תקשורת ומדיה

צוות טראמפ: מי בכוורת בישראל ולמה כעסו בג'רוזלם פוסט

אריאל סנדר, איציק קמיליאן, ירח טוקר, דנה מזרחי, רוני ארזי, יוני להב ועוד ומעליהם צביקה ברוט. זו הכוורת הצפופה שניהלה את קמפיין הרפובליקנים בישראל. "לא שמנו אפילו שקל בג'רוזלם פוסט, או באף עיתון אחר. זו פעם ראשונה שלא הוצאנו כסף על מדיה מסורתית"
משה בנימין |  7
דונלד טראמפ (צילום Gage Skidmore)
במערכת בחירות צמודה ובלתי צפויה כמו זו שהתנהלה על נשיאות ארה"ב כל קול חשוב. תשאלו את אל גור על מידת החשיבות של כל מצביע ומצביע לאחר שהפסיד לבוש את הכיסא בבית הלבן בשנת 2000 בפער של 537 קולות בלבד בפלורידה. במצב עניינים שכזה, 300 אלף בוחרים פוטנציאליים בישראל, המחזיקים בזכות הבחירה, הופכים לקהל ששווה להילחם עליו - משימה שהוטלה על מטה המפלגה הרפובליקנית בישראל תחת ניהול הקמפיין של העיתונאי לשעבר צביקה ברוט.
לצד ברוט נבנתה כוורת של יועצים אסטרטגיים שכללה את איציק קמיליאן יועץ תקשורת המלווה שגרירויות, משרדי ממשלה וגופים מובילים במשק ששימש כסגן מנהל הקמפיין, אריאל סנדר מגלעד לובינג ויחסי ממשל ששימש כיועץ הפוליטי לקמפיין; רוני ארזי מחברת משרוקית ניו מדיה ששימש כמנהל חלק הדיגיטל של הקמפיין ויועץ בכיר שניהל את האסטרטגיה התקשורתית ברשת; דנה מזרחי שעבדה בעבר עם ברק ובנט ושימשה כדוברת; המטה החרדי שנוהל על ידי ירח טוקר שלדברי ברוט "עשה עבודה מדהימה עם 100% תמיכה גלויה שהגיעה דרך פשקווילים רבניים שהודיעו על תמיכה בטראמפ" ויוני להב שיעץ למפלגה מהמשבצת של אסטרטג הפרסום עליו אמר ברוט: "בחור מדהים ומוכשר. זכיתי להכיר אותו במסגרת העבודה. סייע רבות כיועץ לקמפיין. שמחתי מאד שהיה בצוות".
מה שונה יום מיומיים? בשונה ממערכות בחירות קודמות, הקמפיין הנוכחי של המפלגה הרפובליקנית לא הסתפק בראיונות לתקשורת המקומית וניוזלטר למצביעים פוטנציאליים אלא התבסס על תקציב שנקבע מראש שעמד על פי הערכות שונות על כמיליון דולר. עם זאת, במפלגה מציינים כי מספר זה אינו מדויק, למרות שהוא אינו רחוק מהמציאות ועמד על מאות אלפי דולרים. 
הקמפיין המקומי התמקד בסיוע לקמפיין המרכזי של המפלגה הרפובליקנית בארה"ב. בנוסף למצביעים בישראל, חלקו של המטה הישראלי בא לידי ביטוי בפעילות מול קולות יהודיים בחו"ל בעזרת הקמת מוקד לשיחות יוצאות מירושלים לפלורידה, שעבד מול מצביעים בפלורידה - יהודים ונוצרים אוונגליסטים אוהדי ישראל.
גיוסו של ברוט ומינויו למנהל הקמפיין הגיע לאחר שראשי המפלגה בחנו מספר מועמדים בישראל. "הם חיפשו קמפיינרים לפעילות בארץ" מספר ברוט. "הם פנו אליי ולא השבתי בחיוב מיד, נסעתי לוועידת המפלגה ושם החלטתי חד משמעית שאני הולך על זה". בשורה התחתונה הפעיל המטה הישראלי כוח אדם של כ-100 איש בסך הכל, שרובם בהתנדבות. "אצל האמריקאים אין דבר כזה לגעת בתקציב אחרי שאושר" אומר ברוט. "אין שום גמישות בעניין הזה. לאחר שהתחלנו לעבוד הצטרפו אלינו במועד מאוחר יותר מספר יועצים שעבדו בהתנדבות לאחר שהתקציב מוצה".
"ג'רוזלם פוסט כמעט התאבדו"
למעט להב שאותו אפשר להגדיר כפרסומאי, ברוט מציין שהצוות לא כלל פרסומאים ישראליים. יתרה מכך, תמהיל הפרסום היה שונה באופן מהותי לעומת שנים עברו. "התלבטנו מאוד וזו פעם ראשונה לדעתי שלא הוצאנו כסף על פרסום במדיה המסורתית. הג'רוזלם פוסט כמעט התאבדו מזה" אומר ברוט. "לא שמנו אפילו שקל שם, או באף עיתון אחר פרט למודעות בודדות במקומונים בבית שמש וברעננה הפונים לקהל דתי".
המשבר מול הג'רוזלם פוסט אף הוביל כמה מחברי הדירקטוריון הבכירים של המפלגה בישראל לתחושה שהעיתון, שבכל מערכת בחירות היה מקבל את רוב תקציב הפרסום של המפלגות האמריקאיות, הפך לעוין כלפי המפלגה בעקבות אובדן התקציב. "הוועד החליט שמנתקים קשר איתם, לא עובדים איתם ולא מזמינים אותם לכנסים, אבל נלחמנו בזה והסברנו להם שזה לא עובד ככה" מסביר ברוט. "זכותו של העיתון לכתוב וזה לא צריך למנוע מאתנו לאפשר לעיתונאים לסקר את הנעשה אצלנו". 
היוצאת מן הכלל - פייסבוק
מי שבכל זאת נהנה מכספי המפלגה הרפובליקנית היא פייסבוק שגרפה לידיה כ-80% מהנתח שהופנה לפרסום. עם זאת, במטה הישראלי אומרים שההעדפה היתה להתמקד בסושיאל ובאירועים תקשורתיים שדרכם ניתן להשיג חשיפה גבוהה בעלות נמוכה שמסתכמת בעלות הפקת האיורוע בלבד. האסטרטגיה הזו שהתחברה לצונאמי התקשורתי סביב טראמפ התבטאה למשל בחנוכת מטה המפלגה ביו"ש - אירוע שלדברי המפלגה זיכה אותה בסיקור תקשורתי בשווי מיליוני שקלים, "וזה עוד מבלי להזכיר את התקשורת הזרה שהגיעה". 
ברוט מציין עוד בפני אייס כי אתרי החדשות המובילים בישראל ניסו אף הם לגזור קופון מכספי התעמולה של טראמפ בישראל. לדבריו "כמובן שתוכן שיווקי הוצע לנו, ברמה שטרם נראתה, בכל האתרים הגדולים בישראל, עד לרמה של 'תכתבו מה שאתם רוצים'". 
בסופו של יום, מתוך כ-300 אלף בעלי זכות בחירה הצביעו כ-100 אלף איש שלדברי ברוט 75% מהם, דהיינו כ-75 אלף איש הצביעו לטראמפ. כעת לאחר הנצחון הדרמטי של טראמפ, נשאלת השאלה האם יקום מטה קבוע למפלגה בישראל? "נכון לעכשיו" אומר ברוט, "אין תכנית שכזו" אך הוא משאיר פתח לתקווה עבורו ועבור חבריו כשהוא מספר כי "במפלגה הרפובליקנית הביעו רצון להמשיך לעבוד איתנו גם אחרי הבחירות". 

תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    קמפיין שאף אחד לא שמע אליו (ל"ת)
    איציק 01/2017/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    קמפיין מופתי!
    גיא 11/2016/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הקמפיין של המפלגה הרפובליקאית בישראל הוא אחד המופלאים שנעשו אי פעם. ולא רק בישראל. רואים את טביעות האצבע של בחורינו המצויינים - סנדר, טוקר, מזרח, ארז, להב ואחרים בכל פעולה ופעולה. אני חושב שחלקים גדולים מהקפיין הישראלי הועתקו גם לקמפיין האמריקאי ולמעשה השפיעו באופן ישיר על בחירתו של טראמפ. שמעתי שטראמפ ואישתו הרימו באופן אישי טלפון לכל אחד ואחד מהיועצים הישראלים כדי להודות להם והזמינו אותם באופן אישי לסופשבוע בפנטהאוז של הטראמפים במנהטן. כל הכבוד!
    סגור
  • 4.
    פאקינג בולשיט
    כתום 11/2016/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה הבעיה של החברה ״שמבינים ״ רק בדיגיטל מכל קמפיין הם מנסים לייצר הצלחה אדירה לקחת מותג כמו טראמפ פרו ישראלי ולבנות דף פייסבוק מינורי זה לא הצלחה הם תמיד חייבים לציין שלא השמשו במיה מסורתי כאילו שזה היה עוזר להם במקרה הזה בקיצור חת היהורה על ראשכם
    סגור
  • 3.
    דוויות הרס להם
    אדווה 11/2016/10
    הגב לתגובה זו
    4 2
    הפיץ נתונים לא נכונים ולא עשה שום פעילות מקצועית בדיגיטל. איזה ילד שהרים דף ״טראמפ כחול לבן״ עשה עבודת דיגיטל רצינית וסחף איזה 14.000 אוהדים הרים אפליקציה עם פרטי הצבעה וגרם לאלפי ישראלים להצביע טראמפ. מסתבר שהקשר שלו עם קמפיין טראמפ בניו יורק הדוק יותר משל ברוט מפיץ הבדיות
    סגור
  • 2.
    ברוט בדיחה מהלכת
    גלעד 11/2016/10
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כמו בהודעות לעיתונות שלו המפוצצות שאין להן אחיזה במציאות כך השטויות כאן. ברוט נצמד לנציג המפלגה מינה את עצמו למנהל קמפיין וכל כוחו היה להסתובב עם מגפון בקניונים לצעוק בואו להצביע טראמפ. מדיה חברתית? דף פייסבוק אומלל עם 3000 אוהדים יבש כמו צנון שהוכיח גם הפעם שאין לו מושג בדיגיטל ובקמפיינים בכלל. הוא בכלל עיתונאי על הפיי רול של ידיעות. עשה נזק גדול לרפובליקנים בארץ!
    סגור
  • שקרו בכתבה
    גלעד 11/2016/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא פרסמו בשקל , המפלגה הודיעה שהם לא קיבלו שכר של שקל !איך אין אף כתב רציני שפונה לאמריקאים ומגלה את התרמית הגדולה: מעולם לא היה קמפיין בישראל. אגב תשאלו את לבנת ניזרי שהיתה בקמפיין ופרשה. מעניין למה
    סגור
  • 1.
    מקשקשים
    אחד שיודע 11/2016/10
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לא קמפיין ולא נעליים... קצת חבר׳ה נחמדים שמנסים לעשות סיבוב על הצלחה שאין להם הב חלק אמיתי. קמפיין פייסבוק בתקציב של שקל וחצי, ללא קריאייטיב, ללא נראות וללא שום נוכחות אמיתית. מקסימום כמה מודעות מקומונים קיקיוניים. העיקר שאנשים מפרגנים לעצמם. כמו שנאמר: ״יהללך זר - ולא, פיך״!
    סגור