תקשורת ומדיה

הממונה מסרבת לבקשת השת"פ של פובליסיס ומדיה קום

הרשות להגבלים עסקיים דוחה על הסף את בקשת פובליסיס ומדיה קום לרכוש מדיה מהטלוויזיה במשותף. על פי הרשות, הסדר כזה יפגע בהכנסות ערוצי הטלוויזיה ועלול לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור
משה בנימין |  1
מימין: עדי כהן, רן בר-און ודן אלעזרי (צילום יח"צ)
רשות ההגבלים העסקיים הודיעה על התנגדותה לשיתוף פעולה של חברות רכש המדיה פובליסיס ומדיה קום שביקשו לאשר להן לרכוש מדיה במשותף בשוק הטלוויזיה. סיבת הסירוב לשת"פ נעוצה בעמדת הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה מטרתו העיקרית של ההסדר הייתה ליצור כח שוק  מול הערוצים המסחריים ולפיכך אין מקום לאשרו.
בנימוקי דחיית הבקשה מציינת הרשות להגבלים עסקיים, כי "שיתוף הפעולה המבוקש נועד בעיקרו לרכז בידי הצדדים לו כוח שוק שישמש אותם בבואם לשאת ולתת עם ערוצי הטלוויזיה המסחריים. כוח שוק מאוחד זה יושג באמצעות ביטול התחרות ביניהם אל מול הערוצים המסחריים, והסכנה הברורה היא הגדלת הריכוזיות בתחום רכש המדיה. המשמעות של ההסדר המבוקש היא פגיעה בהכנסות ערוצי הטלוויזיה המסחריים המתקבלות מהצדדים, העלולה בתורה לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור".
מאחורי הקלעים, לאייס נודע כי הרשות להגבלים עסקיים ציפתה שחברות המדיה פובליסיס ומדיה קום ימשכו את בקשתם לשת"פ לאחר שהועברה אליהם עוד בטרם להחלטה הסופית עמדת הממונה לפיה היא אינה צפויה לאשר את הבקשה. עם זאת, הצדדים ביקשו להשתמע בפני הממונה כדי להסביר את עמדתם ולנסות לשכנע את הממונה כי טעות בידיה ואכן השוק מוטה לטובת חברה אחת - יוניברסל.
למרות זאת, השימוע שנערך בפני הממונה לא שכנע את אנשי הרשות להגבלים עסקיים ויתרה מכך, פובליסיס ומדיה קום שהגיעו לשטוח את טענותיהם לא הציגו מידע חדש או ראיות חותכות כלשהן שביכולתן לשנות את עמדת הממונה. כידוע, לרשות ההגבלים העסקיים סמכויות אכיפה רבות שיכולות לקצר הליכים במידה ומוצגות בפניה עובדות וראיות ממוסמכות שיכולות להצביע על מעשים לא כשרים כאלו ואחרים. אחת האפשרויות שעוד נותרו בידי פובליסיס ומדיה קום שבחרו לללכת לשימוע הייתה הצגה של מידע משמעותי כזה, אך לא כך הדבר.
פובליסיס ומדיה קום ביקשו מהממונה על ההגבלים העסקיים אישור להקים גוף רכש מדיה משותף "חזק מספיק" אשר יקנה להם כוח שוק מול ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ישיג עבורם תנאים טובים יותר, ובכך, לטענתם, יאפשר להם לאזן את כוחה של חברת יוניברסל מקאן המתחרה גם היא בתחום רכש המדיה.
ברשות להגבלים עסקיים הסבירו את דחיית הבקשה בכך ש"הצדדים לא הראו כי הצרכן יצא נשכר מניהול המשא ומתן המשותף מול הערוצים המסחריים. כאשר מתחרים מבקשים לשתף פעולה ביניהם במטרה להשיג לעצמם כח שוק ואינם מסוגלים להראות איזו תועלת תצמח משיתוף הפעולה ביניהם, אין לאפשר את שיתוף הפעולה וזאת אף מבלי שנדרש לבדוק לעומק את מידת הפגיעה בתחרות שנובעת ממנו".
כזכור, בפני הממונה עדיין ניצבת בקשה שנייה של שיתוף פעולה ומיזוג פעילות בין חברות המדיה יוניון ו-tmf. בשוק מעיריכם כי הסיכוי לדחיית בקשת פובליסיס ומדיה קום ומנגד איור הבקשה של יוניון ו-tmf הוא נמוך מאוד. עם זאת, גורמים ברשות מסבירים לאייס כי אין קשר בין 2 הבקשות שנבחנות כל אחת לגופה ועדיין אי אפשר להעריך מה יעלה בגורלה של הבקה השנייה.
עדי כהן, מנכ"ל זניט - חברת המדיה של קבוצת פובליסיס ומי ששימש כרוח החיה מאחורי הפנייה לרשות להגבלים עסקיים אמר לאייס בתגובה: "שוק רכש המדיה לוקה בכשלים הפוגעים בכל מימד של תחרות הוגנת, באופן שפוגע בגופי השידור, במפרסמים וסופו של דבר גם בצרכן הסופי. צר לנו כי רשות ההגבלים העסקיים, כמי שאמונה על התחרות נמנעת מלטפל בכך. פובליסיס מדיה עומדת מאחורי הרציונל העסקי של שיתוף הפעולה עם מדיה קום ושוקלת את צעדיה למימושו בהתאם לדין". 
כפי שפורסם באייס, מדיה קום ופובליסיס נערכו מראש לאפשרות של דחיית הבקשה ושמרו לעצמם "תכנית מגירה" להמשך. החלופה שאותה ינסו ליישם כעת היא מסלול עוקף לרשות ההגבלים העסקיים שכולל פנייה לבית המשפט כדי שזה ייכנס לתמונה.  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    4 שעות, ואף תגובה... (ל"ת)
    שעון בן חייל 05/2018/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור