תקשורת ומדיה

כתבי המשטרה Vs דוברת המשטרה Vs כתבי המשטרה

פאנל על היחסים בין המשטרה לתקשורת בכנס אילת, התדרדר לטענות של הכתבים נגד תפקוד המפכ"ל ומחלקת הדוברות, כפי שכבר נטען בשנה האחרונה לא אחת
אלכסנדר כץ |  1
מירב לפידות (צילום חיים דוד)
היחסים בין כתבי המשטרה והפלילים לבין דוברות המשטרה והמפכ"ל, מתוחים במיוחד בשנה האחרונה, מאז נכנס המפכ"ל החדש רוני אלשיך לתפקידו, ומינה את מירב לפידות לדוברת שלו. מערכת היחסים הזו גם עמדה במוקד הפאנל 'מבעד לדלתיים סגורות' שהנחה מנחם הורביץ במסגרת כנס אילת לעיתונות.
בפאנל השתתפו משה נוסבאום מחדשות 2; נצ"מ מירב לפידות; הדס שטייף מגל"צ; שלי טפירו מערוץ 1; דורון הרמן מחדשות 10; והשופט בדימוס חנן אפרתי - לשעבר סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב. מהקהל לקחו חלק פעיל כתבי הפלילים אבי אשכנזי מוואלה, יניב קובוביץ' מהארץ ואבי כהן מישראל היום, שהיו מלאים בטענות לגבי התנהלות המשטרה.
את הפאנל החלה הדס שטייף, שטענה כי "מה שקרה בשנה האחרונה מאז נכנס אלשיך לתפקידו, זה שהוא בעצם קצת העתיק את אווירת השב"כ להתנהלות מול עיתונאים. אני אגב בעד מניעת הדלפות מחקירות כי זה עושה נזק מאד גדול לנו כאזרחים. אבל העובדה היא שהיום, בניגוד לעבר, אנחנו מתנהלים רק מול דוברים, ולא מול קצינים בכירים, לא מאפשר לנו לקבל את כל המידע הנחוץ. כרגע הדוברים האלה בחיתולים. כרגע הם עוד לא יודעים את כל העבודה. דוברת המשטרה היא בחורה מדהימה אבל היא עוד לא יודעת מה זה משטרה. היא מדבררת ומדברת בתקשורת על תכנים, כאשר האמינות כלפיה מהציבור לא גבוהה כי היא לא מצויה עדיין בפרטים. גם בתוך הארגון כועסים על זה שאת מי ששומעים זו רק הדוברת. באירועים גדולים כמו פיגועים, פעם היה ברור שרק קצין בכיר יהיה הראשון לעלות ולדווח בתקשורת. היום זה קורה רק בתום האירוע - ואנחנו לא צריכים אותו בשביל לסכם לנו את מה שאנחנו כבר יודעים. את החלל הזה אנחנו ממלאים מכל הבא ליד - עורכי דין למשל שהפכו ליחצנים הכי גדולים של חקירות, וזה פוגע במשטרה".
לדברי דורון הרמן, "לפני 5 חודשים היה פיגוע במועדון של הקהילה הגאה בארה"ב. הייתי דבוק למסך כמעט 24 שעות ולמדתי איך עושים דברים במקומות אחרים. שם עד שהייתה הצהרה רשמית של נציג משטרה, לקח 7 שעות בערך. אנחנו פה מתלוננים שהמשטרה לא מספיק מדברת, אבל כשהם עשו את זה, זה היה אחרי שעשו בדיקות ונתנו מידע אמיתי. לפעמים אנחנו מעבירים לציבור מידע לא מספיק אותנטי. המפכ"ל קיבל החלטה שהקצינים מתרחקים מהתקשורת והדוברים מתקרבים, אבל הדוברים בהרבה מקרים לא יודעים לעשות את זה. אנחנו ממשיכים את הקשר שלנו עם קצינים. מי שפיתח את המקורות שלו במשך שנים עדיין נהנה ממקורות טובים".
לפידות, דוברת המשטרה אמרה על הדברים: "אין לי ספק שהכתבים מדברים עם קציני משטרה, חלקם ברשות וחלקם לא, כי זו דרכו של עולם. אני שמחה שכשמישהו מגיע אליי עם סיפור, אני מצדיעה לו. אם הייתי כתבת משטרה והייתי יכולה להתקשר בכל יום לקציני משטרה והיו שמים לי חסם, הייתי מתעצבנת. אבל המפכ"ל לא הביא את המודל מהשב"כ – כי שם לא מדליפים, נקודה. אנשים שם עוברים על זה פוליגרף. אם כבר, המודל של המשטרה דומה יותר לדובר צה"ל".
שלי טפיירו, כתבת המשטרה של ערוץ 1 בתל אביב והמרכז, אמרה: "בדקתי בשבוע האחרון, והממוצע של 5 דוברים עובדים, 5 הודעות דוברות, מתוכם 2 על תפיסים סמים, שתיים על צווי איסור פרסום שבאים לסתום את הגולל בפני אזרחים מפני מידע שמגיע להם לדעת. אלשיך סגר את השאלטר. יש לי לא מעט מקורות, אבל תפקידה של התקשורת לפקח על חקירות קריטיות שמתנהלות. למשל, מאז קריסת החניון ברמת החייל, תלוי ועומד צו איסור פרסום על חקירה חשובה".
לפידות הזדעקה למשמע דבריה של טפירו על תפקידה של התקשורת לפקח, וענתה כי התפקיד הוא לסקר. בכל מקרה אמרה כי "אני לא חושבת שנכון לבדוק סטטיסטית כמה אירועים היו, אלא על כמה אירועים יצאו הודעות".
טפיירו: "בשבוע שעבר היו רק 5 אירועים בכל מחוז תל אביב, שיצאו 5 הודעות דוברות?". שטייף הוסיפה: "אם אבי אשכנזי לא היה מדווח על הרצח בתל אביב בשבוע שעבר, לא היינו יודעים עד עכשיו".
משה נוסבאום, איש חדשות 2 הוותיק, אמר: "אם אני סוקר את פעילותו (של המפכ"ל, א"כ), מבחינתי אני מאוכזב, וזה מהול בתהייה. אני עדיין לא הצלחתי לפצח את האיש הזה. הוא סוג של אניגמה. פעם ראשונה שהביאו למשטרה איש מבחוץ. הציפיות היו גבוהות בגלל רשימת כישוריו. אני שואל את עצמי האם משהו השתנה? האם המשטרה השתנתה? האם הציבור מרגיש משהו אחר ושונה מול המשטרה. לצערי התשובה היא עדיין לא רבתי. הוא נושא בכישלון הזה. הוא הביא בשורה גדולה והבטחה והוא עדיין, למיטב ידיעתי, לא קיים. בפיגוע שהיה בירושלים, המחבל נהרג. כל הרשתות הזרות והערביות פרסמו תוך שעתיים את שם המחבל, כל הציבור הפלסטיני ידע מי הוא, רק עלינו בתקשורת הישראלית נאסר עלינו בצו שהוביל המפכ"ל לפרסם. חלפו כמה ימים והוא התעקש שהצו יישאר על כנו. כאשר אני ועמיתיי ניסינו לברר מדוע, נאמר לנו שמדובר בשיקולי חקירה. בחלוף 5 ימים, מתברר לי שהשב"כ שהוביל את החקירה, כבר ביום ראשון אמר שלא יפריע לו שיפורסם שמו של המחבל ובכל זאת המפכ"ל התעקש. התברר שהשיקול שעמד לנגד עיני המפכ"ל לא היה שיקול תקשורתי. הוא לא רצה שזה ייצור תבערה בתקופת החגים. הוא פשוט רצה למנוע את פרסום שמו. אם מפכ"ל מוביל מהלך כזה משיקול לא ענייני, מבחינתי זה כישלון זה איש שלא מבין מהי תקשורת ומזה זכות הציבור לדעת".
הדוברת לפידות ענתה: "אם אנחנו רוצים להביא רוצחים ופושעים לדין.... השב"כ הוציאו הודעה שמבחינת השיקולים שלהם לא הייתה מניעה, אבל שזה נתון לשיקול המשטרה. הם לא הוציאו את ההודעה בראשון. השיקולים של המשטרה לא פחות חשובים משיקולים של השב"כ. יש שיקולי חקירה, אין שיקולי מפכ"ל. בואו נדייק בעובדות: משטרת ישראל היא הגוף שמוציא הכי הרבה הודעות לתקשורת. הכי הרבה במדינת ישראל".
שטייף: "בגלל מדיניות המשטרה כפי שהיא כעת, אנחנו ניזונים מהציבור, מעורכי דין ומאנשים במטרתם לנגח את המשטרה. אם אתם נלחמים על תדמית המשטרה, אתם עושים הפוך".
השופט בדימוס אפרתי, התערב בדיון: "אנחנו שוכחים אבל מי שעומד מאחורי הפרסומים והידיעות הם בני אדם. הסוביודיצה למשל נמצאת בגסיסה, וגם חזקת החפות כבר לא תמיד תופסת. זכות הציבור לדעת קיימת, אני רואה ב'רשות המדווחת' כחשובה. מאידך, לא אחת ולא שתיים קורה שדברים נפתחים בקול גדול ונגמרים בקול ענות חלושה. עולמם של האנשים במוקד הסערה נחרב אבל".
בשלב זה החליט נוסבאום להציק לדוברת המשטרה עם שאלה על יחסיה עם הכתבים: "האם קובוביץ' מקבל יחס מפלה לרעה מהמשטרה?". לפידות ענתה שלא, אבל קובוביץ', שנכח כאמור באולם, ענה: "אני חושב שכן, אבל זה לא פוגע לי בעבודה. אני לא ראיתי את המפכ"ל בשיחה אישית".
לפידות: "ביקשת? הגשת אי פעם בקשה? כשתבקש נטפל. לא בקשת אבל".
שטייף: "אני רוצה לדבר באופן כללי על איפה המדיניות בעייתית. היינו כל הכתבים במפגש עם המפכ"ל. הוא אמר שיש ירידה משמעותית בעבירות שמבוצעות במגזר החקלאי. אמרי שטויות כי הסטטיסטיקה מדברת. אני מחזיקה בעדויות על גנבות, התפרצויות ופניות שלא מטופלות. הציבור לא מרגיש בטוח - נקודה".
טפיירו סיפרה על מקרה מעניין שהיה לה עם אנשי דוברות המשטרה: "בשבוע שעבר הובא חשוד לבית משפט השלום בתל אביב כשלגופו חילוק שקוף וכל איבריו נראים לעיני קול. כך הובא לאולם מלא מפה לפה. נוצרה כאן הפרה בוטה של זכויותיו. פניתי לתגובה של המשטרה שנאחזת בצו איסור פרסום של הסנגור, וקבלתי סוג של איומים שאעמוד לדין על הפרת צו איסור פרסום. במקום שהמשטרה תיקח אחריות על מקרה כזה, היא בוחרת לאיים על כתב".
לפידות הגיבה: "במשטרת ישראל בכל דקה נתונה תמצאו פחות מ-40 תיקים תחת צו איסור פרסום וזה יורד. רק כי לסבר את האוזן".
נוסבאום: "צו איסור פרסום מוטל על כל פיגוע ועל כל רצח שעתיים אחרי האירוע. אתה לא תעזוב את השטח ואת כל העיסוקים כדי להשקיע את המאמץ לבטלו. זה נהדר שיניב עושה את מלאכתו ומגיע להישגים. המשטרה לא צריכה לשים לו רגליים".
לפידות: "כל דוברי המשטרה יושבים פה בכנס כל שנה, וכל שנה הם שומעים את אותו הדבר. כל שנה אתם הכתבים יושבים פה ואומרים שדוברות המשטרה לא מקצועית. אולי תסתכלו על עצמכם ותבינו שמשהו אצלכם לא עובד".
נוסבאום: "זה לא אומר שספינת הדוברות בהנהגתך הולכת לאן שהוא. היא הולכת לשום מקום. הגעת מחוץ למשטרה עם חשיבה מחוץ לקופסה. במקביל, פתחה המשטרה מכללה ללימודי משטרה. במכללה הזאת מירב, לומדים את כל מקצועות המשטרה. דבר אחד לא לומדים שם – להיות דובר. איך אין שם מגמה?".
הורוביץ: "דוברי המשטרה לדורותיהם נבחרו על בסיס קרבתם. כך אני זוכר בתקופות שלי".
לפידות: "אני 15 שנים דוברת. מעולם לא לימדו אותי להיות דוברת. זה מקצוע שלומדים ברגליים".
שטייף: "משטרה זה מקצוע. כשיש דוברים שלא יודעים לגבי דברים מקצועיים של המשטרה, זה דבר רע".
הורוביץ': "יכול להיות שמה מטריף את הכתבים זה לא למה לא פרסמנו שמו של מחבל בירושלים? אותי בתור צופה זה לא מעניין. הצופים רוצים שתספרו מה קורה בלהב 433? מה קורה בחקירה של אולמרט? מה קורה בחקירות על נתניהו ומשפחתו? מה קורה בחקירה של דרעי. אתם נדרשים היום בניגוד לעבר, לדווח על חקירות שמתנהלות במרתפים של להב 433, ואולי זה מה שמעצבן אתכם? שהמשטרה לא רוצה לספר לכם?".
נוסבאום: "זה מאד מעצבן. בא נלך בדיוק לנקודה הזו. אני חשב אחרי כמה חודשים שהבדיקה בעניין ראש הממשלה מתנהלת, אני חושב שהציבור חייב לדעת במה עוסקת הבדיקה הזאת. נדמה לי שחוטאים לתפקידם היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה כאשר הם מונעים מאיתנו מידע זה. עם המפכ"ל היה מכיר בזכות הציבור לדעת. בכוחו היה לעמוד מול היועץ המשפטי ולומר לו שחייבים לדווח לציבור. אני חושב שלמפכ"ל יש כמה דרכים להביא מידע זה לציבור. לצערי בנושא זה הוא לא עושה את זה".
שטייף: "רב חקירות המשטרה שמתנהלות בלהב 433 מגיעות מאזרחים, לפעמים מעיתונאים. פרשת נתניהו הובאה לפתחה של היחידה בפעם השנייה כשמעורבים בזה עיתונאים. אנחנו יודעים מה מדובר ואנחנו מספיק אחראים לא לפרסם כי אנחנו צריכים לקבל את המידע הממוסמך והאמיתי כדי לא לפגוע בנושא. המשטרה לא מבינה את זה. מה שהם לא יתנו, אחרים יביאו, ומי שחוטף זו המשטרה".
לפידות: "העצבים שלכם מובנים והרצון של עם ישראל לדעת מובן. אבל יש סדר והיררכיה. מעולם לא קיבלנו אישור מהיועץ המשפטי לממשלה להגיד שזו חקירה. בחקירה זו לא זה פיפס מבלי לקבל אישור מראש ובכתב מהיועץ המשפטי, הוא הכתובת. זה נורא קל להרוג את השליח ולצעוק על המשטרה, אבל זה לא רלוונטי. אם המפכ"ל יחליט לצאת בניגוד לדעת היועץ המשפטי, אז הוא יעבור על החוק. תפנו לעמיתיכם כתבי המשפט שהם יעשו את עבודתם בעניין זה".
נוסבאום: "למפכ"ל יש היום עמדה וסמכויות גדולות יותר. אני מנסה את המידע הזה להביא לציבור ואתם מונעים אותו".
לפידות: "יש מלחמה הגיונית בין כתבי המשפט לכתבי הפלילים על אותו נתח שוק, והמשטרה לא יכולה ליפול בטווח הזה. התפקיד שלי זה לעשות את העבודה שלי על פי החוק.
הורוביץ: "מירב לפידות אומרת שאתם מתעצבנים מזה שהכתבים לענייני מפשט עושים לכם בית ספר".
שטייף: "לכולנו יש דרכים להגיע למה שאנחנו רוצים. אנחנו מדברים באופן עקרוני על שיתוף פעולה למען הציבור".
לפידות: "שיניתי את שיטת ההפצה. בדקתי את זה גם עם ארגוני משטרה אחרים בעולם. הדבר היחיד שסגרתי זה את קבוצות הווטסאפ".
אבי אשכנזי: "המשטרה היא הגוף החזק בישראל. הוא יכול לשלול חירות לכל אזרח. שבוע שעבר, עצרה המשטרה צעיר אתיופי, שוטר לשבר, והחזיקה אותו במשך 11 יום במעצר תחת צו איסור פרסום, כשאף אזרח במדינת ישראל לא ידע שהיה רצח. רק לאחר 11 יום, הבחור שוחרר יום לאחר מכן, לאחר שניקו אותו מזה. זה צריך לעורר בכל אחד מאיתנו את החשש לגבי כוחה של המשטרה ולמה אין בקרה לגביה. לפידות אמרה שהמשטרה כפופה להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, היא רק שכח להגיד שהיא עושה את זה כשנוח לה. ראינו את סדרת הטלוויזיה על המשטרה וראינו איך מתבצעות חקירות, מה שאנחנו כתבי פלילים לעולם לא נראה. אבל כשהיא עוצרת באישון לילה אדם חף מפשע – זה כבר סודי ואסור לפרסם. חבל שהמשטרה מונעת אך ורק מיחסי ציבור".
לפידות: "כל חומרי החקירה שיצאו בסדרה כחולים צולמו לפני שנה ויצאו אחרי שהתיקים נסגרו. לא עברנו על החוק. הרעיון הגיעה לא מתוך המשטרה ואנחנו נענינו לבקשה זו. רצינו להראות לעם ישראל את העבודה הקשה והסיזיפית של המשטרה".
כתבי הפלילים אבי אשכנזי ואבי כהן שנכחו באולם התרעמו על אמירה זו של לפידות. אשכנזי: "אם אני מגיע כהפקה טלוויזיות שעושה יח"צ למשטרה זה בסדר, אבל כעיתונאי זה כנראה לא בסדר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משטררררע בזויה ונבזית
    ברי 11/2016/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    http://www.haaretz.co.il/news/law/.premium-1.2442700 חמאס , חיזבאללה , דאע"ש , קן צפעונים , משטרררעת ישראל ! הכיצד התמלאו שורות המשטרררע באוסף חורעני , סדיסטי , עבריינים חסרי בינה , וסוטי מין סדרתיים שפלים שהפכו את השורות לשורעות ? ? ? הכיצד הפכה המשטרררע לגוף זדון בוגדני , בזוי , אפל , דמוני , שמאוס על האזרחים ? משטרררע מזוהמת שנמנעת מלהתמודד עם עבריינים אמתיים משתפת עימם פעולה ומטרידה אזרחים הגונים ! משטרררע שיותר בזויה מביב שופכין של דיר חזירים ! משטרררע שתופרת תיקים לאזרחים הגונים ומאיימת על אזרחים ישרים לבל יתלוננו כנגד עבריינים ! אחד שגם יודע , מהכרות אישית עם צחנת השכונות המאוסה המזוהמת בזויה והרקובה דרום ת-א , עם מפקדים בזויים , שם מקובל לקבל שוחד מעבריינים ולשתף עימם פעולה כנגד אזרחים הגונים ושומרי חוק או יותר נכון העבריינים הם שבעצם מנהלים את התחנה ! ! ! http://www.haaretz.co.il/news/law/.premium-1.2442700
    סגור