תקשורת ומדיה

מדינה בהקלטה: אסור ליועץ תקשורת להקליט את לקוחותיו

תפקיד יועץ התקשורת מחייב קבלת מלוא האמון ואינטימיות הנדרשת עם הלקוח כדי לייצגו בפני חלון הראווה הציבורי. אורי רמתי על פרשת "הקלטות שרה נתניהו"
אורי רמתי |  3
אורי רמתי (צילום קובי קסטרו)
פרשת הקלטת של שרה נתניהו שהתפרסמה באתר וואלה, היא עדות נוספת לשפל התרבותי שמציף את ישראל בשנים האחרונות. מדובר במכת מדינה: כל שיחה מוקלטת, כל ויכוח הופך לראיה, כל אדם שמועד או כושל בלשונו סופו בשיימינג ציבורי.
כותב שורות אלו רחוק מלהיות אוהד של משפחת נתניהו אבל הפעם נחצו קווים אדומים -  לא רק של התנהגות אלא גם של הגיון בפרסום. מהו הערך הציבורי בהשמעת שרה נתניהו מתפרצת ומאבדת עשתונותיה בשיחה עם יועץ התקשורת שלה? מה יכול ללמוד הציבור שלא ידע קודם לכן מתמלול והשמעה של אירוע בינאישי שבו נשמעות צעקות?
כשלקוח מרים עליך את הקול, לנו כאנשי מקצוע יש את האפשרות להגיד "עד כאן" ולא לעבוד עבורו יותר. אין לנו את הזכות לומר ללקוח "לא עובד איתך יותר, ואנקום בך על התנהגותך כלפיי". אפשר ומותר לבצע קמפיין שלילי, אבל איננו יכולים להפוך לצבא של שכירי חרב וכנופיה של מחסלים.
איבדנו את זה כציבור, ובחלקת האלוהים הקטנה שלי עצוב לי שאיבדנו את זה כמקצוע. יועץ תקשורת המקליט את לקוחותיו זה כבר מעשה פסול, ועל אחת כמה וכמה יועץ השומר את ההקלטה ליום סגריר או מעביר את ההקלטה לגורם שלישי. זהו מעשה חמור שבעתיים יותר מאשר לאבד עשתונות! ההגינות מחייבת להזכיר שיועץ התקשורת המדובר כבר אינו בין החיים וקרוב לוודאי שלא הוא העביר את ההקלטה הזאת לעיתונאי וואלה, אך הביקורת שאני מפנה היא על עצם הקלטת לקוחות.
תפקיד יועץ התקשורת מחייב קבלת מלוא האמון ואינטימיות הנדרשת עם הלקוח כדי לייצגו בפני חלון הראווה הציבורי. זכות זו מוגדרת בלשון הברנז'ה כ"מקורב". זהו אינו דבר מובן מאליו. התואר הנ"ל לא ניתן ליועץ המס או לרואה חשבון, ולעיתים אפילו לא לעורכי דין של הלקוח. להיות "מקורב" ללקוח זה להיות על ידו לא רק בשעותיו היפות, בשעות השיא, או ברגעים בהם הקרבה לבכירים מעניקה לך יתרון וכוח יחסי במקצוע ומאפשרת לך לפתוח דלתות חדשות. להיות "מקורב" זה גם להיות עבור הלקוח גם ברגעיו הקשים ולשמור על כבודו גם אם פסקו היחסים המקצועיים, והסיבה לכך אינה רלוונטית.
הפצת הקלטת של שרה נתניהו בה היא מאבדת את עשתונותיה מעידה על תופעה תרבותית מסוכנת בהרבה מאשר היא מעידה על רעיית ראש הממשלה. התופעות המכוערות הללו יהפכו אותנו מיועצים אסטרטגים בעלי ערך ללקוח , ללא יותר מכנופיית מחסלים בצבא השיימינג. במקום בו לא נשמור על "דיגניטי" ונאמנות ללקוח, לא יישאר לנו מקצוע.
 
אורי רמתי הוא יועץ אסטרטגי ומנכ"ל משרד 'פרו אסטרטגיה'
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הכותב הוא יחצן (ל"ת)
    אורן 01/2018/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שטויות מוחלטות. שעיה סגל לא הועסק ע"י שרה נתניהו
    אלי 01/2018/29
    הגב לתגובה זו
    4 1
    נתניהו לא שילמה לו אלא ניצלה אותו בלי בושה, והגיוני שהקליט את עצמו כדי להתגונן בעת הצורך מפני האשה חסרת המעצורים הזו שאי אפשר היה לדעת במה תסבך אותו. כפי שסיבכה, למשל, את עזרא סיידוף.
    סגור
  • 1.
    בוקי סריקי
    מקורב 01/2018/29
    הגב לתגובה זו
    5 2
    שעיה סגל לא היה יועץ אסטרטגי של שרה נתניהו. הוא מקסימום היה יועץ אסטרטגי (בחינם) או "מקורב" של ביבי נתניהו. אמהמה? במסגרת היותו יועץ של ביבי הוטלה עליו - מבלי יכולת לסרב באמת (מפחד הנקמה כמובן) החובה לעמוד גם לשימושה של אשת ביבי (שכשנח היא "אדם פרטי" וכשנח היא ה"גברת הראשונה"; כשצריך לשלם פיצויים לעובד היא לא המעסיקה וכשצריך לתת לעובד הוראות - כך קבע אפילו בית המשפט - היא המעסיקה ועוד איך). לכן ראוי ועוד איך היה מצד האדם הפרטי - שעיה סגל - לחשוף איך הגברת הפרטית מנצלת לרעה את הסיטואציה. לא שפל ולא נעלים.
    סגור