תקשורת ומדיה

קללות? איומים? רועי שרון לא מוכן לוותר על סיקור השטחים

ה"התאבדות" על הקלטת מ"חתונת השנאה", החשש מפגיעה במשפחת ראש המועצה שסרח, והעבודה עם "לקוחות שלא אוהבים תקשורת". חודש טוב עבר על כתב השטחים של 'חדשות 10' רועי שרון, שמסקר את התחום כבר 11 שנה - ולא מתכוון לעזוב

אלכסנדר כץ |  2
רועי שרון במהדורת 'חדשות 10' (צילום מסך: חדשות 10)
בגיל 41, רועי שרון לא מוכן להחליף את תחום הסיקור שלו בעד שום הון שבעולם. גם ב-9 בערב, כשכתב השטחים של חדשות 10 נוהג בכבישי יהודה ושומרון לפגישה עם מקורות, בתקופה סוערת מבחינה ביטחונית, הוא מרגיש הכי שלם עם התחום בו הוא שוחה כבר יותר מעשור.
החודש האחרון היה מאד מיוחד מבחינתו של שרון. בתוך שבוע אחד 2 סיפורים גדולים שלו רשמו התפתחות דרמטית: הגשת כתבי אישום בפרשת "חתונת השנאה", והתפטרותו של ראש מועצת גוש עציון לאחר חשיפת התלונה נגדו על הטרדה מינית לכאורה. 
ב-23 בדצמבר 2015 חשף שרון סרטון המתעד פעילי ימין קיצוני שרוקדים כשהם מנופפים בנשקים במהלך חתונה, ודוקרים תמונה של התינוק עלי דוואבשה, שנרצח בפיגוע ההצתה בכפר דומא בשומרון יחד עם הוריו סעד וריהאם. הפרסום – שזכה לכינוי "חתונת השנאה" עורר סערה גדולה.

"מעולם לא התאבדתי ככה על סקופ"
 
"ידעתי שיש סרטונים מ'חתונת השנאה', ובמשך 5 ימים עשיתי שמיניות באוויר כפי שמעולם לא עשיתי, כדי להשיג את החומר הזה", מספר שרון בראיון לאייס. מבחינתו היה זה "מרדף של 5 ימים" להשיג את הסרטון מהאירוע. "מעולם לא 'התאבדתי' ככה על חומר כזה, על סקופ, ישבתי עליו, כל המחשבות שלי, כל הטלפונים, עשרות שעות של מחשבה, הכל סביב המרדף אחרי הסרט הזה, ואיך אני מביא אותו לפני שמישהו אחר יעשה את זה".
 
תיעוד "חתונת השנאה"
"לא הייתה לי שום התלבטות ברגע שהשגתי סרטון, שחייבים לפרסם אותו. ברור שמדובר בסרטון שחייבים להביא לידיעת הציבור על רקע האווירה הציבורית אחרי רצח המשפחה בכפר דומא. האם בסופו של דבר נוער הגבעות רק נותן גיבוי לריסוס על קירות ומעה קונדס כאלה, או שבפועל מדובר על גיבוי לרצח. הערכה הייתה - גם שלי - שמן הסתם מדובר על נערים שהלכו לזרוק בקבוק תבערה כדי להפחיד את המשפחה, ובבוקר אמרו לעצמם 'וואלה, מה עשינו'. ואז בא הסרטון הזה, וחושף שהם חיים טוב מאד עם כל הסיפור הזה".
-אגב, חשבת שיש סיכוי שעוד מישהו עובד על הסיפור הזה?
"הייתה לי תחושה שאני לא היחיד במרוץ הזה, אבל הרגשתי שזה לא יהיה לעוד הרבה זמן ויצטרפו עוד קולגות במרוץ אחרי הסרט".
9 חודשים לאחר מכן חשף שרון כי צעירה התלוננה נגד ראש מועצת גוש עציון דוידי פרל בפני פורום תקנה על תקיפה מינית, וכי פרל שילם לה מאות אלפי שקלים במסגרת הסדר ביניהם. "2 הפרסומים האלה – השמחה על רצח משפחת דוואבשה והחשד נגד ראש המועצה - נוגעים אולי בעצב הכי רגיש של המגזר אותו אני מכסה - הטרור היהודי וההטרדות המיניות של נבחרי ציבור", אומר שרון.
הסיפור על פרך התחיל מכך שהמידע הגיע ל-5 אנשים מפורום תקנה, ואז עוד ועוד אנשים הצטרפו למעגל הנחשפים. "אחרי כמה חודשים שהם לא קיבלו שיתוף פעולה מראש המועצה, הם עדכנו עוד 5 אנשים ופרסמו את זה להנהגה הרבנית של גוש עציון, ובתוך עוד 3 חודשים המעגל התרחב. כשידעו כ-40 איש להערכתי את הסיפור, הוא הגיע אליי", נזכר שרון ואומר כי המידע הגיע אליו, ולקח עוד כמה ימים עד שהוא פורסם. "המקור הבהיר לי - 'אם אתה לא תפרסם את הסיפור, אתן אותו למקור אחר כי אני רוצה שזה יפורסם'".
"בסיפור הזה הייתה התלבטות אם לפרסם או לא - משום שחלק מהצדדים עשויים להיפגע שלא באשמתם. יש לו אישה וילדים שלא עשו דבר, ומעבר לזה, יש גם את הנפגעת עצמה שעשויה להיפגע מפרסום כזה, להיחשף, אולי ינעצו בה מבטים ואו יזרקו הערות, ואז אולי היא תלך צעד אחד רחוק מדי ותפגע בעצמה. התייעצתי על זה עם ברוך שי (עורך המהדורה המרכזית, א"כ) ועם גולן יוכפז (מנכ"ל חברת החדשות, א"כ), ובעיקר עם עצמי. החלטנו לפרסם את זה. יצרנו קשר עקיף עם המתלוננת ונתנו לה 24 שעות להיערך לפרסום".
 
עולים עם הסיפור של דוידי פרל - ודממה
 
2 סיפורים נפיצים, והפידבקים כל כך שונים. "בשעה 17:00 בערב השגתי את הסרטון (של חתונת השנאה, א"כ), התקשרתי לגולן יוכפז ואמרתי לו שהערב אנחנו הולכים 'לשבור את הטלוויזיה'. דקה אחרי שסרטון חתונת השנאה שודר, החלה סערה פוליטית, ראש ממשלה גינה את האירועים, ואפילו ח"כ בצלאל סמוטריץ' גינה את אותה קבוצה, שהפכה להיות מבודדת, בלי גיבוי מהימין. השב"כ פתאום קיבל תמיכה, לאחר שלל הגינויים שספג בגלל 'העינויים' של עצורי דומא".
בפרשת דוידי פרל היה ההיפך הגמור. "דקה אחרי – ודממה", מתאר שרון. "אף נבחר ציבור, אף ראש רשות מקומית, אף ארגון נשים - אפס תגובות. בחתונת השנאה יש סרטון, יש דבר מוחשי לראות, בסיפור של ראש מועצת גוש עציון הוא לא מגיב, המתלוננת לא מגיבה, העו"ד של המתלוננת גלעד קורינאלדי לא מגיב כי הוא חתום על סודיות במסגרת ההסכם בין הלקוחה שלו לפרל, וגם פורום תקנה לא יכול לאשר את הפרסום".
-היית סגור ב-100% על הסיפור הזה, כאשר אין לך שום התייחסות משום צד?
"אתה לא מפרסם כזה דבר בלי להיות סגור על זה 100%. המקור שלי היה 'בטון', הצלבתי את הסיפור עם עוד גורמים, והניסוח עבר גם לייעוץ המשפטי שלנו. לדוגמה, לא אמרתי שדוידי פרל פגע מינית במתלוננת, אלא שיש צעירה שהתלוננה נגדו על הטרדה מינית".
הפרשה החלה לתפוס לאחר מספר ימים, כאשר ח"כ רחל עזריה הייתה הראשונה שמגיבה לפרשה הזאת. שרון מספר כי למרות זאת, "פרל עדיין מנצל את המעמד שלו ומציג לכל אנשיו ובגוש עציון בכלל את הגרסה שלו על כך שהוא לא פגע באף אחת, וכאשר אני מדבר עם כל מיני גורמים בהנהגת הימין הדתי, הם אומרים לי - 'יש לנו מילה של רועי שרון מול מילה של ראש המועצה פרל, אנחנו לא יכולים להגיב כי אין לנו שום אימות לדברים'. אבל אחרי הפרסום, היו לחצים שהתבשלו מלמטה ולא מדרג ההנהגה הפוליטית או הדתית, עד שהוא החליט להתפטר מהתפקיד".
-האם ספגת איומים על חייך?
"הוואטסאפ קורס באותה שניה. איומים לא מגיעים ישירות אבל אני מקבל תגובות שליליות וקללות של חבר'ה מנוער הגבעות. גם בפייסבוק היו איומים, ואת האמת - זה גם מלחיץ. הנה דבר שלא אמרתי לאף אחד, אבל במשך כמה שבועות לא נכנסתי למה שאני מגדיר 'אזורי סיכון', לא למאחזים ולא למקומות שמישהו שם יכול לזהות אותי, נאמר איזה ילד בן 14, לקחת את זה צעד רחוק מדי ולזרוק עליי אבן או לנסות לתקוף אותי".
שרון מקבל הרבה שיחות טלפון והודעות וואטסאפ, ומחליט לדבר איתם פונים. "להרבה מהחבר'ה ממה שמוגדר 'נוער הגבעות' שהתחילו בהטרלות בפייסבוק ושיחות מוזרות, החלטתי שאני לא מנתק ובא בגישה טובה - פשוט לדבר איתם ואפילו להיות קצת 'מורה לאזרחות', להסביר להם שאני לא שב"כ ולא משטרה, אלא רק עיתונאי", הוא מספר. "רובם הבינו את זה, וככה סיימנו את השיחה בוואטסאפ בידידות, אם אפשר להגדיר את זה ככה".
בפרשה של פרל הפידבק הציבורי היה שונה. שרון: "זו לא אותה קבוצה, היו סמסים עם ביקורת שלילית. אבל היו הרבה יותר טלפונים ממנהיגי ציבור ומתושבים, שרצו למשל לקבל פרטים על הסיפור, אפילו להתייעץ איתי על הפרשה ובכלל, ולשתף את העובדה שהם לא יכולים לעשות כלום בנושא, כמו למשל אלה שאמרו לי 'אני לא יכול לקרוא להתפטרותו - כי אני עובד איתו', וכו'".
 
"תחום עם לקוחות שמתעבים תקשורת ואת מי שעובד בה"
 
רועי שרון נולד ב-1975, גדל בקרני שומרון ובוגר ישיבות תיכוניות ביישוב ובאור עציון. לעולם התקשורת הגיע בגיל 26, כשהחל לערוך תכניות ברדיו ללא הפסקה, ובמקביל היה תחקירן בתכנית משעל חם וכתב בזמן תל אביב. ב-2003 עבר עיתון האם - מעריב ובשנת 2006 מונה כתב השטחים של העיתון. בתחילת 2019 עבר ל'חדשות 10' ככתב באותו תחום.
בראיון שהעניק לפני כשנה למגזין מוצ"ש של העיתון מקור ראשון, אמר שרון כי "תחום השטחים מעסיק את כל העולם. אני לא כתב מוניציפלי ולא מתעסק בענייני חינוך, פלילים או תחבורה ביהודה ושומרון. אני מתעסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מנקודת המבט הזו, והיא מרתקת כל יום מחדש. ברגע שנכנסתי לתקשורת ידעתי שאני רוצה להיות כתב לענייני מתנחלים. לא אשתמש במילה שליחות, אבל ידעתי שכל מה שאעשה אבדוק טוב ואחקור טוב. שאציג את האמת על כל המורכבות שלה".  
-תחום הסיקור שלך הוא קשה, הרבה שטח, חיכוכים, התמודדות בסוגיות שנויות במחלוקת. יש מחשבות לשינוי תחום?
"זה תחום לא קל שיש בו הרבה 'לקוחות' שמתעבים את התקשורת ואת מה שהיא מייצגת ומי שעובד בה - ויש להם הרבה מאד ביקורת והיא לא מאד מנומסת. אבל יש פה אבל מאד גדול, אני זוכה לתמיכה מאותו ציבור שאני מסקר. איתמר בן גביר יצא להגנתי באירוע בגבעת זאב. בסופו של דבר ה'לקוחות הקשים' הם קומץ, מיעוט של 20-30 נערים בני 15-16. מחנה הימין הוא קבוצה שמבינה את תפקיד התקשורת, וגם אם הם לא אוהבים לשמוע את הדיווחים שלי, הם מבינים שזה חלק מהתפקיד".
  
לדבריו, "בחתונת השנאה התקשרו אליי אנשים הכי בכירים בימין, פוליטיקאים, ואמרו לי - 'עשית לנו כאב בטן', אבל העריכו את העבודה. השיח מושפע מאד מהקיצוניים, אבל הם רק בקצה. אם כל זה שיש רגעים לא נעימים כמו גבעת זאב או איומים בפייסבוק, או דברים כאלה, אני מזכיר לעצמי שהם ילדים בני 15 והם מיעוט. בכל מקרה אני מאד אוהב מה שאני עושה, וכשהיו לי הצעות לעבור לתחומים שנראים לכאורה יותר יוקרתיים, לא ראיתי בהם קידום מבחינתי. אני מת על התחום הזה, הוא מאד חשוב, אני אוהב מה שאני עושה ואמשיך לעשות אותו". 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מי בכלל רואה את הערוץ האנטישמי 10. זנוח ומיותר (ל"ת)
    ח ח ח ח 11/2016/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רועי מהכתבים המשובחים שיש (ל"ת)
    גלעד 11/2016/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור