תקשורת ומדיה

אחמד טיבי בכנס העיתונות: "מסתבר שדובר צה"ל הוא שקרן עד שיוכח אחרת"

בפאנל ששמו "עיתונאי ערבי בארצנו" התייחס טיבי להתנהלות דוברות המשטרה ודובר צה"ל. עוד מטיבי: "התכנית של צבי יחזקאלי על האיסלאם נחותה". רן אדליסט: "שלדון אדלסון הוא העיתונאי האמיתי ב'ישראל היום'
אחמד טיבי בכנס אילת לעיתונות 2014 (צילום: אייס) (צילום אייס)
יומו השני של כנס אילת לעיתונות 2014 יצא לדרכו בפאנל ששמו \"להיות עיתונאי ערבי בארצנו\". אחד מתוך 4 המתקיימים במקביל בין השעות 9:30 ל-11:00. את הפאנל הנחה זוהיר בהלול, שדרן הספורט הוותיק של קול ישראל וכיום ברדיו \"א-שמס\". המשתתפים בפאנל הם: חבר הכנסת אחמד טיבי, חיים יבין, רן אדליסט ממעריב, סמי עבד אל חמיד מחדשות ערוץ 10, סוהיל כראם מרדיו \"א-שמס\", פוראת נסאר מחדשות ערוץ 2 ודני זקן מ\"קול ישראל\".
הדיון שעוסק בזהותו, מעמדו והשפעתו של העיתונאי הערבי בשדה התקשורת הישראלי נפתח בווידוי של זוהיר בהלול שאמר: \"הרגשתי רע מאוד במהלך המלחמה. היחסים המורכבים בין יהודים וערבים מקבלים יתר שאת בפעילותו של עיתונאי ערבי והשאלה היא האם יש לגיטימיות לעיתונאי ערבי בזמן משבר ואם כן עד לאיזה גבול ואם לא, על מה אנחנו בעצם מתדיינים?
חבר הכנסת טיבי אמר: \"יש חובה לשלב עיתונאים ערבים שמכירים את החברה ואת קהל היעד, רחשי הלב, וכל התהליכים בחברה הערבית-ישראלית. הם לא באים כמזרחנים, ערביסטים כמו הפרשנים והכתבים היהודים אלא משקפים ואמורים לשקף יותר את המציאות של החברה הערבית על מצוקותיה, בצורה אובייקטיבית. כי אם לא יהיה עיתונאי ערבי שמסקר אותנו נצטרך להישאר עם הערביסטים בטלוויזיה שלא רק מגלים אמפתיה אלא עוינים את החברה הערבית והאיסלאם בכלל, ומחזיקים בדעות סטריאוטיפיות ואני מתכוון לכל הפרשנים לענייני ערבים\".
\"תכנית האסלאם של צבי יחזקאלי נחותה וירודה\"
טיבי הוסיף על כך וציין כי \"אחת מתוכניות הדגל של ההרעלה והסטריאוטיפים, היא התכנית על האיסלאם בערוץ 10 של צבי יחזקאלי. היא ירודה, גזענית ונחותה\". על כך הקשה עליו בהלול כששאל את טיבי: \"מה אנחנו נגיד כשיש תמונות של איסלאם רדיקלי כמו דעאש שמשסף גרונות?\"
\"יש כאן הכללה\" אומר טיבי, \"אלו מסרים חבויים נסתרים של הכפשת האסלאם כולו. בקבוצה הזאת של דעאש - נראה לי שהישראלים והיהודים לא נמצאים ברשימת החיסול שלה - אלא אנחנו יותר, הערבים. הנקודה השנייה היא הרכב הפאנל הזה - אין הרבה ערבים שעובדים בתקשורת הישראלית, יש מקום ואין ערבים בתקשורת הישראלית - השעור שלהם הוא מביך. בידיעות ומעריב אין ערבים, בהארץ יש אחד בלבד\".
זוהיר בהלול: \"הבעיה המרכזית היא שלעיתונאי הערבי אין השפעה על סדר היום. הוא לא יכול להביא את סיפורו לראש סדר העדיפיות\".
בתגובה לאמירה זו אמר חיים יבין: \"זכויות לא מקבלים, אלא לוקחים וזה מקובל על כולנו. אם הערבים בצד הזה או ההוא של הגבול. אם הם יישבו ויחכו שיקבלו זכויות ומעורבות, כדי שיוכלו להרים את קולם נגד מלחמה כזו או אחרת הם יחכו עוד אלפיים שנה. הם צריכים לקחת את הזכויות ולא בכוח אלא בדין וצדק. אתם חושבים שזוהיר בהלול מקופח? שלא היה לו מקום? יותר מזה אחמד טיבי הוא דוגמה נהדרת ואני לא אומר את זה כי אני רוצה להתחנף אליו - הוא דוגמה שהתזה שלי נכונה - הוא לא יושב ומחכה בכנסת לזכות הדיבור - הוא דופק עם היד והרגל ואומר את שעל ליבו\".
יבין הוסיף ואמר: \"זה לא שיושב עורך בעיתון ואומר יש לי רובריקה לכסות מהומות באום אל פאחם, אז מי יכתוב על זה, צבי יחזקאלי? לא! יש לי מישהו מתוך המגזר שמתעקש לסקר את זה ואם אותו אחד לא ידפוק על השולחן הוא לא יקבל את זה...\"
זוהיר: אתם לא נותנים קרדיט לערבים, הנה אוהד חמו שעושה עבודה נפלאה הוא אחד מאותם ביטחוני סטים שמופיעים על המסך..
יבין: \"אם בודקים את מספר הכתבים, אז ברור, זה לא מספיק, וזה אך ורק תלוי בכתבים הערבים\".
זוהיר: לוסי אהריש הופיעה דומעת בזמן המלחמה, מירה עוואד דואבת וכואבת, סעיד קשוע לקח את מטלטליו לדוד סאם ואני סיפרתי שאני מיואש. כל מי שמקרבנו חש זר למקצוע בישראל\"
סוהיל כראם מרדיו א-שמס: \"מדינת ישראל בתקופות קשות מתנהגת כבת שנתיים ולא בת 67. היא זרה לערבים שחיים בה, שכל יום מבקשים להיות חלק ממנה וכמה אפשר לבקש את זה?\" ראש ממשלתם של ישראל רוצה לזרוק את הערבים לעזה, וזה ראש ממשלה של כולם. אנחנו חלק מהמדינה וראש מהממשלה עם 4 שרים רוצים לזרוק אותנו. למה השוטר ממג\"ב ירה והרג כי הוא טעון - כשהוא נטען על ידי הממסד אין לו מה לעשות\"
זוהיר: סוהיל, אם המצב כל כך קשה איך אתה לא מיואש?
סוהיל: \"לא מזמן אמרתי לאודי סגל - היה לנו דובר צה\"ל אבי בניהו - עולה לשידור ואומר על המלחמה - אני קודם כל יהודי ואז עיתונאי והתשובה שלי היא, אם אתה קודם כל יהודי אז אתה לא יכול להיות עיתונאי. זה לא עניין של דת או לאום - איש מקצוע טוב יכול להיות כל דבר בעולם\".
זוהיר, לפוראת נסאר: \"אתה מרגיש שאתה יכול להשפיע על סדר הליינאפ בערוץ 2?\"
פוראת: \"בהתחלה זה היה מאוד קשה, לאו דווקא נושאים אקטואליים הארד קור אלא דברים יזומים שלי, אבל עם הזמן דברים משתנים והרגשתי שיש שינוי ואני מצליח להכניס סיפורים שהם לאו דווקא יידוי אבנים או אבו סנאן לדוגמא. זה עדיין קשה אבל אני חושב שהנוכחות שלנו במדיה חשובה מאוד\".
חיים יבין: כשכל השאלות האלו באות מזוהיר בהלול - זה מוזר. מישהו אי פעם עצר אותך, חסם אותך?
\"בשנת 1994 - עראפת מגיע ואני חושב שזה רגע היסטורי וכך גם אני מתאר אותו עם כל הפאתוס שלי, ואז והרגשתי שמישהו מושך אותי במכנסיים עד שכמעט המכנסיים שלי נפלו. חשבתי שרוצים לעבור להפסקת פרסומות ואז מישהו הסביר לי שמה שאני מתאר כרגע היסטורי זה רגע טראגי ליהודים וזה העניין - הנרטיב שלי שונה משלכם\".
טיבי: \"אני חושב שעיתונאי יהודי שמגלה אמפתיה לציבור הערבי הוא יותר אפקטיבי מעיתונאי ערבי שמסקר את הציבור הערבי וכאלה אין הרבה, יש כמה בודדים. אני רוצה שיהיו לא אחד - ערבי קוסמטיקה בערוץ 2 או 10, אני רוצה יותר. אגב למה לא יכול להיות כתב ערבי לאיכות הסביבה? זוהיר היה כתב ספורט והוא לא סיקר רק קבוצות ערביות\".
ב\'ישראל היום\' העיתונאי האמיתי הוא שלדון אדלסון
רן אדליסט איש מעריב ביקש להחזיר את הדיון צעד אחד לאחור, לשאלה המהותית בעניין העיתונאי הערבי ואמר: \"בואו ננסה להבין את המציאות שמאחורי זה ומה זה אומר: מי זה עיתונאי ומי זה ערבי? פוראת נאסר עם עוד 10 כאלה לא קשורים בכלל לשינוי לו אנחנו מצפים? ב\'ישראל היום\' העיתונאי האמיתי הוא שלדון אדלסון - במיינסטרים שבו טיבי רוצה יותר ערבים יש אינטגרציה שאומרת כך: \'הערבי הוא האויב וערוץ 2 הוא הממסד. אני אומר, אל תסתמכו על התקשורת העברית. קחו את עצמכם בידיים - תפתחו תקשורת לעומתית שתעשה עיתונות איכותית ותחקירים שישנו כאן משהו\".
שמו של הפרשן הצבאי רוני דניאל נזרק בחלל החדר, כאשר זוהיר בהלול ציין: \"רוני דניאל מפרשן את דעתו האישית כשהוא מסקר את הצבא\"
רן אדליסט: \"כשרוני דניאל מפרשן הוא מפרשן את רחשי הציבור שניזון מפחד שהממשלה זורעת. כמי שמעורב קצת בתקשורת ערבית השאלה היא מי הוא ערבי בישראל. האינטרסים הצולבים והמנוגדים של האוכלוסיה הערבית בישראל לא מאפשרים להם לא להישען על המיינסטרים. הכואב ביותר הוא ששום ערבי לא מסוגל להזדהות עם המסר של המיינסטרים התקשורתי\".
לדברי סוהיל כראם: \"אני רוצה להיות באולם הגדול ולדבר שם. אני רוצה יותר ערבים שיופיעו וידברו ובואו נשמע אותם. אנחנו נרטיב שונה ואנחנו חייבים להעביר את הנרטיב שלנו כדי שתכירו אותנו. אני ערבי פלשיתיני גאה ולא רוצה להיות ארמי. אבו סנאן, שם חיו אלפי שנים ביחד בטוב - פתאום מוסלמים ודרוזים רבים, על מה? הערבים בארץ מאבדים המון מהעקרונות כחברה - פעם היה לנו גב שנתן לנו הממסד בזמן רבין או גב מהמדינות הערביות וכבר אין\".
עוד הוסיף כראם על רקע פרשת המהומות באבו סנאן: \"אנחנו חיים במדינת חוק ומה שקורה במדינה הזאת וזה ידוע שהנשק נמצא בכפרים ערביים. למה המדינה לא אוכפת ומוציאה נשק? תהרגו את עצמכם? זה מה שרוצים?\".
\"דובר צהל שקרן עד שיוכח אחרת\"
כמנהגו בקודש, אחמד טיבי לקח על עצמו את תפקיד יורה הכותרות ודיבר על האירועים הבטחוניים האחרונים כגון רצח מוחמד אבו חדיר ומותו מכדורים חיים של הצעיר הערבי בכפר כנא. טיבי התייחס לדרך בה דוברות המשטרה והצבא הסבירה את האירועים ואמר: \"דובר בכיר במשטרה טען שאבו חדיר נרצח כי היה הומו, ועל הסיפור בכפר כנא ראית משהו? בדיקה? דיבור אמפתי? ראיתי איך ראיינו את האמא של חייל מג\"ב היורה? כמה עצב? איזה בכי ואמפתיה למשפחה שהבן שלה ירה. איפה האמא של מי שנרצח? מסתבר שדובר צה\"ל הוא שקרן עד שיוכח אחרת\".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה