תקשורת ומדיה

לא מחוברים: מדוע נעלמה 'הקשר הישראלי' מרשת ב'?

לאחר 18 שנה בימי א' בחצות בכדי לפנות לדוברי העברית בעולם, הוחלט בקול ישראל לשנות את השיבוץ בלי להתייעץ עם המגיש אליהוא בן-און ובלי להודיע למאזינים. מאז היא נעלמה כלא הייתה
אלכסנדר כץ |  9
אליהוא בן-און (צילום מתוך דף הפייסבוק של אליהוא בן-און)
לא מעט מאזינים חשים אכזבה בשבועיים האחרונים בעקבות היעלמותה המפתיעה של תכנית הרדיו הוותיקה הקשר הישראלי, המשודרת כבר 18 שנה ברשת ב' (וכעת בכאן ב'). מכתבים נשלחו לקול ישראל, טלפונים הגיעו למגיש אליהוא בן-און, אולם התכנית נעלמה מגלי האתר בלי הסבר.
'הקשר הישראלי' עלתה לאוויר ב-1999 והיא עוסקת בנושאי ישראל והתפוצות, ציונות ועלייה. במהלך התכנית עולים לשידור מאזינים מרחבי העולם, שמשוחחים עם בן-און, שייסד את התכנית ושישמש כמגיש והעורך שלה. כבר בשנת 2000 זכתה בפרס העיתונות של ארגון הג'וינט העולמי, ו-6 שנים לאחר מכן גם בפרס העיתונות הבינ"ל של ארגון בני ברית.
השיבוץ ביום ראשון בלילה, בין חצות ל-3:00 לפנות בוקר, היה ברור. ראשון הוא יום מנוחה באירופה, אמריקה הצפונית ואמריקה הלטינית, ובמקומות רבים אחרים ברחבי העולם. שעת חצות בישראל היא אחר צהריים באמריקה ושעת ערב מאוחרת באירופה, ולמעשה – מדובר בשיבוץ נוח למאזינים דוברי עברית בחלקים רבים ברחבי העולם.
לדברי גורמים בתאגיד השידור כאן, לפני 3 שבועות זומן בן-און לשיחה עם מנהלי הרדיו, שם ביקשו להתייעץ איתו לגבי שינוי השיבוץ. בן-און הביע את מחאתו לגבי ההצעה להעביר את התכנית ליום רביעי במשבצת של 21:00 עד 23:00, בין היתר משום שמדובר במשבצת שידור בעייתית מבחינת מאזינים בחוף המערבי והמזרחי בארה"ב (מקום הריכוז הגבוה ביותר של דוברי עברית מחוץ לישראל, א"כ) ובדרום אמריקה, ושעה זו היא אמצע הלילה עבור המאזינים במזרח הרחוק ובאוסטרליה.
לדברי הגורם, הוטל על בן-און לבחון את הנושא, אולם כעבור זמן קצר נמסר לו כי הוחלט להפסיק את שידור התכנית ביום ראשון, והיא תעבור ליום רביעי. ואולם, בשבועיים האחרונים היא לא שודרה בשל שידור משחקי כדורסל, בהמשך יהיו החגים, והיא עשויה לחזור רק בעוד מספר שבועות.
במקום השיבוץ שלה בראשון בלילה, הוצב שידור חוזר של התכנית המשפטית של משה נגבי. למאזינים לא הוסבר מדוע התכנית הוסרה מידית מן האוויר, מה שהוביל לפניות לתאגיד. פניה אחת כזו הגיעה לידי אייס. "הייתי בין המאזינים הראשונים להתקשר אליו ממקום מושבי דאז, בוסטון", כתב אחד המאזינים. "לאורך השנים, האזנתי בנאמנות גוברת והולכת, היות והתוכנית הגיעה לקהלים נוספים ומעניינים... היום, לשמחתי הרבה, אני מתגורר בירושלים, ואף על פי כן, מתאמץ להתעורר ולהקשיב בקביעות לפחות לחלק מהתכנית, שמועברת במקצועיות, חן, ואולי העיקר, ברגש ציוני ללא מעצורים, דבר שחסר כל כך בימינו בכל חלק מחיינו, ובעיקר בשידור הציבורי".
על ההחלטה להעבירה ליום רביעי, כתב אותו מאזין: "ראוי יהיה לשנות את הגזירה הרעה הזאת, שברור לחלוטין שנעשתה ללא שיקולים של טובת הציבור, שאתם אמורים לדאוג לו. התכנית של אליהוא הצליחה לשמר רגש ציוני חם בלבבות רבים ורחוקים, ואני יכול להעיד על עצמי שאני נמצא כאן היום, לפחות חלקית, עקב תכניתו של אליהוא. ראוי לתת לנושא הזה יותר מחשבה ותשומת לב ממה שהיא קיבלה עד עכשיו".
גורם בתאגיד מרים גבה לנוכח ההחלטה לשנות את השיבוץ, ותולה אותה בין היתר גם בחיסכון כספי זעום שעשוי להיווצר עם אותו שינוי. עד כה התאגיד דאג למונית עבור בן-און ואנשי הצוות מירושלים למודיעין, ובעיקר חזרה ב-3:00 לפנות בוקר. העברת התכנית ליום רביעי, לא תחייב מונית, ולמעשה תחסוך לתאגיד כמה מאות שקלים בשבוע.
מתאגיד השידור הציבור טרם התקבלה תגובה.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אליהוא תציע להם להחזיר התוכנית לראשון כשתעברו
    הקשר הישראלי 12/2017/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם האולפנים רשמית לירושלים.. כבר לא יהיה צורך בהסעות והכל ואז כנראה יסכימו..
    סגור
  • 7.
    הקשר הישראלי
    תמי יבקובסקי 10/2017/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התוכנית צריכה להמשך במתקונת שהיית רק יום א בלילה. תוכנית המקשרת בין ישראלים בעולם. משרד החוץ לא עושה מה שהתוכנית הזאת תרמה. מחכים לשיינוי בהקדם אני וכל חברי בעולם.
    סגור
  • 6.
    הקשר הישראלי וביטולו
    מבפנים 09/2017/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עוד דוגמא להריסת רדיו טוב ויעיל למען הקמת רדיו כושל ורצוף תקלות. כל זאת בהנחיית נתניהו ובביצוע ארדן השחצן לפיד הקברן וחבורת הפודלים העלובים שלהם ובשיתוף ניסנקורן וההסתדרות.
    סגור
  • 5.
    אליהוא בן און
    יהודית 09/2017/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    להחזיר את התוכנית של אליהוא בן און ליום המקורי יום ראשון. וגם לשעה המקורית. די לבלגאן שהתאגיד יוצר עבור הצאזינים לתוכנית מכל רחבי העולם.
    סגור
  • 4.
    כאן הם גלצניקים אנטי-ציוניים. עוד לא הבנתם את זה? (ל"ת)
    ברווזי 09/2017/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    עוד החלטה הזויה של בן רובי
    מאזין מיואש 09/2017/07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אף אחד לא מבין מה הוא עושה התפקיד גדול עליו בעשר מידות
    סגור
  • הקשר הישראלי
    יעקב 09/2017/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התכנית אכן יפה ומעניינת, אך הסיבה שהיא שובצה ליום ראשון בערב היא לא בגלל שזה יום המנוחה באירופה, אלא בגלל שיוסי סיאס הסתכסך עם קול ישראל ועזב למיאמי, והמשבצת הזו התפנתה.
    סגור
  • 2.
    גיל עומר איפה אתה? למה קולך לא נשמע?
    עלובים 09/2017/06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הכל אתם הורסים. הכל. את 88FM הרסתם. תוכניות ברשת א וברשת רקע חיסלתם. אתם מבינים בחיסולים לא ברדיו ולא בטלוויזיה. אתם עלובים. אפשר לרמות חלק מהאנשים חלק מהזמן. רימיתם את מי שבחר בכם ורימיתם את הכנסת . עכשיו מתגלה פרצופכים האמיתי.
    סגור
  • 1.
    אליהוא, אוהבים אותך ומאמינים שהתכנית
    מאזין קבוע 09/2017/06
    הגב לתגובה זו
    8 0
    תחזור לשעה האמיתית והטובה שלה
    סגור