תקשורת ומדיה

בדרך למהפכה: הסוף לעמלות היתר של חברות המדיה?

משרד התקשורת עשוי לקבל מספר החלטות שישנו את שוק הפרסום כפי שהוא מוכר כיום. בין השאר נבחנת שקיפות מלאה של העמלות. גורם בכיר לאייס: "אם זה יעבור, זו הדרמה הכי גדולה שידע הענף"
משה בנימין | 
9 מיליון. פרסומת האצבעות (צילום יח"צ)
המעבר הקרוב לשידור ברישיונות, החל מנובמבר 2017, מאיץ את משרד התקשורת להסדיר את הרגולציה בשוק השידורים. אתמול (יום ג') הודיע המשרד כי מ"מ שר התקשורת, צחי הנגבי, אימץ את המלצות הוועדה לאסדרת הרגולציה בשוק.
המלצות אלו קובעות בין השאר, הקמת צוות מקצועי לטיפול בנושא "עמלות היתר" בשוק הפרסום - נושא שעלה לכותרות לפני מספר שנים והסעיר את התעשייה המקומית שמספריה ומודל ההכנסה שלה נחשפו לראשונה בפני הציבור. לפחות על פי כתב המינוי לצוות שידון בנושא - עמלות היתר נתפסות כבעיה שאם תבוא על פתרונה תוכל להביא "למיצוי פוטנציאל תוספת ההכנסות המשמעותי ביותר הקיים כיום בשוק הטלוויזיה המסחרית". 
ההמלצות אושרו 4 חודשים לאחר שהנגבי נפגש עם חברי הוועדה, למד את המלצותיה וערך סיורים בחודשים האחרונים, בהם נפגש עם גורמים רלבנטיים בשוק. הוועדה שבראשה עומד מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, שעמד בראש ועדת פילבר, דנה בשנה וחצי האחרונות בדבר עיצוב מחודש ועדכני של שוק השידורים והחלטותיה מצריכות עיגון בחקיקה.
בין עיקרי החלטות הוועדה: פתיחת שוק הטלוויזיה המסחרית לתחרות על ידי מעבר מזיכיונות לרישיונות; קביעת הסדרים שיעודדו כניסה של שחקנים חדשים לשוק ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות; כללים להחלת רגולציה על גורמי תוכן חדשים הפועלים בשוק; אסדרת השידורים על גבי רשת האינטרנט (OTT); טיפול בכשלי שוק כגון זכויות היוצרים והאופן הראוי להגן על עידוד יצירה מקורית ישראלית איכותית, וכאמור הקמת צוות מקצועי שיגבש המלצות פרטניות לטיפול בנושא עמלות היתר. 
הצוות שמונה לדון בעמלות היתר ולהעביר את המלצותיו להנגבי כולל את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין, היועצת המשפטית (בפועל) של משרד התקשורת עו"ד ברוריה מנדלסון, סמנכ"ל בכיר כלכלה (בפועל) במשרד התקשורת עמי גילה, יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז' והיועצת המשפטית של הרשות השנייה עו"ד הילה שמיר
בכתב המינוי מציין משרד התקשורת כי "בתחום הפרסום בטלוויזיה בישראל נוצר מבנה שוק שבו משרדי הפרסום הרבים התאגדו במסגרת של חברות רכש מדיה ובאמצעות חברות אלה הם רוכשים בעבור המפרסמים את זמן הפרסום". המשרד מציין כי הריכוזיות בשוק זה היא גבוהה ומייצרת כוח מיקוח בידי חברות רכש המדיה כלפי גופי השידור באופן שמפחית את היקף הכנסותיהם. 

הסוף לעמלות היתר? 

מבחינת הוועדה, מבנה השוק הריכוזי מסומן כבעיה המרכזית שפתרונה יביא "למיצוי פוטנציאל תוספת ההכנסות המשמעותי ביותר הקיים כיום בשוק הטלוויזיה המסחרית". דהיינו, משרד התקשורת מסמן את שוק רכש המדיה, שמניע את הענף המקומי כגורם המשמעותי ביותר (והראשון בסדר העדיפויות) שרפורמה בו תוכל להביא לתוספת הכנסות וכניסה של שחקנים חדשים לשוק - וכך גם להגביר את התחרות בשוק התוכן.
הנושאים המרכזיים שידונו על ידי הצוות המקצועי עשויים להשפיע במידה ניכרת, עד כדי שינוי כל כללי המשחק הנהוגים כיום בענף הפרסום. הצוות יבחן את השוק וימליץ לשר האם רצוי להגביל את מכירת זמן הפרסום של הגורמים המשדרים על ידי גורמים מתווכים. כמו כן, ייבחן ההיקף הרצוי להגבלה על מנת להיא להקטנת כח המיקוח של גופי רכש המדיה אל מול גופי השידור והמפרסמים. בחינה זו תתבצע בהתחשב מספר השחקנים הצפוי בשוק לאור המעבר לשיטת הרשיונות מנובמבר 2017.
עם זאת, ההחלטה המעניינת ביותר שעשויה להתקבל בדיונים נוגעת לתיקון חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, באופן שיחייב שקיפות העמלות המשולמות על ידי הגופים המשדרים בתחום הטלוויזיה לגופי רכש המדיה וכן תיקון המאפשר לחברות רכש המדיה לקבל תמורה אך ורק מחברות הפרסום ולא מגופי השידור, דהיינו ביטול מנגנון עמלות היתר שמאפשר לחברות המדיה לקבל נתח כספי בחזרה מערוצי הטלוויזיה על כל רכישת זמן אוויר. מודל זה שייבחן הוא בהתאם לחוק החל בנושא זה בצרפת.
גורם בכיר בשוק המדיה הישראלי אומר לאייס, בהתייחס לכך: "במידה והחלטה כזו מתקבלת ועוברת, מדובר בדרמה הכי גדולה שידע שוק הפרסום הישראלי בעידן המדורני, מאז הקמת ערוץ 2".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה