תקשורת ומדיה

פייסבוק תשלב פרסומות בווידאו ותתחלק ברווחים עם בעלי התוכן

על פי דיווחים בעולם, הרשת החברתית מתכננת מהלך שובר שוויון שנכנס ישירות לטריטוריה של יוטיוב, כשהיא צפויה לשלב פרסומות בסרטוני וידאו ארוכים מ-20 שניות, ותשלם לבעלי התוכן
משה בנימין |  1
האם רעידת האדמה הבאה בשוק הפרסום בדיגיטל מחכה מעבר לפינה? פייסבוק מתכננת להטיל גזרה חדשה על משתמשיה, ויש מי שיאמרו בשורה חדשה עבור המפרסמים והגולשים-יוצרים משתפי התכנים. על פי דיווחים באתרי פרסום מסביב לעולם, הרשת החברתית צפויה לשלב פרסומות מיד-רול, שיופיעו במהלך צפייה בתכני הווידאו המועלים אליה. הפרסומות ישולבו בסרטונים שאורכם עולה על 90 שניות, שנצפים מעל ל-20 שניות - כך על פי אתר Recode
קשה שלא לפרש מהלך שכזה ככניסה ישירה ואגרסיבית של פייסבוק לטריטוריה שהיתה עד כה בידיה של יוטיוב. פייסבוק כבר בחנה את שילוב הפרסומות באמצע צפייה בוידאו אך עשתה זאת רק בשידורים חיים - לייב פייסבוק. באופן טבעי, הטמעה מוצלחת של הפרסומות ושיתוף פעולה מצד המפרסמים צפוי להקפיץ את הכנסות פייסבוק ולעודד גולשים ויוצרים להעלות את התוכן המקורי שלהם לפייסבוק. על פי ההערכות, בעלי הזכויות על התוכן - הגולשים שעומדים מאחורי סרטוני הוידאו ייהנו מחלוקת רווחי הפרסום עם פייסבוק, בהיקף של 55% מההכנסות - סכום דומה למה שיוטיוב מציעה כיום. 
המקום שאליו צועדת פייסבוק פותח עולם חדש של הזדמנויות בפני הגולשים ומעלה את התחרות מול יוטיוב לשיא חדש. פוטנציאל הרווח שפייסבוק מציעה כעת לגולשים, יצרני תוכן מקוריים וגופי תוכן כגון רשתות טלוויזיה עשוי להשפיע מהותית על היקף הווידאו והמגוון המנותב אליה. שילוב הפרסומות לאחר 20 שניות של צפייה עשוי להשפיע גם על היוצרים עצמם שישתדלו לספק תוכן איכותי, מושקע ורלוונטי. 
מבחינת ביצועי פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם פתחה את שנת 2017 בעליות חדות במחיר המניה. תוך קצת יותר משבוע זינקה המניה בכמעט 9% לשווי שוק של 368 מיליארד שקלים. בעניין זה ניתן לציין כי הניצחון של טראמפ בבחירות, שהוביל ל"ראלי" במדדי המניות המרכזיים, דווקא שלח את מניית פייסבוק לגל ירידות, זאת לאור ההערכה כי טראמפ יוביל לצמיחה חזקה יותר בארה"ב, מה שדוחף את המשקיעים להתמקד במניות מוטות פעילות מקומית ומנגד מרחיק אותם ממניות שמוטות פעילות גלובאלית כדוגמת פייסבוק.
יוסי צרפתי, בעליה של סוכנות הדיגיטל '23' אומר לאייס: "לאחר שהפכה ממלכת התוכן לשחקנית משמעותית בתחום תוכן הוידאו, פייסבוק מחליטה לקחת צעד נוסף בתחרות מול גוגל וכעת היא גם מתחרה על ההכנסות מפרסום וידאו בתוך התוכן עצמו. בדומה ליוטיוב, גם פייסבוק ככל הנראה תלך על מודל של חלוקת הכנסות כדי לעודד את ה-Publishers לייצר תוכן איכותי שמייצר Engagement שבסוף היום…יכניס מעתה הרבה יותר כסף שגם יחזור ל-Publishers. אני מאמין שהמפרסמים ויוצרי התוכן רק ירוויחו מהתחרות הבריאות הזאת".
דוגמאות לתכנים בלעדיים המוחזקים בזכיון או בלעדיות לאתר תוכן, שעד היום נפקדו מהפיד של פייסבוק יכולים להיות תקצירים של אירועי ספורט. לדוגמה, מהליגות המובילות בעולם בכדורגל, NBA, פוטבול אמריקאי ועוד. אם עד היום, בעלי הזכויות על שידורים אלו חתמו עסקאות מול אתרי תוכן, כעת מודל של חלוקת רווחים עם פייסבוק יהווה עבורם תמריץ כלכלי לשדר תוכן שכזה בפיד. כך גם אירועי מוסיקה ואפילו תוכן מקורי של אתרים שישלבו אותו בפייסבוק כמקור הכנסה נוסף. 
עידן אלרום, סמנכ"ל הדיגיטל של יהושע TBWA מזהיר את הגולשים בפני הבאות ואומר: "עם ביליון צפיות בסרטי וידיאו ביום, פייסבוק לא יכלה להישאר מאחור מול גוגל ויוטיוב. המהלך של המיד-רול, כמו אחרים בתקופה האחרונה, מחזקים את מעמדה בתחום הוידיאו והשידורים החיים".
לדבריו, "הגולשים מצידם, צפויים לקבל עוד ועוד פרסום על הפיד שהופך להיות צפוף יותר מאי פעם".
במשרד הפרסום הדיגיטלי גרייט מביטים על הנעשה בפייסבוק בצורה חשדנית משהו. לדברי ברק ראובן, מנהל מחלקת המדיה החברתית: "יוטיוב ביצעה בעבר שימוש בכלי הזה אך הדבר גרם לנטישה משמעותית בצפיות, ולמרות זאת פייסבוק מעוניינים להכניס את הכלי הפרסומי למאגר שטחי המדיה שלהם".  
ראובן מסביר כי, "על פניו נראה שהמהלך יגרום לנטישה של צופים וירידה בכמות הצפיות של וידאו בפלטפורמה, בדומה למה שקרה ביוטיוב, אבל את זה כבר רבים וחכמים אמרו על שינויים אחרים שפייסבוק ביצעה בעבר, עם זאת ברב המקרים פייסבוק הוכיחו את הכח שלהם והשינויים שביצעו השתלבו באופן שבו הקהל גולש והדבר לא פגע בחוויית המשתמש, עד כדי כך שאנחנו כבר לא זוכרים מה היה כאן קודם (מודעות באינסטגרם מישהו?)".
עם זאת, בשורה התחתונה הוא מעריך שהמהלך לא יצלח: "המהפך הגדול פה הוא ליצרני התוכן. פייסבוק עומדים לשנות את המודל שלהם בדומה ליוטיוב ויצרני התוכן ירוויחו 55% מההכנסות על תוכן הוידאו שלהם, אבל מודעה אגרסיבית כמו זו עלולה לייצר השפעה שלילית מאוד על חוויית המשתמש, ואני צופה שהכלי לא יחזיק מעמד ויבוטל בעקבות נטישה של הצופים".  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בשורת הדיגיטל של 2017: להתנהג כמו טלויזיה ב-1997 (ל"ת)
    חדשנות ברוורס 01/2017/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור