תקשורת ומדיה

כ-600 פולו-אפים ושווי חשיפה ענק ל'סאלח פה זה ארץ ישראל'

כך עולה מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עבור אייס על סדרת הדוקו שהדליקה את המערכת הפוליטית ואת התקשורת. ברשתות שקט - חוץ מאשר אצל הברנז'ה בטוויטר
אלכסנדר כץ |  3
הסדרה התיעודית "סאלח, פה זה ארץ ישראל' (צילום : רועי ברקוביץ)
הביקורות היללו, הפוליטיקאים התייחסו – וסאלח פה זה ארץ ישראל הפכה לאחת מסדרות הדוקו המדוברות ביותר שהיו בישראל בשנים האחרונות. מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עבור אייס, עולה כי בחודשיים האחרונים – פברואר ומארס – זכתה הסדרה ל-625 אייטמים בתקשורת, 15% כתבות קידום, המלצות צפייה וראיונות עם היוצרים, ו-85% כתבות פולו-אפ, תגובות וקריאות לפעולה.
הסדרה 'סאלח' ששודרה ברשת 13, מתבססת על סרט בעל אותו שם שהופץ ב-2017 וזכה בפרס פורום היוצרים, ובפרסי פסטיבל הקולנוע הבינ"ל דוקאביב לבמאי ולתחקיר הטובים ביותר. הסרט עצמו עורר פולמוס רחב לאחר שהציג את ההיסטוריה של עליית יהודי צפון אפריקה לישראל והרחקתם לאזורי הפיתוח הנידחים כפי שטרם נעשה מעולם והוגדר כחומר נפץ תיעודי על ידי עיתון הארץ.
בסדרה עצמה בת 4 הפרקים מוכיחים היוצרים - באמצעות חשיפה ראשונה של פרוטוקולים חסויים רבים מתוך דיונים פנימיים בסוכנות - שהרחקת יהודי צפון-אפריקה לפריפריה נעשתה מתוך תכנון מוקדם ובאמצעות הפעלת שורת אמצעים מניפולטיביים נגד העולים. במאי הסרט, דוד דרעי, יליד ירוחם, שילב בפרוטוקולים האלה את עדויות בני משפחתו, חבריו ותושבי העיירה. יחד עם דרעי, יצרו את הסדרה דורון גלעזר ורותי יובל. הפרקים ראשון ושני שודרו יחדיו בפריים ראשון ושני, פרקים 3 ו-4 שודרו בנפרד שבוע אחרי שבוע בפריים ראשון – וממוצע הרייטינג שלה עמד על 7.8% בקרב משקי בית באוכלוסייה היהודית, כולל צפייה נדחית עד 2:00 באותו לילה.
הפולו-אפ הציבורי הרחב בא לידי ביטוי בקריאה לשינוי שמות רחובות ומוסדות והקרואים על שם מנהיגי עבר וחשיפת מסמכים ארכיונים הקשורים לאפליית עולים ממדינות המזרח, ועיסוק רב של פוליטיקאים שהתייחסו בהתנהלות המדינה כלפי העולים ממדינות צפון אפריקה. שרת התרבות מירי רגב פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להסיר את החיסיון מעל המסמכים הפנימיים בנוגע ליחס המדינה לעולים אלה, ואילו שר הפנים אריה דרעי פנה לשרת המשפטים איילת שקד בנושא – וזו הודיעה כי מסמכי הסוכנות היהודית ייחשפו בעקבות הסדרה.

חלק מהידיעות והביקורות בהארץ, מקור ראשון, ynet וישראל היום
הפוליטיקאים תידלקו את השיח סביב הסדרה, והתקשורת לא התעלמה ממנה והתנהלות הפוליטיקאים סביב הסדרה והפרשה, עוד לפני שידורה החל לקראת סוף פברואר. 'סאלח' הולידה 49 אייטמים בגל"צ עליה ועל הגילויים שלה; 36 באתר הארץ אונליין ו-24 בעיתון הארץ; ידיעות אחרונות הקדיש לנושא 35 אייטמים; וכאן רשת ב' עם 26 אייטמים. עוד ברשימה: מעריב - 21; רדיו 103FM -  20; ערוץ 7 - 17; מקור ראשון - 16; ישראל היום - 12; ערוץ 20 - 11; וואלה - 11; ערוץ כאן 11 - 8 אייטמים; ערוץ עשר ורדיו תל אביב - 7 אייטמים כל אחד; mako - 6; חברת החדשות - 5; חינוכית 23, גלובס וקשת 12 - 4 אייטמים כל אחד; ו-ynet עם 2 אייטמים.
 
'סאלח' במועדון סדרות הדוקו עם החשיפה הגדולה ביותר
 
מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עולה כי שווי הסיקור התקשורתי של הסדרה עומד בחודשים פברואר-מארס על 12.4 מיליון שקלים – לא כולל את שידור 4 פרקי הסדרה עצמה ואת הסיקור העוטף ברשת 13. מדובר על שווי חשיפה גדול ביחס לסדרת דוקו, וגם ביחס לפרק הזמן הקצר שהיא שודרה – 4 פרקים על פני כחודש.
"בעידן של חוסר אמון גובר בתקשורת ובאופן בו היא מתווכת את החדשות לציבור, סדרות תיעודיות בולטות כתוכן בעל השפעה רבה יותר, כפי שראינו לראשונה בסדרה 'צל של אמת'", אומר לאייס שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה. "מעבר לנתוני החשיפה המרשימים, ההד הציבורי שנוצר בעקבות שידור 'סאלח', שהגיע עד כדי החלטות ממשלה בנושא, הוא העדות ליכולתו של תוכן תקשורתי להוביל שינוי חברתי".


עוררה סערה לפני שנתיים. סדרת הדוקו צל של אמת של ערוץ 8 ב-HOT
'סאלח' נכנסת למועדון היוקרתי של סדרות הדרמה המדוברות של השנים האחרונות. את הרשימה מובילה בלי ספק הסדרה צל אל אמת – מי רצח את תאיר ראדה, ששודרה במארס 2016 בערוץ 8 של HOT, ועוררה סערה גדולה בציבור הישראלי. שווי החשיפה של אותה סדרה עמד לאחר כחודשיים על כ-27 מיליון שקלים, על פי נתוני יפעת מחקרי מדיה. סדרה אחרת ששודרה ב-ערוץ 8 של HOT והניבה שווי חשיפה גבוה גם כן, הייתה מגש הכסף ששודרה באוקטובר 2015 והחשיפה עליה עמדה על 14.4 מיליון שקלים ל-3 הפרקים ששודרו.
אבל לצד שווי החשיפה הגבוה ל'סאלח פה זה ארץ ישראל', ומספר האייטמים הרב עליה, דווקא ברשתות החברתיות היא לא הצליחה לעורר עניין. מבדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo, עולה כי בחודש מארס, במקביל לשידורה של הסדרה, נרשמו כ-2,000 שיחות בלבד על ברשתות על הסדרה, מה שלא מכניס אותה לרשימת 10 סדרות הטלוויזיה המדוברות ביותר.
נתון מעניין נוסף הוא ש-55% מכלל השיח התנהל בכלל בטוויטר ועל ידי הברנז'ה התקשורתית, מה שמצביע – לדברי מנכ"ל Vigo רביב טל, על כך שהשיח נשאר בגבולותיה של קהילה קטנה ומצומצמת. הסבר נוסף לנתון הנמוך בסושיאל הוא שהצעירים פחות התעניינו בסדרה, שזכתה לחשיפה במדיה המסורתית, היכן שהמבוגרים יותר נמצאים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    נושא נדוש שכבר לא מעניין את הצעירים
    נו באמת 04/2018/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד פעם אכלו לי שתו לי, הצעירים היום כבר לא מתעניינים בקשקוש הזה. אתם משחקים לידיים של נתניהו שרוצה ללבות אש עדתית כדי שאף אחד לא ישים לב שקיצבת הזיקנה, למזרחים ולאשכנזים כאחד, עלתה רק בשישה שקלים
    סגור
  • 2.
    מחזור של כתבות (ל"ת)
    סדרת פח אשפה 04/2018/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    מחזור של כתבות (ל"ת)
    סדרת פח אשפה 04/2018/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור