תקשורת ומדיה

פייסבוק ופרויקט המשרוקית ישתפו פעולה נגד "פייק ניוז"

כחודש לפני הבחירות, ועל רקע הביקורת שהושמעה בעבר נגד פייסבוק, המשרוקית של 'גלובס' תפעל במסגרת פרויקט עם פייסבוק כדי לצמצם את ההתפשטות של מידע כוזב
אלכסנדר כץ | 
קלפי (צילום Istock)
הרשת החברתית פייסבוק משיקה תכנית לבדיקת עובדות על ידי צד שלישי (Third Party Fact checking) בישראל בשיתוף עם פרויקט המשרוקית של העיתון הכלכלי גלובס. שותפות זו שמגיעה על רקע הבחירות שיתקיימו בעוד כחודש, תהיה חלק מהמאמצים המקומיים של פייסבוק להילחם במידע שגוי.
בודקי העובדות יחלו את פעילותם עבור פייסבוק החודש, זמן קצר לפני הבחירות עצמן כשהרשתות החברתיות מלאות במידע כוזב, כשהמטרה היא לצמצם התפשטות של מידע שגוי, תוך שיפור איכות תכני החדשות שאנשים ימצאו על גבי הפלטפורמה.
פייסבוק נמצאת במוקד המאבק נגד פייק-ניוז, לאחר החשדות שעלו להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 לטובתו של דונלד טראמפ. החברה מנסה להילחם בהפצת חדשות שקריות, ורק לאחרונה השיקה כלי להגברת השקיפות של מודעות פרסום פוליטיות, ולמניעת קמפיינים אנונימיים שעשויים ליצור "פייק ניוז".
בנוגע לתוכן מערכתי שקרי, 'המשרוקית' של גלובס תפעל בזירה המקומית לאיתור ומלחמה בתופעה זו. כמו עם כל השותפים של פייסבוק בתכנית בודקי העובדות ברחבי העולם, 'המשרוקית' היא חלק מרשת עולמית של ארגונים לבדיקת עובדות, המאושרים על ידי הרשת הא-פוליטית הבינ"ל לבדיקת העובדות (International Fact-Checking Network- ה-IFCN) שפועלים על פי סטנדרטים וקריטריונים מוגדרים בעת קביעת אמיתות התוכן. כאשר בודקי עובדות יכתבו מאמרים על פיסת תוכן, פייסבוק תראה את המאמרים הללו תחת "מאמרים רלוונטיים" מתחת לפיסת התוכן בניוז-פיד.
מנהלי עמודים ואנשים בפייסבוק יקבלו גם התראות אם ינסו לשתף פוסט או שיתפו בעבר את אותו סיפור, שנקבע כי הוא שגוי. המטרה היא להעצים את המשתמשים ולאפשר להם להחליט בעצמם מה לקרוא, במה להאמין ואת מה לשתף.
בפייסבוק אומרים כי מהלך זה עולה בקנה אחד עם תכנית three-part framework של פייסבוק, שמטרתה לשפר את האיכות והאותנטיות של תכנים בניוז-פיד. פייסבוק גם מסירה חשבונות ותכנים המפרים את כללי הקהילה או מדיניות המודעות של פייסבוק, מקטינה את ההפצה של חדשות כוזבות, תוכן לא אותנטי כמו click baits, ומיידעת גולשים על ידי מתן קונטקסט נוסף לפוסטים שהם רואים בפיד.
לפני קצת יותר מחודש קלט גלובס לתוכו את פעילות מערכת בדיקת העובדות הישראלית 'המשרוקית', במסגרתו בכל יום חברי המערכת סורקים את כלי התקשורת והמדיה החברתית בחיפוש אחר אמירות עובדתיות של אישי ציבור - וכל אמירה שכזו זוכה לתחקיר מעמיק בעזרת מקורות מידע גלויים והתייעצות עם מומחים. לאחר השלמת התחקיר מקבלת כל אמירה ציון אחד מבין שישה: נכון, נכון ברובו, מטעה, חצי נכון, לא נכון ברובו ולא נכון.
ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות ציבורית פייסבוק ישראל מסרה כי "אנחנו מכירים בהשלכות של מידע שגוי בפייסבוק ומחויבים לעשות עבודה טובה יותר להילחם בכך, בעיקר לקראת הבחירות הקרובות. יותר מ-6 מיליון אנשים משתמשים בפייסבוק מדי חודש בישראל ולכן אנחנו לוקחים את האחריות המוטלת עלינו ברצינות רבה, ובכוונתנו להמשיך להיאבק נגד מידע שגוי על גבי הפלטפורמה שלנו".
בעז רקוץ, מנהל 'המשרוקית': "אנו גאים לייסד קשר מקצועי עם פייסבוק בזמן לבחירות בישראל. לא ניתן לנצח במאבק נגד מידע פוליטי שגוי, ללא שיתוף פעולה עם בודקי עובדות, אמצעי תקשורת מרכזיים ורשתות חברתיות. זהו צעד גדול לטובת האמת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה