תקשורת ומדיה

ר"מ ליהודים בלבד? דיון על הכותרת המדירה של וואלה

עיוות תוצאות סקר התאמת פוליטיקאיות לראשות ממשלה לרגל יום האישה הבינ"ל, הוליד ביקורת על הדרת ערבים ודיון במועצת העיתונות. ח"כ עיסאווי פריג' טוען: "וואלה לא סופר ערבים"

אלכסנדר כץ | 
הכותרת מעוררת המחלוקת של וואלה (צילום מסך: וואלה)
כותרת בוואלה על תוצאות סקר לרגל יום האישה הבינ"ל, מגיעה לדיון במועצת העיתונות. לאייס נודע כי המועצה קיבלה את פנייתו של ח"כ עיסאווי פריג', וזימנה דיון שיתקיים בסוף חודש אפריל. אתר וואלה זומן לדיון, ואולם הוא אינו חבר במועצת העיתונות, כך שכוחה הדל של המועצה כלפי חבריה, אפקטיבי עוד פחות מול וואלה.
כזכור, וואלה פרסם בכותרת הידיעה שהתנוססה בראשית של האתר במשך שעות, כי סקר קובע ש"שקד היא האישה המתאימה ביותר לכהן כראשת ממשלה". ואולם פילוח התוצאות מגלה נתונים אחרים. מהסקר עולה כי הציבור הכללי מאמין שציפי לבני היא המתאימה ביותר (18% ללבני, 14% לאיילת שקד), ורק בפילוח המגזר היהודי מובילה שקד עם 17% מול לבני - 14%. הבעיה בסקר זה היא התעלמות מוחלקת מהציבור הערבי שנדגם בסקר של וואלה, ובחירת כותרת המתייחסת רק לציבור היהודי, ובלי לציין זאת. 


תוצאות הסקר, במגזר הכללי ובמגזר היהודי (מקור: וואלה)
הדבר עורר שיחה באתרים עצמאיים וברשתות החברתיות, וגם פניות לוואלה על הכותרת השגויה לכאורה, לא עזרו. זה השלב שהפוליטיקאים נכנסו לסיפור. 
"אתר וואלה חדשות פירסם היום בכותרתו הראשית נתוני סקר שערך בקרב הציבור הישראלי ביחס לפוליטיקאית הנתפסת כמתאימה ביותר לשמש כראשת ממשלה", כתב ח"כ פריג' עוד באותו יום לנשיאת מועצת העיתונות השופטת בדימוס דליה דורנר, בבקשתו לכנס את המועצה. "מדוע שקד זכתה בכותרת? כי הסקר מצא שרבים מתומכיה של לבני הם אזרחים ערבים. כלומר איילת שקד לא באמת נתפסת על ידי הציבור הישראלי כאישה המתאימה ביותר לכהן כראשת ממשלה, אלא שבוואלה לא סופרים את הערבים. .. מדובר בכותרת מכוערת שלוקה בגזענות ובאפליה".
 
לצד הבעייתיות בדרך הגשתו של סקר זה לקורא, ישנה ביקורת על מערכות קשורת שעושות שימוש בסקרים שאינם מתייחסים למגזר הכללי. ראש החץ בהתנהלות כזו הוא עיתון ישראל היום שנוהג לפרסם באופן קבוע סקרי מנדטים ללא התייחסות לנשאלים מן המגזר, אבל לא אחת גם מערכות אחרות מדירות את המגזר הערבי מסקרים. אתר העין השביעית אף עשה לעצמו נוהג להתייחס בכל פעם שסקר בקרב המגזר היהודי בלבד מתפרסם, להתייחס לכך. 
בוואלה אישרו כי קיבלו זימון לדיון. ממועצת העיתונות טרם התקבלה תגובה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה