תקשורת ומדיה

הצעה שמתבשלת באיחוד האירופי: "מס לינקים" לגוגל ופייסבוק

על פי ההצעה שימוש בקטע קצר מתוך כתבה, יחד עם כותרת וציטוטים יחייב רישיון והיתר לעשות זאת
משה בנימין | 
הניסיונות להצר את צעדיהן של ענקיות האינטרנט/סושיאל גוגל ופייסבוק, או לפחות לקבל נתח מסוים מהרווחים העצומים שלהן על חשבון עסקי המדיה והפאבלישרים הקורסים, צפוי להתגבש ל"מס לינקים" חסר תקדים שמתבשל בימים אלו במסדרונות האיחוד האירופי. 
על פי דיווחים בתקשורת העולמית, האיחוד האירופי מתקרב להצעת חוק שתחייב את פייסבוק וגוגל לשלם מס על כל לינק לכתבה מגופי תקשורת שמתפרסמת על הפלטפורמה שלהן. על פי ההצעה שימוש בקטע קצר מתוך כתבה, יחד עם כותרת וציטוטים יחייב רישיון והיתר לעשות זאת. הצע, המיסוי על שימוש בלינקים וציטוטים מגופי תקשורת עברה כבר מספר ועדות פרלמנטריות ויעדה הבא הוא הועדה לעניינים משפטיים של האיחוד שבה היא תועלה להצבעה בחודש הבא. 
בשנת 2014 נעשה ניסיון דומה בספרד שהוביל לתוצאות שונות מהצפוי. הרשויות בספרד הורו לגוגל לשלם מס דומה על שימוש בכתבות תוכן שאותן הציגו בתוצאות החיפוש אך במקום לשתף פעולה עם הגזירה, גוגל עשתה שריר משלה ופשוט סגרה את שירותי החדשות שלה במדינה. 
למרות שהגיעה לשלב מתקדם, להצעת המיסוי יש מתנגדים רבים בשל סיבות מגוונות, שבראשן הדרישה לחייב את גופי התקשורת לקבל תשלום עבור שימוש בפרסומים שלהם - ללא אפשרות לשתף אותם באופן חופשי וחינמי - מה שעלול להוביל לצניחה משמעותית בחשיפה לתכנים אלו מכיוון שגופים כגון פייסבוק וגוגל או קטנים יותר לא יסכימו לשלם את המס ויוותרו על השימוש. בהמשך לחשש זה, ישנם מי שטוענים שחוק כזה יגרום לסטגנציה במפת התקשורת המקומית והגלובלית בכך שיצמצם במידה ניכרת פתיחה של גופי תקשורת חדשים.
המיסוי יישמע אולי מוזר וחריג לגולש ההדיוט אך בגופי המדיה הקורסים משוועים לפתרון יצירתי ברמה המקצועית או חקיקתי ברמת הרגולציה הממשלתית שיחזיר אליהם חלק מנתחי הפרסום שגוגל ופייסבוק גורפים מדי שנה. הנתונים מדברים על כך שגוגל ופייסבוק יחד מחזיקים בידיהם נתח של 84% מכל דולר שמושקע בפרסום דיגיטלי בעולם. 
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה