים.
    סגור
  • 18.
    עיתונאי בפועל 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסקר הזה אין בו ולא מאומה ! אותם עיתונאים שלכאורה ביצעו הסקר, נתנו את הקרדיט לחבריהם בעדיפות על פני האחרים, אני אסביר מבלי לנקוב בשמות, חלקם מהדוברים כיום הינם עיתונאים לשעבר וכחברים למקצוע העדיפו הסוקרים/עיתונאים את אלו (מהקליקה המקצועית..) על פני האחרים..
    סגור
  • 17.
    משרד החינוך היה צריך להיות אחרון (ל"ת)
    עיתונאית שלא נשאלה. 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    תגובה ל- 14. תלוי איזה עיתונאי אתה...
    יוני 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דוברי ועדות הכנסת עובדים באינטנסיביות הרבה יותר מרוב דוברי המשרדים. עשרות נושאים וים של שאילתות עיתונאיות, חלקן מקצועיות בתחומים רבים ומגוונים. אולי אתה לא מסקר עניינים מקצועיים ולא מודע לעבודה שנעשית... אתה מוזמן לבקר
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    משרד התקשורת במקום ה-10 או ה-27?
    התוהה?! 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד התקשורת מופיע פעמיים בסקר - פעם במקום העשירי ופעם במקום העשרים ושבע. מה הנכון? ואכן, אני מסכים עם עמית, צריך לקחת בחשבון רק את דוברי המשרדים (שגם ביניהם יש שוני רב, לפי אופי המשרד), ולא דוברים של ועדות כנסת או גופים כמו בית הנשיא.
    סגור
  • 14.
    דוברי ועדות הכנסת לא צריכים להגיב לפניות...
    עמית 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כעיתונאי - מי שמכניס את דוברי ועדות הכנסת יחד עם דוברי משרדים, מראה שהוא לא מבין מהחיים שלו או פשוט רוצה לשמור על קשר עם דוברי ועדות הכנסת מול הוא עובד (תומר אביטל). האם דוברי ועדות כנסת משיבים לעשרות או מאות פניות בחודש של עיתונאים? הרי הם רק מוציאים הודעות לעיתונות על ישיבות מתוכננות או סיכום ישיבות. לא עובדים מול שר או מנכ"ל, לא מגיבים לפניות, לא משולבים בהנהלת המשרד. פשוט הזוי להשוות בין דוברי משרדים ובין דוברי ועדות. אני לפחות בחיים לא פניתי לדוברי ועדות
    סגור
  • 13.
    כל הכבוד על היוזמה (ל"ת)
    רוזבד 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    תוצאות תמוהות
    עיתונאי 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רוצה לנקוב בשמות של משרדים שהסקר הזה החמיר איתם ממש שלא בצדק (כי אז יתחילו לכתוב כאן שאני שתול) אבל יש מלא דוגמאות של דוברים מעולים שנדחקו אחורה בעוד אחרים עלו למעלה. הכמות של 350 משתתפים היא יפה, אבל נראה שהסקר הזה עושה יותר נזק מתועלת
    סגור
  • 11.
    אם יעשו סקר דומה על עיתונאים- יהיו הרבה אפסים
    דובר 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ואני לא מדבר על תומר ורותם (שרק עם אחד מהם יצא לי לעבוד והוא אחלה), אבל בוא נודה על האמת, רוב העיתונאים בארץ לוקים ביחסי אנוש גרועים, יכולת נמוכה מאוד לזהות סיפור ובכלל, למנף אותו וחלקם מתבשמים ומתמסרים בקלות לשיכר הכוח (שלא תמיד קיים).
    סגור
  • 10.
    זה לא פייר, משרד החוץ מקצוענים
    מירי 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם עושים דוברות כל הקריירה ומקבלים את ההכשרה הכי טובה בקורס צוערים
    סגור
  • 9.
    לא למדתם מתמטיקה? סקאלה יותר גדולה עם פחות
    חיים 02/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ספרות לא עדיף?
    סגור
  • 8.
    סטירה למלקקים של דנינו
    אזרח 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלך היחצנות קיבל סטירה. האיש שמקדיש הכל לדוברות מקבל סטירה ובגדול.
    סגור
  • 7.
    שימו לב לדוברי ועדות הכנסת! (ל"ת)
    אינשם 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    דוברות משה"ח במקום 1?! פה חשדתי!
    משרד החוץ לשעבר 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הדוברים של משה"ח הרבה פעמים לא זמינים לטלפון, מסננים שיחות. בתור אחד שעבד שם ועבד מול מע"ת (מחלקת עיתונות. ככה זה נקרא במשה"ח) לא פעם היו לנו בעיות איתם. מוזר לי מאוד שהם במקום הראשון
    סגור
  • 5.
    זכור לי שהיתה פעם רשימת עיתונאים דורשי מתנות
    מה קורה עם זה?:) 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    .
    סגור
  • 4.
    הכי גרוע לא נמצא ברשימה...
    אבנר 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דו"צ!
    סגור
  • 3.
    משרד החוץ מעביר לו חמרים
    רותם סלע בעייתי 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא מדברר אותם כבר כמה שנים בלי כל בקרה. עכשיו שם אותם בראש הדירוג.
    סגור
  • 2.
    !
    לדרג עיתונאים 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • ובעצם משרד החוץ מדבר בעיקר בעולם לתקשורת זרה
    טלי 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ככה שבפועל הם עוד יותר טובים.
    סגור
  • צודק (ל"ת)
    גלעד 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    לפטר דוברים שמסתירים מידע
    בוריס 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם מחויבים לציבור הרחב ולא לבעלי אינטרסים. הסקר - רעיון מעולה. אבל צריך ללכת יותר רחוק
    סגור
  • הם מחוייבים למשרד. לא לציבור (ל"ת)
    דביל 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא נכון
    תומך בבוריס 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דובר הוא עובד מדינה, איש השירות הציבורי שמחוייב קודם כל לציבור ולא לשר או למנכ"ל. זה מעוגן בחוק והוא מחויב לתקשי"ר כמו כל עובד מדינה. בשביל לדברר את השר יש דובר או יועץ פוליטי לשר
    סגור
  • הם משרדים ממשלתיים. בטח שמחויבים לציבור! (ל"ת)
    משלם מיסים 02/2013/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור