תקשורת ומדיה

מעט מדי ומאוחר מדי? בשל החקירה - הרשות ה-2 לא תאפשר פרסומות של קרן קלע

לאחר ההודעה החריגה אמש של הרשות לניירות בעניין החקירה הפלילית נגד הקרן בנוגע לחשד להונאת הציבור, הורתה הרשות השנייה לזכייניות שלא לשדר את פרסומות לקרן

משה בנימין |  1
קרן קלע. מוני מושנוב (צילום יח"צ)
יממה לאחר הודעת הרשות לניירות ערך בעניין קרן קלע, הרשות השנייה מורה לזכייניות הערוצים המסחריים להפסיק לשדר את הקמפיין הפרסומי של בית ההשקעות ששטף את המדיה בשבועיים האחרונים. 
 
בשבועות האחרונים עלתה קרן קלע בקמפיין הקורא לציבור לפנות לקרן לצורך השקעות פיננסיות בה במטרה להשיג תשואה עודפת. מסוף אוגוסט אז עלה הקמפיין לאוויר ועד היום, קרן קלע פרסמה בערוץ 10 ובזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת בהיקף של כ-650 אלף שקל. כך על פי יפעת בקרת פרסום. הפרסומת הופיעה בתכניות כמו 4 חתונותאדיר מילר מאלתראולפן שישי ועוד. זמן האוויר של הפרסומת הסתכם ב-110 דקות.
בהודעה מאתמול ביקשה הרשות לניירות ערך להבהיר כי "פעילות זו של קרן קלע אינה על דעתה ולא קיבלה את אישורה" וכי "קרן קלע נחקרת כיום בחקירה פלילית בחשדות חמורים ביותר של הפרת דיני ניירות ערך והונאת מאות משקיעים בסכומי עתק בנוגע לפעילותה בעבר. הרשות מזהירה שוב את הציבור מפני הסיכונים הכרוכים בביצוע השקעות שאינן מפוקחות". 

בעקבות הודעה זו, הזדרזה הרשות השנייה להוציא לזכייניות הטלוויזיה הנחיה מטעםמו המנכ"ל בפועל, ניר שויקי  "כי בעקבות הודעתה החריגה של הרשות לניירות ערך אמש, אין לשדר פרסומות של קרן קלע, בין אם בפרסומות, חסות או מתן פרסים תחת אזכור שמה. עוד ציין שוויקי כי ככל שיותר שידור פרסומות של הקרן בעתיד, הדבר יעשה רק לאחר קבלת אישור מראש של הרשות השנייה".
 
ברשות השנייה טוענים כי בשבועות האחרונים נערכה בדיקה מחשש להטעיית הציבור, אולם עד אותה הודעה של הרשות לניירות ערך, לא הוחלט להסיר את הפרסומת, אלא שההודעה אתמול על כך שהקרן פועלת ללא אישור הרשות לניירות ערך, בנוסף לחקירה הפלילית המתנהלת בנושא, שינתה את הנחיות הרשות.
"הרשות השנייה בוחנת את הנושא בקפידה בשבועות האחרונים והודעת הרשות לניירות ערך אמש היא בחזקת הקש ששבר את גב הגמל", אומר שויקי. "אחריותנו המרכזית ביותר היא כלפי הציבור הרחב והאינטרס שלו לטלוויזיה בטוחה וללא חשש להטעיה. נוכח המידע המגיע אלינו בעניין קרן קלע, לא נוכל לאפשר את פרסומה ועל כן נבקש גם כי כל פרסום עתידי יובא תחילה לאישור הרשות השנייה".
למרות האקט הנחרץ של שוייקי והרשות השנייה, יש לציין כי קרן קלע כבר השיגה את מבוקשה. הקמפיין ההומוריסטי בכיכובו של מוני מושונוב, המגלם בו את נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר, שטף את ערוצי הטלוויזיה בשעות הפריים-טיים ולא רק זאת, אלא שקרן קלע רכשה  משרד הפרסום ברוקנר יער לוי את ברייק הזהב - הספוט הבולט והיקר ביותר בתכניות הראיליטי מאסטר שף בקשת ו-X פקטור ברשת שהגיעו לסיום מקביל של העונה לפני קצת יותר משבוע. 
 

על חתולים ושמנת/ נקודה למחשבה על התנהלות הרשות 


קשה שלא להרים גבה אל מול ההתנהלות של הרשות השנייה במקרה הזה - פרקטיקה שחושפת כמה מנקודות התורפה של הרשות במנגנון הפיקוח שלה על זכייניות הטלוויזיה. החקירה הפלילית נגד קרן קלע היא עניין ידוע עבור העוסקים בשוק ההון, קל וחומר עבור מי מהציבור שטוען כי נפגע מהחברה המבטיחה תשואה גבוהה. הודעת הרשות לניירות ערך חושפת כי החברה אינה מפוקחת ומזהירה את הציבור ממנה. קרן קלע הגדילה לעשות ועלתה בפרסום שמקדם את המוצר אותו היא מוכרת - השקעה שתניב תשואה גבוהה - בדיוק אותו שירות שבגינו היא נחקרת.
הבעיה אינה קרן קלע שהאינטרס שלה הוא להמשיך קדימה בפעילותה, כשרה או לא, ולגייס לקוחות נוספים. הבעיה היא בפיקוח שנופל בין הרשות השנייה לזכייניות. המודל הנוכחי מותיר בידי הזכייניות את ההחלטה על הפרסומות שמועברות אליה בטרם עלייתן לאוויר. הזכייניות אמורות לשמש בעצמן פילטר שתפקידו לסנן בין פרסומות לגיטימיות לכאלו שאינן עומדות בנהלי הרשות השנייה. לא צריך להיות חכם גדול כדי לשער שהאינטרס המסחרי של הזכייניות שצמאות להכנסות יגבר בכל יום על אינטרסים ציבוריים-קהילתיים. אם אתם שמים את השמנת ליד החתול, אל תתפלאו שהוא יטרוף אותה.
מרוביקון ביזנס גרופ נמסר בתגובה: "אנו לא מופתעים שרשות ני״ע מנסה לעצור פעילות שמעבירה משקיעים מהבורסה ושוק ההון לשוק הפרטי. רשות ממשלתית הפועלת להפסיק פרסום של קמפיין הקורא לציבור לבדוק אפשרויות השקעה נוספות מזכירה התנהלות רגולטורית במדינות חשוכות. קרן קלע ממשיכה להציע לציבור להצטרף להשקעות המאפשרות לקבל ריביות גבוהות מאלו הנהוגות במשק״.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קרן קלע משלמת ריבית גבוהה למשקיעים שלה ועומדת בהתחייבויות למה זה מרגיז אותם?! האינטרס שלנו שתהיה תחר (ל"ת)
    נדב 09/2015/17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור