תקשורת ומדיה

סקר: מוכנים לממן תוכן בדיגיטל, אבל מסרבים לשלם על ניוז

סקר שערך 'תוכניסט' מעניק לנו נקודת מבט לעמדות הציבור לגבי תוכן פרימיום, סוג התוכן שנהיה מוכנים לרכוש, האם לרמת השכר יש השפעה, וכמה אנחנו "נדיבים" עם היוזר שלנו
אלכסנדר כץ |  2
כסף ישראלי (צילום Istock)
על מה אנחנו מוכנים לשלם כסף ועל מה לא? האם לגובה ההכנסה שלנו יש השפעה על הנכונות לשלם דמי מנוי? וכמה מאיתנו חולקים את היוזר שלנו עם שכנים ומשפחה? סקר נרחב שערכו אנשי הבלוג תוכניסט, נאור נרקיס ואור שלום, חושף נתונים מעניינים לגבי עמדות הציבור בכל הנוגע לתוכן פרימיום בדיגיטל.
הסקר התקיים בחודש נובמבר בקרב 2,214 נשאלים במדגם ארצי, ייצוג לדוברי עברית באמצעות 115 קהילות פייסבוק. יש לציין כי לא מדובר בסקר מייצג של כלל האוכלוסייה הישראלית לפי פילוחים של מגדר, גיל, לאום ועוד, אלא בכזה הנותן פרספקטיבה לתחושות הנשאלים בסקר
מהסקר עולה כי 91% מהנשאלים משלמים כיום על מנוי אחד לפחות לתוכן דיגיטלי, כאשר מתוכם 59% עם 1-2 מנויים, 27% עם 3-4, ו-3.5% עם 5 מנויים ואף יותר. אבל נתונים אלה לא אמורים ליצור איזושהי רוממות רוח בקרב אתרי החדשות למיניהם. למה? כי רק 15% מהנשאלים אמרו כי לגיטימי מבחינתם לשלם עבור תוכן חדשותי, מול כמעט 70% עבור ספרים, 78% עבור מוזיקה, ו-85% עבור וידאו וסדרות. 2 הנתונים האחרונים מעניינים, נוכח התופעה המוכרת של צפייה פיראטית בתכנים באמצעות אתרי צפייה ישירה באינטרנט.  

הנתון הבא כנראה לא מפתיע, אבל ככל שהנשאל צעיר יותר, הוא יהיה פחות ופחות מוכן לשלם עבור תוכן חדשותי. מעל גיל 45 - 42% אמרו כי הם מוכנים, אבל רק 11% בני 24 ופחות יהיו מוכנים לפתוח את הארנק (הדיגיטלי...).
לאחרונה חשף TheMarker כי אתר ynet מתכוון להפעיל חומת תשלום על חלק מתכניו, כפי שהחלו בשנים האחרונות לעשות אתר הארץ ואתר TheMarker. האם האתר מבית ידיעות אחרונות יזכה לצונאמי של לקוחות? על פי הסקר של תוכניסט, כנראה שלא. 82% לא היינו מוכנים לשלם עבור חומת תשלום באתרים ynet ו-וואלה, בעוד ש-13% היו מכונים להקצות לכך כ-10 שקלים בחודש, ורק 4% היו מוכנים להרחיק לכת ולשלם כ-30-40 שקלים.
הנתון הזה משתנה אם אותם אתרים היו מוסיפים להצעה ללקוח גם מנוי למגזין וספר אחד בחודש, והכל ב-39.90 שקלים: 30% היו מוכנים לשקול זאת, 4% היו מסכימים מיד, ועדיין רוב גדול – 65% לא יסכימו להצעה. ויש גם חדשות עבור TheMarker: על פי הסקר, 27% מהנשאלים אמרו כי היו רוצים מנוי ליומון הכלכלי של קבוצת הארץ, אבל המחיר – כ-50 שקלים - יקר להם.


אחרי שעברנו את הנושא התודעתי, האם לגובה ההכנסה החודשים השפעה על המוכנות שלנו לשלם עבור מנוי חודשי? אז זהו, שכנראה שלא. מהסקר עולה כי מספר המנויים הדיגיטליים עבור כל נשאל דומה זו לזו, בכל אחד מקבוצות השכר: מתחת לממוצע, ממוצע, מעל הממוצע, והרבה מעל הממוצע. המספר נע בין 2.2 ל-2.4 מנויים לכל נשאל.  
והנה תופעה כל כך ישראלית: 74% מהמנויים הדיגיטליים בסקר, הודו כי הם חולקים אותו עם אדם נוסף. הסיבה ברורה: חיסכון כספי. ואת מי אנחנו מוכנים לפנק? 40% חולקים אותו עם משפחה, 28% עם בני או בנות זוג, ו-11% עם קולגה.
"מדובר בסקר המקיף הראשון שנערך בנושא מוכנותם של ישראלים לשלם על תוכן דיגיטלי", אומר נאור נרקיס לאייס. "לפי התוצאות, ישראל עברה חינוך שוק אמיתי והורגלנו לשלם על תוכן וידאו. אבל בגזרת החדשות, לאתרים כמו ynet ו-וואלה צפוי אתגר במידה וירצו להציב חומת תשלום ויאלצו להוסיף למנוי תכנים נוספים כדי להגדיל את כמות הישראלים שיהיו מוכנים לשלם על זה. עוד תוצאה מעניינת היא השיתופיות שכל כך מאפיינת אותנו: 3 מתוך 4 חולקים את המנוי הדיגיטלי עם בן משפחה, בן זוג או קולגה, מה שצריך לעודד את החברות שמוכרות מנויים דיגיטליים לדבר על תרחיש השימוש הזה בפרסומים שלהן".
נרקיס אומר עוד כי "נמצא שגובה ההכנסה לא משפיע כמעט על הנכונות לשלם על מנוי דיגיטלי, אבל יש איזשהו קו שעובר ב-50 שקלים שנראים כבר יקרים לרבים. 60% רוצים מנוי ולא קונים אותו בגלל המחיר ולרוב מדובר במנויים יקרים".
לקהילת תוכניסט בפייסבוק - לחצו כאן

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אז איך לאתר הארץ יש כ"כ הרבה מנויים? (ל"ת)
    רביב 03/2019/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    ביוטיוב (ל"ת)
    הכל חינם 12/2018/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור