תקשורת ומדיה

סעיף "השתקת הדעות" שהוכנס באישון לילה לחוק השידור הציבורי יגיע לדיון בבג"צ?

הסעיף שמגביל את חופש הביטוי של מגישי תכניות הוכנס רגע לפני ההצבעה, והחוק עבר. בארגון העיתונאים מאיימים לעתור לבג"צ: "מדובר במחטף מכוער שמבייש את הכנסת"
אלכסנדר כץ |  1
קרן נויבך (צילום: סיגל נפתלי קסל) (צילום סיגל נפתלי קסל)
ארגון העיתונאים מאיים לעתור לבג"צ בעקבות הסעיף הבעייתי שהוכנס לפנות בוקר (יום ה') לחוק השידור הציבורי החדש, וקובע כי תיאסר על מגישים להביע דעה בשידורי הטלוויזיה וקול ישראל. הארגון מסר לפני שעה קלה מסר כי "מדובר בתוספת הזויה שפוגעת בדמוקרטיה ובאושיות השידור הציבורי, והיא מהווה התערבות פסולה של המחוקק בעניינים של אתיקה עיתונאית. התוספת הועברה בצורה פסולה, שטחית תוך עקיפת הדיון הציבורי וביזוי הכנסת והדמוקרטיה הישראלית. הארגון מתכוון לפעול בכל דרך משפטית, חקיקתית וציבורית כדי לבטל את התוספת הזאת לחוק, ובוחן כרגע את האפשרות לפנות לבג"צ".
כזכור, רגע לפני ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית של החוק, הוכנס סעיף קטן שמגלם בתוכו מהלך משמעותי מאד - הגבלת חופש הביטוי של מגישי התכניות בשידור הציבורי. ההסתייגות של ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) שהוכנסה לחוק קובעת כי "בשידורי הרשות יש להימנע מחד צדדיות, ממשפט קדום, מהבעת דעה אישית, ממתן ציונים והדבקת תגים, מהעלמת עובדות או מהטעמתן באורח סלקטיבי, שלא לפי ערכן החדשותי".
המשמעות של סעיף זה אומרת כי לא תתאפשר הבעת דעות בתכניות בטלוויזיה וברדיו, ולמעשה קיצן של התכניות האישיות. המשמעות הספציפית יותר היא ניסיון לפגוע בתכניתה של קרן נויבך, שמגישה תכנית יומית פופולארית מאד, העוסקת בנושאים חברתיים, אבל תוקפת את התנהלות הממשלה. סעיף הגלה זה כבר זכה לתמיכתו של השר הממונה על רשות השידור, אופיר אקוניס בדיוני ועדת הנגבי, אולם אז הח"כים סירבו להכניסו לתזכיר החוק.
בארגון העיתונאים טוענים כי "הבעת דעה היא חלק חשוב מהעשייה העיתונאית וחלק מהתפקיד הדמוקרטי של כל כלי תקשורת הוא להוות במה לדעות. כך גם צריך להיות השידור הציבורי החדש - במה לדעות מגוונות של כלל הציבור הישראלי, הכל כמובן בכפוף לאתיקה העיתונאית. לאסור בחוק הבעת דעה במסגרת תאגיד השידור הציבורי החדש זאת החלטה הזויה, שחותרת תחת תפקידו של השידור הציבורי".
עוד טוענים בארגון כי "ראוי לגנות בחריפות את הצורה שבה הוכנס הסעיף. לפני כשנה, מדי יום במשך יותר מחודש התקיימו דיונים מרתוניים על כל סעיף וסעיף בחוק החדש, בהשתתפות נציגי הציבור והעיתונאים (גם ארגון העיתונאים לקח חלק מרכזי בדיונים). לא יעלה על הדעת שסעיף כה חשוב ומשמעותי, שנוגע בלב לבה של העבודה העיתונאית, יקודם ללא כל דיון ציבורי ואף ללא כל דיון בכנסת, בהיחבא, במחטף מכוער שמבייש את הכנסת בפרט ואת הדמוקרטיה הישראלית בכלל".
גם באגודת העיתונאים בירושלים בוחנים את משמעות הסעיף החדש. יו"ר האגודה אחיה גנוסר אמ כי "אם יתברר לנו כי משמעות התיקון לחוק באה לסתום פיות ולהכפיף את עיתונאי רשות השידור לממשלה, נעשה כל שביכולתנו למנוע את יישומו של החוק. אולם, אם הכוונה ליצור עיתונות איכותית, ביקורתית ואובייקטיבית -כך הרי נוהגים עיתונאי רשות השידור מאז ומעולם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל כךכעורה, קשה לצפות. צריך אזהרת צפייה (ל"ת)
    מני 09/2015/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור