תקשורת ומדיה

"נתניהו רצה להחליש אותנו ועל הדרך לסגור את עשר"

כך אמר מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, שאופטימי לגבי הרייטינג הנוכחי אבל פחות מכך לגבי העתיד. יו"ר הרשות ה-2 ניסתה להרגיע את המצב, אבל הרבה אופטימיות לא הייתה שם. וגם כמה מילים על מכרז ערוץ הכנסת
אלכסנדר כץ |  1
אבי וייס (צילום אודי פורטל)
"היה איש חזק ששמו בנימין נתניהו, שראה לעצמו מטרה להחליש את חברת החדשות, כי לא באנו לו טוב בעין, לעשות כל דבר שיחליש את חברת החדשות של ערוץ 2 ואם על הדרך לסגור את חדשות 10 - אז מה טוב. בוננזה", כך אמר מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס, בפאנל במסגרת כנס אילת לעיתונות שדן בפיצול בערוץ 2 ובטלוויזיה המסחרית, אותו הנחה משה שלונסקי. וייס אמר את הדברים דווקא על רקע נתוני הרייטינג הטובים שמהדורת החדשות שלו שמשודרת ב-2 ערוצים – קשת 12 ורשת 13, מביאה יחדיו, מול זו של חדשות עשר ותאגיד השידור כאן 11.
"לי יש הרבה פעמים תחושה שבנסיבות האלה, המצב עכשיו הוא טוב", ניסה וייס למצוא נקודה אופטימית, וזכה בנקודה זו לתמיכה מיו"ר דירקטוריון חדשות 2, עו"ד תמי רווה: "אני חושבת שזה עובד מעל המצופה". וייס הוסיף: "הדרך הייתה זוועה, מבחינת החדשות הכל טוב בנתיים, והערוצים עצמם הם בהצלחה מסחררת אבל מפסידים המון המון כסף".
יו"ר מועצת הרשות השנייה הנכנסת יוליה שמלוב ברקוביץ' אמרה: "אפשר לשאול את זה בכל הנוגע לכל דבר בשוק, למה צריך עוד בתי קפה ועוד חנויות? רוב האנשים אומרים שהם עכשיו לא יודעים מה לבחור. בוא נגיד שהמטרה שלי הוא לאזן בין האינטרס הציבורי לאינטרס הכלכלי של בעלי הרישיונות. . צריך עוד גופים שיכנסו".
וייס ענה על כך: "לדעתי יש אלמנט לא קטן של לה לה לנד. אני חושש שבתקופה שלך ובלי קשר אלייך, של שנה אולי קצת יותר, יקרוס כאן ערוץ. אותם דברים שאמרנו לפני הפיצול, השוק לא יכול להחזיק 3 ערוצים".
לדברי סמנכ"ל הרגולציה של HOT, יורם מוקדי, המצב החדש לא רע בכלל: "הצופים מצאו את ערוצים 12,13 ו-14 וזה עובד. בטווח הקצר זה עובד אבל לגבי העניין הכלכלי - אני לא יודע".
מבקר הטלוויזיה של ידיעות אחרונות, עינב שיף, אמר: "בסוף יתחילו ההפסדים והקיצוצים, ויתחילו תכניות האולפן שמקדמות את 21:00 בערב, שיקדמו את מחר ב-21:00 בערב".
בשלב זה ביקשה עו"ד רווה לספר מדוע בכלל הוחלט על פיצול ערוץ 2: "להלן קיצור תולדות הפיצול. השנה היא 2010, ועמד לפוג תוקף הרישיון של ערוץ עשר, שפונה למשרד התקשורת, אז לשר משה כחלון, ומבקש לעבור לרישיון. אז עושים חשיבה אצל כחלון ואומרים - זה רעיון לא רע, נעביר את כולם לרישיון, נעביר את כולם ל-7 ימים. מה נעשה עם חברת החדשות? היא חזקה מדי, ככה אומרים ברשות ההגבלים. אי לכך אנחנו נוציא את חברת החדשות למכרז פומבי מה שהיה מפרק אותה לחלוטין והיה משמח גורם אחד או שניים. בסופו של דבר הוחלט שחברת החדשות תהיה בחזקה משותפת של 2 הזכייניות. הפיצול הראשון היה אמור להיות ב-2013 נדחה ל-2015 ונדחה שוב ל-2017".
על התנהלות חברת החדשות בעידן של 2 ערוצים, הסביר וייס: "חברת החדשות והדירקטוריון החליטו להקים את ועדת רווה בראשותה של תמי רווה, בה היו נציגי החדשות והחברות, עורכי דין ומומחים להגבלים עסקיים (כדי לבדוק ולהתוות דרך עבודה עם 2 ערוצים, א"כ). כמו שאנחנו רואים בחודש האחרון שזה עובד, שזה רץ. כשחשבנו מה הכי טוב שיכול לקרות, במצרפי של קשת ורשת יבואו עוד צופים - יותר צופים יגיעו. הג'וב שלנו היה לקלוט את הצופים שמגיעים בשעות האלה כי יש להם מה לראות ב-21:00, אז שיגיעו יותר מוקדם ויישבו אצלנו במהדורה".
עו"ד רווה: "ברגע שהבנו את חומרת המצב ש-2 הזכיינים שלנו עבדו בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל, נלחמים, אז הקמנו ועדה ובהתחלה הדיונים הראשוניים היו מאד מלאי חששות וכל אחד שמר על הפינה הקטנה שלו וברוב הנושאים לא הגענו לכלל הסכמות. במשך הזמן האווירה טיפה התרככה. הגענו במרבית הנושאים  - הפריצות לשידור, שעות המבזקים ועוד - להסכמות. אין ספק שהוועדה הזאת לא מתפרקת, ממשיכה לשבת, והיו כבר נושאים אחרי הפיצול שהגיעו אלינו לדיון".
שלונסקי שאל: "מה קורה כשיש פיגוע ואחת הזכייניות לא רוצה לשדר את החדשות? צריך לקבל החלטה בזמן אמת!". וייס ענה: "אכן זה מצב הרבה יותר מסובך מבעבר. מה שקורה עכשיו- אני מציע את שידורי החדשות ומי מהזכייניות שתרצה, תיקח את החומרים. באירוע קשה, אני לא מאמין שאחד מהגופים לא ירצה לשדר את החדשות".
וייס אופטימי לזמן הקצר, אבל לא חוזה עתיד ורוד בטווח הארוך: "שימו לב לתגובות של ראש הממשלה בשנה האחרונה לקראת הפיצול בכל המהדורות, שאמר שיפעל בשביל שתהיה תחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית. אני בעד- המצב שלנו טוב עכשיו, אבל אין בעל הון שישקיע בשוק הטלוויזיה הישראלי, אין צ'אנס בעולם שמישהו ירוויח שקל. זה בור של עשרות ומאות מיליוני שקלים. אנחנו רואים מה שקרה לערוץ מצוין כמו ערוץ עשר, תראו מה קורה לו בפריים ב-21:00 בערב. בפריים של עשר ירדה המקור ל-3%, אמנון לוי מגרד את ה-5%, מצב האומה שזה הדבר של ערוץ עשר, מגרדת את 6%. 50% מהצופים של ערוץ עשר הלכו. זה סכנה גדולה לשוק הטלוויזיה".
שמלוב ברקוביץ הצהירה כי הרגולציה חייבת להשתנות ולפחות: "צריך לאשר תוכן שיווקי. יהיו תכניות שלא יהיו בהן תוכן שיווקי, אבל יהיו שכן, עם שקיפות. הגיע הזמן לבוא ולתכנן את הוצאות השידור במדינת ישראל ביחס לאוכלוסייה שנמצאת כאן. להפחית את הוצאות השידור. זה יקרה עם הזמן, כדי שערוץ עשר וערוץ קשת ורשת ישרדו. האינטרס שלנו זה להביא כמה שיותר מגוון דעות, טלוויזיה וחדשות טובות".
במהלך הפאנל התייחס אבי וייס לסוגיית המכרז לערוץ הכנסת בו זכה ערוץ 20, ונמצא כעת בהתדיינות משפטית.ץ
   צילום: יוסי פורטל
בדבריו סיפר וייס על כך שבמהלך ההצבעה על ההצעות, ביקשה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ד"ר יפעת בן חי שגב, מהמצביעים לכתוב את החלטתם על דף בעיפרון, ומבלי לציין את שם. היועץ המשפטי לש המועצה סירב, ההקלטה מהדיון הופסקה, ובהמשך כשהדיון נמשך, חברי המועצה (המשמשים כחברי ועדת המכרזים, א"כ) הצביעו לפי הצעתה של יו"ר המועצה.
אבי וייס: "אין מכרז כזה בעולם ובדקנו מן הסתם כי זה חלק מהעתירה שלנו, אין דבר כזה שזה נכתב בעיפרון ואנונימי. למה כל ההליך הזה, למה מועצה שיועצים כלכליים שלה אומרים 'חבר'ה, אין מתאם בין התכנית העסקית לבין התוכן' - הם לא יוכלו לעשות את זה, במשפטית קוראים לזה תכסיסנות".
"חד משמעית, אתה שואל למה אני צריך את זה (למה חדשות 2 צריכה את ערוץ הכנסת, א"כ), אז לא בא לי לפטר 80, 90, 100 עובדים וכולם מתגוררים בירושלים וכולם עושים עבודה מעולה. הכי טבעי בעולם זה להיאבק על דבר שאנחנו מרגישים שאנחנו צודקים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לסגור
    מאיר 11/2017/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ביבי צודק לסגור עכשיו!!!!
    סגור