תקשורת ומדיה

היום נסגר המכרז לרדיו בערבית: לפחות 4 קבוצות מתמודדות

בעלי רדיו א שמס ינסו לזכות שוב במכרז. כמו כן מתמודדות גם קבוצה העוסקת בעסקי הבשר, קבוצת עיתונאים והמעסיק הגדול במגזר. האם תוספת תחנה תגדיל את נתח הפרסום במגזר, ומי החליט לוותר על המכרז בשל מגבלות רגולטוריות?
אלכסנדר כץ |  1
רדיו דיגיטלי (צילום Istock)
המכרז שהוציאה הרשות השנייה ל-2 תחנות הרדיו בערבית, נסגר בדקות אלה (יום ב'). על פי מידע שהגיע לאייס, לפחות 4 קבוצות מתמודדות על התדרים, והתחנות צפויות להתחיל לפעול בסוף יולי.
מאז יולי 2003 פועלת תחנת א שמס במסגרת תחנות הרדיו האזוריות, והיא משדרת מכפר החורש שליד נצרת. כבר ב-2014 פורסם באייס כי הרשות השנייה בחנה את האפשרות להקים תחנה נוספת כאשר צוות מקצועי בדק את ההתכנות הכלכלית שלתחנה מסוג זה. באוגוסט 2016 המליצה ועדת הרדיו של הרשות השנייה, בראשותה של ד"ר מיכל שפירא, על הקמת תחנה נוספת. אולם מאז "נתקעה" העבודה על המכרז, ובהמשך פרשה יו"ר הרשות אווה מדז'בוז', דבר שתרם את שלו לעיכוב במכרז. עם כניסתה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' לתפקיד יו"ר הרשות, הסוגיה חזרה לשולחן הרשות לפני מספר חודשים פורסם מכרז.
בתחילה עוד דובר על כך שתחנה אחת תמשיך לשדר באזור הכיסוי הנוכחי של רדיו א שמס – הצפון והמשולש, והתחנה השנייה באזור ירושלים או הדרום. ואולם במכרז שהופץ הוחלט כי 2 התחנות תשדרנה באותה טריטוריה.
במכרז הנוכחי מתמודדות קבוצת א שמס בבעלות סוהיל כראם. כראם אישר את הפרטים בשיחה עם אייס, והוסיף: "עצם קיום תחנת רדיו בתפר שבין החברה העברית והערבית, זה לא דבר של מה בכך. אבל עכשיו עם הוספת תחנה נוספת – ההיתכנות הכלכלית נפגעת מאד, ולעשות רדיו ברמה גבוהה עם טאלנטים מובילים, זה הולך להיות קשה".


כבר לא לבד. סוהיל כראם, בעלי א שמס
שוק הפרסום במגזר הערבי מוערך בכ-80 מיליון שקלים, והוא נשאר סטטי כבר שנים רבות. עוגת הפרסום כוללת אתרי אינטרנט חזקים, תחנת רדיו, שילוט חוצות, וגם את תחנת הטלוויזיה הלא TV, שלא זוכה עד כה להצלחה גדולה. הנתח של הרדיו הוא גם סטטי, ואם עד כה נהנתה ממנו תחנה אחת, כעת יתמודדו על ליטרת הבשר 2 גופים.
 
"זה עסק שיכול להיות רווחי, אבל גם עסק עם מסר חברתי"
 
המתמודדת השנייה היא קבוצת רדיו אלמחטא, שהגישה הבוקר את הצעתה להפעלת אחת מ-2 התחנות. הקבוצה מורכבת מקבוצת פנדי, מהחברות הגדולות בישראל בעסקי הבשר, ביחד עם חברת התוכן ניו סאונד אינטראקטיב, חברת MBOX של נאור ברכל, משרד עורכי הדין 'שבלת' ובכיר לשעבר במשרד הפנים - לביב נסרדין מדליית אל כרמל. על פי מסמכי ההתמודדות, את התחנה תנהל ותערוך עיתונאית ערביה-ישראלית בעלת ניסיון רב בעולם התקשורת. 
עו"ד נידאל עואודה, ממייסדי הקבוצה ומי שמוביל אותה, הוא בעלים של משרד עורכי דין, ושותף בקבוצת פנדי. בשיחה מחו"ל עם אייס, הוא אומר: "אנחנו מזהים 2 מטרות בהתמודדות במכרז - זה עסק שיכול להיות עסק רווחי, ואנחנו יכולים להביא את זה להיות להרוויח. כמו כן, יש גם מסר חברתי ואנחנו רוצים להשפיע בחברה. אנחנו רוצים להכניס דם חדש ולהשפיע על סדר היום במגזר".
לדבריו, "בישראל פועלות כיום כ-27 תחנות רדיו המשדרות בשפה העברית, מספר המייצג יחס של תחנה אחת לכל 240 אלף תושבים מכלל תושבי ישראל מהציבור היהודי. לעומת זאת, בכל הנוגע לציבור הערבי, היחס הוא תחנה על כל 900 אלף ותחנה אחת לכל 700 אלף תושבים באזור הצפון והמשולש בפרט. ישנה נחיצות להפעלת 2 תחנות רדיו אזוריות באזור הזיכיון, לצד המשך השידור הציבורי בשפה הערבית באמצעות תחנת 'מכאן'".
להערכתו, "לא בכדי דרש המכרז איתנות פיננסית, שלנו יש אותה, וידוע וברור שבשנתיים הראשונות נפסיד הרבה כסף עד שנרוויח בשנה שלישית. מדובר בפועל בחלק קטן מאד מהעסקים שלנו, כך שאנחנו יכולים להתמודד עם זה. אנחנו יודעים לבנות עסקים, אין לנו עסקים שהפסידו. מדובר בעסקים מהמובילים בארץ ושצמחו משמעותית בתקופה האחרונה, במיוחד באזור הצפון. עבור קבוצה כמו שלנו, הרדיו זה עסק קטן, אבל מדובר במהלך חברתי שאפשר גם להרוויח, עסק שהוא לדעתי 'ארץ ישראל הקטנה', עם ערבים, יהודים, נוצרים, דרוזים, נשים וגברים, וגם צעירים. אנחנו רוצים העסק ישמיע קול שיבטא את כל אלה שקולם לא נשמע עד כה, כמו צעירים ונשים. לדעתי המחזור של התחנה צפוי לעמוד על כ-20 מיליון שקלים".
התדר הבולט עליו מתמודדות הקבוצות השונות, הוא 101FM, בו משדרת א שמס. המתמודדת שתזכה במקום הראשון במכרז, צפויה לבחור בתדר זה. עו"ד עואודה מעריך כי אם הקבוצה אותה הוא מוביל תשדר בתדר זה, אפשר יהיה להביא את הרדיו לרווחי כבר בשנה השנייה לקיומו.
 
מהפוליטיקה חזרה לתקשורת
 
קבוצה נוספת המתמודדת במכרז היא קבוצת עלא אואנה והיא כוללת מספר עיתונאים, בהם גם הח"כ הפורש זוהיר בהלול, שזוכים לתמיכה פיננסית של נביל סעדה - אחד השותפים בחברת NAS העוסקת בתחומי התשתיות. שותפים נוספים בקבוצה הם רואה חשבון הנרי בחית ואלעד ברנר. לדברי תוהאמא נג'אר, ממובילי הקבוצה והיועץ שלה, "צריך גב כלכלי כדי להקים פרויקט כזה של תחנת רדיו, אין לעיתונאים אפשרות לעשות כזה מיזם בלי תמיכה כזו".


חוזר לתקשורת. זוהיר בהלול
נג'אר מאמין כי יש מקום ליותר מתחנה אחת במגזר, וכי ברגע שיישבר המונופול של א שמס, המפרסמים יחזרו לשים את כספם בתקשורת הערבית. הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי רדיו א שמס: "הם הרסו כל טעם להאזין להרדיו. הם פיטרו מלא שדרנים, משדרים רע. הם מונופול, לוקחים איזה מחיר שהם רוצים מהמפרסמים, הם הורסים את השוק של הפרסום. השוק הערבי פורה, אם פותחים עוד תחנה, אתה יודע כמה מפרסמים יבואו? כל החברות הגדולות ברחו מתחנת א שמס בגלל המונופול והיחס שזכו לו. השוק הערבי חפץ בתחנות רדיו, צריך עוד תחנה ואפילו יותר".
בנוסף, מפתיע נג'אר בהתייחסותו לישראליות שצריכה לבוא לידי ביטוי בתקשורת הערבית-ישראלית: "צריך רדיו עם קירוב לבבות, השתייכות למדינה וזו לא בושה, לא כמו א שמס שהיא כמו תחנה פלסטינאית. אצלנו בתחנה תהיה תכנית בעברית בתחנה שלנו – עם שדר יהודי ושדר ערבי. אנחנו מעודדים שירות לאומי. כי יש תמיכה במגזר להשתלבות בישראליות - יש מאות אנשים בשפרעם שמתנדבים לשירות הלאומי, ויש צמא לכך במגזר".
בהלול, ששידר בעבר ברדיו א שמס, אישר את הפרטים לאייס, ואמר כי הוא צפוי להשתלב בהנחיה בתחנה, אם וכאשר הקבוצה תזכה, כמו גם בייעוץ עבור התחנה.
ואילו את הקבוצה הרביעית מוביל איש העסקים זיאד עומרי, הנחשב למעסיק הגדול במגזר הערבי, שבבעלותו רשת בתי מלון ומוסדות חינוך, והיה בעבר אחד מבעלי תחנת הלא TV ויו"ר דירקטוריון הערוץ, עד שרוב האחזקות נמכרו לבאסם ג'אבר. בקבוצה חברים עוד אנשים מעולם התקשורת הישראלי. על פי ההצעה שהוגשה, התחנה תזכה לייצוג של כל הדתות והעדות, ויהיו לה 2 מנכ"לים, האחד ערבי-ישראלי והשני יהודי, אייל לאון, שהיה בעבר מנכ"ל רדיו צפון במשך 15 שנה.
 
אחד מבכירי אנשי התקשורת במגזר – נעדר מהמכרז
 
לצד המתמודדים, בולטת דווקא היעדרותו של באסם ג'אבר, בעלי קבוצת התקשורת פאנט ואחד מאנשי התקשורת הוותיקים ובכירים במגזר הערבי. קבוצת פאנט מחזיקה את אתר פאנט הפופולארי, את השבועון פנורמה, וגם אתר ערוץ הלא TV.
לפני כחצי שנה אמר לאייס כי התמודדות במכרז קוסמת לו, בגלל האפשרות לבצע סינרגיה בין שלל עסקי התקשורת של הקבוצה. ואולם אז התברר כי בשל חוק הבעלויות הצולבות, ג'אבר לא יוכל להיות בעל שליטה בתחנת רדיו אזורית, אלא להחזיק רק 49%. "חבל שלא אפשרו לי להיות בעל שליטה בתחנת רדיו", אומר ג'אבר לאייס, "מי שמפסיד זו המדינה, לא אני - יכולנו לעשות רדיו ברמה גבוהה מאד ומקצועית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שוחד של כחלון למיגזר. צפויה תחנה לאומנית ומסוכנת. (ל"ת)
    עיתונאי 01/2019/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור