תקשורת ומדיה

תלונות במשטרה ופוליגרף: תחקיר חדשות 2 מסעיר את הכבאים

היחסים העכורים בארגון הכבאות עלו מדרגה לאחר שיוסי מזרחי חשף תחקיר פנימי. העובדים מאשימים בפרסום את ההנהלה, שטוענת מנגד כי ההדלפה מנוגדת לחוק
אלכסנדר כץ |  1
כבאים נלחמים בשריפה (צילום ארכיון: עמוד הפייסבוק של דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)
תוצאות תחקיר פנימי של ארגון כיבוי והצלה על התנהלות שירותי הכיבוי בשריפה בבאר שבע, שפורסמו במהדורת חדשות 2 בשבוע שעבר, ממשיכות להסעיר את ארגון ההצלה שגם כך סובל ממערכת יחסים עכורה. התוצאה: הגשת תלונות במשטרה, דרישה לעריכת בדיקות פוליגרף, והאשמות של העובדים נגד בכירי נציבות הכבאות.
בחודש מארס השנה נספתה התינוקת שרה שפדוב ז"ל בת השנתיים בשריפה שפרצה בביתה באר שבע. התחקיר הפנימי העלה שורת כשלים בהתנהלות מערך שירותי הכבאות שהובילו לתוצאות הטרגיות. הממצאים עצמם לא נחשפו וככל הידוע, לא הוסקו מסקנות אישיות נגד מי מבין המעורבים.
ואז הגיעה הכתבה של יוסי מזרחי ביום רביעי שעבר בחדשות 2, שהציתה עוד יותר את האש בתוך הארגון שהיחסים בין נציב שירותי הכבאות דדי שמחי לבין נציגות העובדים, קשים גם כך מאז מינויו לתפקיד לפני יותר משנה וחצי. בכתבה של מזרחי אף צוין כי הארגון לא מתפקד בשל מלחמה פנימית בין ועד כוחני לבין הפיקוד של ארגון ההצלה, שפוגע ישירות במבצעיות ומסכן את האזרחים.
בעקבות הפרסום, הגיש ארגון הכבאים המקצועיים בישראל - שהוא למעשה ועד העובדים במערך הכיבוי וההצלה, תלונה במשטרה על הדלפת הדוח לתקשורת. התלונה הוגשה נגד הנהלת מערך הכבאות - הנציב דדי שמחי, מפקד מחוז דרום של הכבאות שמוליק פרידמן, יו"ר הוועדה שחקרה את האסון אמנון אמיר, וראש אגף מבצעים בנציבות הכבאות ניסים טוויטו.
 הכתבה של יוסי מזרחי
בהמשך נשלח מכתב לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, שתחת סמכותו פועל מערך הכיבוי וההצלה. עורך הדין של ארגון הכבאים, צחי לסרי, כתב במכתב: "בשים לב לעובדה כי חוק רשות הכבאות מגדיר בסעיפים 69-71 את זהות הגורמים אשר ניתן למסור לידיהם את התחקירים והעובדה כי קיימת אפשרות לפיה כתב החדשות יטען לחיסיון לגבי זהות מדליף התחקירים – הנכם נדרשים לפעול בהתאם לסמכויות הקיימות לכם לקיום הוראות הדין בכלל, ומניעת זליגת תחקירים מבצעיים בפרט".
עו"ד לסרי למעשה מצביע על "האשמים" לדבריו בהדלפת התחקיר לתקשורת, וקושר זאת למערכת היחסים בין הנציב לעובדים, וניסיונותיו של הנציב שמחי להילחם בנציגות העובדים בארגון שהוא עומד בראשו. לסרי כתב כי "העובדה כי הכתבה הציגה את מערך הכבאות באופן פוגעני על יסוד שימוש ציני בתחקירים, היא הנותנת כי הגורם היחיד (לכאורה) אשר קיים לו אינטרס לכך, הינו מי אשר מעוניין לקיים שינוי ארגוני-מבני ברשות הכיבוי והצלה – אינטרס כזה קיים לשר הממונה (ולנציגיו) ולנציב כבאות אש והצלה (ועשי דברו)".
עובדי הכבאות טוענים כי הדלפת תחקירים כאלה מהווים "פגיעה חמורה בביטחון המדינה", ודורשים מהשר ארדן לשנות נהלים כדי "לאתר זהות מדליף", מבקשים להפעיל בדיקות פוליגרף "של כל הגורמים הרלוונטיים", ואף מציינים – כך במכתבו של עו"ד לסרי – הקמת ועדה שתבחן את ההדלפות, ואף לא להימנע מאפשרות כי המשטרה תחקור את הכתב יוסי מזרחי על עצם הפרת החוק לדבריהם.
עוד לפני פרסום הכתבה בחדשות 2, אף מסרו בדוברות הארגון לתחקירנית של החדשות כי התחקירים של הכבאות וההצלה הם חסויים, וכי פרסומם הוא עבירה על החוק. לאחר הפרסום, גם אנשי נציבות כבאות והצלה הגישו תלונה במשטרה על הדלפת המסמכים.

כזכור, באפריל 2017 פורסם באייס כי על שביתת דוברי שירותי הכבאות. הארגון מעסיק דובר ארצי בתקן מלא - יורם לוי, ותחתיו עובדים 7 דוברי מחוזות שמנהלים עוד עשרות דוברי מרחבים, כולם לוחמי אש במשרה מלאה שעוסקים בכיבוי ובמקביל מדבררים בהתנדבות את פעילות המחוז או המרחב עליו הם מופקדים. זו גם הסיבה לשביתה בה פתחו הדוברים כחלק משביתה גדולה יותר שכללה כ-300 כבאים העוסקים בתפקידים נוספים בארגון: העובדים טוענים כי אינם מתוגמלים למרות כפל התפקידים בארגון ההצלה.
לוחמי האש טוענים למשל כי המשטרה מעסיקה למשל 92 דוברים בתקנים מלאים, עליהם יש להוסיף צלמים, אנשי ניו מדיה ועוד, שעוד שבכיבוי אש מועסק כאמור רק דובר אחד במשרה מלאה. לאורך השנים התקיימו מגעים בין דוברי הכבאות לבין הנציב, והצדדים הגיעו להבנה שלפחות למחוזות יהיו דוברים בתקן. בנתיים שכרו הכבאים שירותי יח"צ, במקביל לניסיונות גיוס יועץ אסטרטגי לרשות הארצית לכיבוי והצלה.

תגובות

בחדשות 2 ביקשו לא להגיב לדברים.
מכבאות והצלה לישראל נמסר לאייס: "בהתאם לחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, פרסום כל פרט מחומרי התחקיר או חלק מהם, לרבות הממצאים, הסיכומים וההמלצות מהווה עבירה פלילית שעונשה מאסר. הפצת או פרסום ממצאי תחקיר מבצעי חסוי על פי דין היא אירוע חמור! (סימן הקריאה במקור, א"כ). מיותר לציין כי נציב הכבאות בוודאי לא העביר ממצאי תחקיר חסויים, וכל טענה בעניין היא כוזבת, חסרת כל בסיס ובבחינת לשון הרע, על כל המשתמע מכך".
עוד נמסר כי "לאור חומרת חשיפת חלקי חומרי תחקיר חסויים, כבאות והצלה לישראל העבירה למשטרת ישראל את כל החומרים הנדרשים בעניין מיד בסמוך לפרסום הכתבה. נציב כבאות והצלה רואה עין בעין עם עמדת ועד העובדים בעניין חומרת העניין והצורך לפעול בנחישות ונחרצות כנגד מפירי החוק. נדרש להתגייס ולפעול במשותף כדי לקדם את המערך ולמנוע כל פגיעה בו או בעובדיו. כבאות והצלה לישראל תמשיך ותערוך תחקירים מקיפים ויסודיים להבטחת שיפור השירות מציל החיים לאזרחי ישראל והגנה על שלום לוחמי האש, במקביל למאבק חסר פשרות בכל הדלפה של תחקיר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מדור ברנז'ה שעדיין קורא לחברת החדשות "חדשות 2"
    gri 10/2018/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וואו. כאילו, וואו אלכס.
    סגור