תקשורת ומדיה

הפנייה, התחקיר והסערה: כך נולדה "פרשת ליאור שליין"

תכתובות וואסטאפ שהגיעו לידי אייס מצביעות על כך שתחקיר mako על התנהלותו של שליין בתכניות שהוביל, לא נולד בהכרח בגלל הביקורת שהשמיע ב'גב האומה' על יחסה של קשת לנשים
אלכסנדר כץ |  8
הכתבה הנרחבת על ליאור שליין שהצליחה להסעיר את הברנז'ה בסוף השבוע, ממשיכה לספק כותרות גם היום (יום א'), 3 ימים לאחר מכן. כזכור, בכתבת התחקיר של יאנה פבזנר בשן שפורסמה ביום חמישי האחרון במגזין mako, עלו טענות להתעמרות לכאורה של שליין בעובדים בתכניות השונות אותן הוביל לאורך השנים, כגון גב האומה ומצב האומה. בכתבה שהפכה לוויראלית בברנז'ה וגם בקרב חוגי ימין שנהנו בעקבות כך לחבוט בו, נטען בין היתר כי שליין נהג ללעוג על עובדים, זרק כיסאות באולפן ואף השליך המבורגר על מפיקה.
שליין הכחיש את הדברים, טען לנקמה של קשת בו - בעקבות קטע בתכניתו בו דיבר על האווירה הבעייתית במשרדי הזכיינית כלפי נשים על רקע פרשת אלכס גלעדי - שהחלה מיד עם שידור המערכון. ואולם אייס חושף כעת תכתובת שמצביעה על כך שהעבודה על "תחקיר שליין" החלה עוד לפני שידור המערכון עצמו במוצ"ש של 11 בנובמבר.
אבל נחזור רגע לפוסט של שליין בעקבות התחקיר במגזין mako. הוא הכחיש את הטענות נגדו וייחס את כל התחקיר - אליו התראיינו לדברי גורמים ב-mako עשרות אנשים - כפעולת תגמול של קשת בעקבות קטע שביצע לאחרונה בתכניתו שלו על האווירה במשרדי קשת כלפי נשים, על רקע תלונות של נשים נגד יו"ר החברה אלכס גלעדי, שיצא לחופשה עד לסיום הבירור בעניינו.

שליין: עשרות אנשים קיבלו פניות – רק שיטנפו עליי

"במוצ"ש 11 בנובמבר, בעקבות פרשת אלכס גלעדי, מתחנו ב'גב האומה' ביקורת על הנעשה בשידורי קשת. על סביבת העבודה הפוגענית כלפי נשים, על הביזוי של נשים בתכניות שונות", כתב שליין בפוסט. "למחרת בבוקר עשרות אנשים שעובדים ועבדו לצדי, לאורך 14 שנות עבודתי בטלוויזיה, קיבלו פניות מכתבת mako, אתר האינטרנט של קשת. הכתבת ביקשה מהם, בעל פה ובכתב, לספר לה כל דבר שלילי שראו אי פעם בסביבת העבודה שלי, תוך הבטחה שיצוטטו בעילום שם והיא תשנה כל פרט שעלול לחשוף את זהותם, 'כולל התפקיד, המגדר, כל מה שצריך'. רק שיטנפו. היום, אחרי שבועיים וחצי של תחקיר מאומץ, פורסמה הכתבה".
 הפוסט של שליין בעקבות התחקיר עליו
בהמשך כתב שליין "לאורך 14 שנה, בהן הייתי אחראי לשידור מאות רבות של תכניות, כמגיש וכעורך ראשי, היו מעט רגעים בהם איבדתי את קור רוחי. בינם לבין הנאמר בכתבה אין קשר. במקרים הבודדים בהם היה צורך, התנצלתי על כך מידית. בכל מקרה, בתקופה זו, בה מתפרסמים מדי יום דברים איומים שאנשים מפורסמים עשו, ונחשפים הפערים בין תדמיתם הציבורית לבין מי שהם באמת, אני מבין את הרצון של קשת ו-mako לנקום בי ולמצוא עלי סיפורים כאלה, ומתנצל על כך שלא סיפקתי את הסחורה. מצד שני, אחרי שלא מצאו סיפורים, היו יכולים לגנוז את הכתבה במקום להמציא עלי סיפורים כאלה, במסווה של לוחמים אמיצים ומוסריים למען סביבת עבודה נעימה ובטוחה. אנשים שגרים בבית מזכוכית, שלא יסתובבו עם חלוק פתוח".
גם בערוץ עשר נעמדו על הרגליים האחוריות, והגנו על הטאלנט שלהם: "מהכתבה נובע ריח רע של סגירת חשבונות מצד קשת נגד ערוץ עשר".
באופן יוצא דופן, ב-mako בחרו להגיב לדבריו של שליין, בתגובה רגילה בפוסט עצמו. שם כתבו: "תמיד מפתיע לראות איך מי שמבקר את כולם כל הזמן לא מסוגל להכיל ביקורת. תסתכל רגע במראה ותשאל את עצמך למה כל כך הרבה עובדים, יותר מ-20, ובעיקר זוטרים, שיתפו אותנו בכאב בסיפורים על ההתנהגות שלך. אתה יכול לכעוס ולהאשים את כולם, ולהאמין שרודפים דווקא אותך (קצת כמו הפוליטיקאים שאתה ואנחנו יורדים עליהם). אבל תעשה לעצמך טובה ונסה להקשיב לקולות. זה מומלץ לכולם, ובעיקר לך ולנו שעובדים בתקשורת. ובפעם הבאה שיבוא לך לרדת עלינו, לך על זה".

קינספל לכתבת: שליין אכזר, ואני רוצה לחשוף אותו

אז איך נולד התחקיר? לאחרונה זכה עופר קניספל, שהיה תסריטאי ב'גב האומה', בתביעה שהגיש נגד הפקת התכנית, במסגרת פשרה בין הצדדים. לקניספל הייתה בטן מלאה על שליין עצמו, והוא החליט לפנות לפבזנר בשן ולספר לה על מאחורי הקלעים בתכניותיו של שליין. ההתכתבות נולדה כשבוע לפני ששודר המערכון, והמשיכה באותו יום בו הוא שודר, אבל כמה שעות לפני כן.


קניספל שאל את פבזנר בשן אם היא בקשרי ידידות עם שליין, וכשענתה שלא, כתב: "לפני כחודשיים הסתיימה בפשרה תביעה שלי נגד חברת ההפקה של גב האומה. קיבלתי די הרבה כסף. האיש מתעלל בעובדים באופן שהופך את שרה נתניהו למעסיק מצטיין. הוא איש אכזר באופן יוצא דופן ואני רוצה לחשוף אותו. שום פגיעה מינית, מצד שני רמיסה בלתי תאמן בכולם ללא הבדלי מגדר, כולל אלימות. חפצים עפים".
 הפוסט הראשון של עופר קניספל על שליין
אלה היו הניצנים לתחקיר של פבזנר בשן על שליין, שבאותו ערב כאמור הקריא את הקטע על קשת. גם בפוסט של פבזנר בשן, היא טענה כי יזמה את התחקיר, וכתבה: "אף אחד בקשת לא פנה אליי ולא הזמין ממני ולא ביקש ולא דרש את הכתבה שעשיתי על ליאור שליין ויחסו לעובדים. היה זה הכותב שלו לשעבר שפנה אליי וביקש להיפגש איתי. נפגשנו, הקשבתי למה שסיפר, התחלתי לפנות לאנשים שעבדו עם שליין או עדיין עובדים איתו. אחרי כשבועיים התפרסמה הכתבה. וזה הסיפור". 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    עיתונאית פח חסרת אחריות (ל"ת)
    תמיר 02/2018/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אני אוהבת את שליין
    אישה 12/2017/05
    הגב לתגובה זו
    10 5
    נראה שאנשים מחפשים את מעט השפויים שנשארו. אין הרבה גברים שפויים, אבל שליין הוא בהחלט אחד השפויים. וכל אדם שפוי ישתגע אם יעסוק בדת המתועבת שנקראת יהדות. אין יום שאני לא מתוסכלת ומשתגעת מהדתות המתועבות.
    סגור
  • 5.
    גם בקשת היו וישנם חלאות מתעללים (ל"ת)
    אתם באמת רוצים לפתוח 12/2017/04
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 4.
    הכל בגלל המרוקאי המצחין (ל"ת)
    בפייסבוק 12/2017/04
    הגב לתגובה זו
    1 7
    סגור
  • 3.
    ליאור שליין הוא אכן חלאה. רע ואכזר ומתעלל
    משה 12/2017/04
    הגב לתגובה זו
    3 9
    עבדתי פעם באולפני הרצליה כעורך וידאו וזה מה שאמרו עליו מאחורי כבו כי פחדו פחד מוות ממנו
    סגור
  • אז תתבע אותו משה. למה אתה סתם מיילל? (ל"ת)
    רבינו 12/2017/04
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 2.
    זה ממש לא הסיפור. גוף מדיה אחר היה דוחה את הסיפור כי הוא רכילותי
    חלקי בלבד 12/2017/04
    הגב לתגובה זו
    20 0
    ואין בו מספיק בשר, אי אפשר לבסס תחקיר רציני על עובד נקמני אחד שהחליט להרוס באופן אישי את שליין וכמה אנונימיים, בניגוד לכתבות הטרדות מיניות, האנונימיות פה היא בעייתית. שליין כנראה אדם קשה ובוס לא להיט, אבל אין פה ידיעה חדשותית. לקשת זה נפל כמו פרי בשל, שמסית את האש מהם והלאה, לכן הם אישרו את התוכן. שיתעסקו קצת בשליין ולא בגלעדי-זק-תלם-אייל גולן. בניגוד לפרסומים על מטרידים מינית, זה לא יצר את הסחף אליו קיוו בקשת, בינתיים הצטרפה לתלונה רק אשת יחסי ציבור אחת שהסתכסכה עם שליין ולא עבדה תחתיו. זה לא פייק ניוז, סתם נון-ניוז. שליין עשה טעות גדולה שהתייחס בחזרה, היה עדיף לו להתעלם, ולהראות שאין לכך חשיבות בעיניו, בכך שהגיב הוא הראה חולשה ופגיעות.
    סגור
  • 1.
    וזה סופו של כל בלון.... (ל"ת)
    רעות 12/2017/04
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סגור