תקשורת ומדיה

תעמולת בחירות: הערוצים והרדיו האזורי קיבלו "מסמך רענון"

היועץ המשפטי של הרשות השנייה שיגר מסמך בן 31 עמודים, המתייחס להוראות החוק, החלטות שניתנו בפסיקה בעניין תעמולה והחלטות והנחיות שהתקבלו
אלכסנדר כץ | 
הרשות השנייה הוציאה מסמך ארוך ומפורט לגבי השידורים המותרים והאסורים בתקופת הבחירות לכנסת ה-21 - כך נודע לאייס. את המסמך שיגר היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד אופיר ביתן, למנהלים בערוצי הטלוויזיה ולתחנות הרדיו האזוריות המפוקחים על ידי הרשות השנייה.
"לקראת הבחירות, מצאתי לנכון לחדד מספר סוגיות עקרוניות בנושא השידורים בתקופה זו בטלוויזיה וברדיו, הן ביחס לתקופת 60 הימים הקודמים לעריכת הבחירות, והן ביחס לתקופה של הבחירות המקדימות לראשות המפלגות השונות", כתב עו"ד ביתן במסמך בן 31 העמודים, בהתייחס בין היתר לתמצית הוראות החוק, להחלטות שניתנו בפסיקה בעניין תעמולת בחירות, ולהחלטות והנחיות שהתקבלו על ידי יושבי ראש ועדות הבחירות לכנסת.
הרשות השנייה מפקחת על הערוצים המסחריים כגון , כגון קשת 12 ורשת 13 ותחנות הרדיו האזוריות, ועם ההכפפה של הערוצים הייעודיים תחת אחריותה, כעת חייבים גם הערוצים הללו, בהם למשל ערוץ 20, לעמוד בהוראות חוק התעמולה, כולל חיובם לשדר שידורי תעמולה.
במסמך מתייחסים ברשות השנייה לסעיף 15א לחוק התעמולה המסדיר את היקף שידורי תעמולת הבחירות בטלוויזיה, וקובע בין היתר כי תעמולת הבחירות תשודר רק ב-14 הימים שלפני הבחירות. יש לציין כי טרם נקבעו שעות שידור התעמולה, כאשר הערוצים המסחריים – שמחויבים לשדרם – רוצים לדחוק את השידורים האלה לשעות כמה שיותר מוקדמות וכמה שיותר מאוחרות, כדי לא לפגוע ברצף לוח השידורים הקבוע, כמו גם פגיעה בהכנסות הערוצים בשל הפחתה בדקות הפרסום המסחרי.
עו"ד ביתן מזכיר כי סעיף 16ב לחוק התעמולה קובע כי "הרשות השנייה והמורשים לשידורים (הערוצים עצמם, א"כ) לא יגבו תשלום בעד השידורים לפי חוק זה. סעיף זה הוחל הן לעניין שידורי הטלוויזיה והן לעניין שידורי הרדיו של הרשות השנייה".
במסמך מתייחסים גם לפרסום סקרי בחירות. סעיף 16ה(ב) לחוק התעמולה קובע כי "הראשן שמשדר לציבור את תוצאותיו של סקר בחירות ומי שמשדר כאמור בתוך 24 שעות מאז שתוצאות הסקר מסרו לציבור לראשונה, יציין בצד התוצאות את כל אלה: שמו של הגוף שהזמין את הסקר; שמו של הגורם שערך את הסקר; התאריך או התקופה שבה בוצע הסקר; האוכלוסייה שמתוכה נלקח מדגם המשיבים לסקר; מספר האנשים שהתבקשו להשתתף בסקר ומספר האנשים שהשתתפו בו בפועל; מרווח הטעות לגבי הנתונים שהושגו".
לעניין זה קובע החוק כי "מצי שמשדר לציבור תוצאות של סקר בחירות שלא מבוססת על שיטות סטטיסטיות מוכרות לעריכת סקרים, יציין בהבלטה שהסקר לא התבסס על שיטות סטטיסטיות מוכרות ולפיכך אי אפשר להסיק ממנו מסקנות לגבי דפוסי הצבעה או עמדות של הציבור".
כאמור, תיאסר תעמולת בחירות מהשעה 19:00 בערב ביום שלפני יום הבחירות, ובכל יום הבחירות לא תהיה תעמולת בחירות על ידי אסיפות, תהלוכות, רמקולים או שידורים ברדיו ובטלוויזיה. אגב, הן התייחסות כלל להתנהלות באינטרנט, ברשתות החברתיות ובפעילות במובייל – שבבחירות הקרובות "יככבו" בהתנהלות של המפלגות והמתמודדים בכל הנוגע לתעמולת בחירות, תגובות ופייק-ניוז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה