תקשורת ומדיה

א-שמס ואיש העסקים זיאד עומרי יפעילו 2 תחנות רדיו בערבית

השניים זכו במכרז של הרשות השנייה. א שמס תמשיך לשדר ואליה תצטרף תחנה חדשה שמוביל עומרי, מהמעסיקים הגדולים במגזר. האם המפסידים יעתרו לביהמ"ש?
אלכסנדר כץ |  1
רדיו א-שאמס (צילום: אלכסנדר כץ) (צילום אלכסנדר כץ)
מועצת הרשות השנייה בחרה אמש (יום ב') את הקבוצות שיפעילו את 2 תחנות הרדיו בערבית, בתום מכרז ארוך שנמשך מספר חודשים, וישיבה שנמשכה שעות רבות, עד לשעות הלילה המאוחרות. מדובר על קבוצת רדיו א-שמס וקבוצה בהובלת איש העסקים זיאד עומרי.
בשנים האחרונות ניסו ברשות השנייה להוציא מכרז שיוסיף עוד תחנת רדיו בשפה הערבית, לזו הפעילה מאז 2003 – א-שמס. הוצאת המכרז נתקלה בקשיים, עד שיצאה לפועל בקיץ 2018. בינואר השנה המכרז נסגר כש-4 קבוצות הגישו את הצעתן, כשעל פי גורמים בקבוצות השונות, הכנת הצעה למכרז נעה בין מאות רבות של אלפי שקלים, ועד מעל מיליון שקל.
אלא שמאז נתקל המכרז בקשיים, עד שנבחרו בסופו של דבר היועצים שילוו את המכרז - פרופ' עמית שכטר, פרופ' חאו'לה אבו בקר, אמיר עאסי, אופיר רייכמן והעיתונאי והפרשן לענייני ערבים עודד גרנות. אתמול בערב נכנסו 5 היועצים, כל אחד בתורו, כדי למסור את החלטתו לגבי הזוכים. בהמשך נכנסו גם נציגי הקבוצות המתמודדות, והשיבו על שאלות של חברי מועצת הרשות השנייה. בהמשך בוצע חישוב של הניקוד שקיבלה כל מתמודדת במכרז על כל קריטריון. כך זכו א-שמס וקבוצת זיאד עומרי. ואולם עד כה לא נמסר לקבוצות המתמודדות – הזוכות והמפסידות – ההחלטה הרשמית של המועצה, למרות שאלה כבר פורסמו על הבוקר בתקשורת הערבית ובגלובס.
עד כה פעלה תחנת רדיו אחת ששידרה למגזר הערבי – א-שמס בתחנה שעלתה לאוויר לפני 16 שנה. את התחנה שמשדרת מכפר החורש שליד נצרת סוהיל כראם. א-שמס תמשיך לשדר, ובמקביל תחל לשדר יחד הקבוצה בהובלת עומרי, הנחשב למעסיק הגדול במגזר הערבי, שבבעלותו רשת בתי מלון ומוסדות חינוך, ושהיה בעבר אחד מבעלי הלא TV ויו"ר דירקטוריון הערוץ, עד שרוב האחזקות נמכרו לבאסם ג'אבר. על פי ההצעה שהוגשה, התחנה תזכה לייצוג של כל הדתות והעדות ויהיו לה 2 מנכ"לים, האחד ערבי-ישראלי והשני יהודי, אייל לאון, שהיה בעבר מנכ"ל רדיו צפון במשך 15 שנה. בשלב זה לא ברור מתי תחל את שידוריה.

בדרך לעתירה לבית המשפט? 

בנוסף ל-2 הזוכים, הגישו עוד 2 קבוצות הצעות שלא זכו: קבוצת רדיו אלמחטא המורכבת מקבוצת פנדי, מהחברות הגדולות בישראל בעסקי הבשר, ביחד עם חברת התוכן ניו סאונד אינטראקטיב, חברת MBOX של נאור ברכל, משרד עורכי הדין 'שבלת' ובכיר לשעבר במשרד הפנים - לביב נסרדין מדליית אל כרמל.  והקבוצה הנוספת היא עלא אואנה שכוללת מספר עיתונאים, בהם גם הח"כ לשעבר והעיתונאי זוהיר בהלול, שזוכים לתמיכה פיננסית של נביל סעדה - אחד השותפים בחברת NAS העוסקת בתחומי התשתיות. שותפים נוספים בקבוצה הם רואה חשבון הנרי בחית ואלעד ברנר.
עו"ד נידאל עואודה, ממייסדי קבוצת רדיו אלמחטא, נשמע מאוכזב מאד מהתוצאה, מהדרך בה הודלפה ומדרך קבלת ההחלטה במועצת הרשות השנייה: "לי נראה שמשהו לא בסדר קורה שם, אבל אני לא רוצה להתבטא לפני שאני רואה את גילוי המסמכים. כבר במהלך הישיבה אתמול הבנתי שמשהו לא בסדר. יצאתי מהישיבה ב-22:30, ובדרך הביתה אני מקבל שיחה מעיתונאי מהמגזר הערבי, שאומר לי שהפסדנו את המכרז. חשבתי שאולי זה לא נכון, אבל על הבוקר ראיתי פרסומים בתקשורת הערבית על ההפסד. עצם זה שמדליפים את התוצאה לפני שנותנים לנו אותה רשמית, זה חמור מאד, מדובר בטעם לפגם. אני יודע להפסיד, אבל יש דבר מכובדת להודיע לנו על כך".
לא מן הנמנע כי הקבוצות המפסידות עשויות לעתור לבית המשפט נגד החלטת מועצת הרשות השנייה. עו"ד עואודה לא שולל מהלך כזה: "יש אפשרות שזה יגיע לדיון משפטי. עורכי הדין שלי פנו למועצת הרשות השנייה כדי לראות את כל הפרוטוקולים של המכרז וכיצד הגיעו לאותה החלטה. יש לנו הרגשה שהייתה אי-הבנה בסיסית לגבי המספרים שהצגנו להם, וכבר במהלך הישיבה אתמול הייתה לי תחושה שהם יקבלו החלטה מוטעית בהתבסס על השאלות שהם העלו. אני המום איך הפסדנו ככה. הכנתי תכנית גרנדיוזית עם הרבה מאד כסף, והתאכזבתי מהדרך בה קיבלתי את התשובה. זה אבסורד. מתנהגים אתנו בחוסר תום לב. לא היה מגיע לי שיגידו לי אתמול בסוף הישיבה - וואלה נידאל, ההתעה שלכם לא מתאימה? וואלה ככה, הודעה על אי-זכיה תשלחו לי, ככה קל יותר לקפל את באסטה וללכת. יצאתי בתחושה לא טובה, ישנתי בתחושה לא טובה, וקמתי בתחושה לא טובה".

שוק פרסום קטן, והתעלמות מהמגזר הערבי בדרום הארץ

שוק הפרסום במגזר הערבי מוערך בכ-80 מיליון שקלים, והוא נשאר סטטי כבר שנים רבות. עוגת הפרסום כוללת אתרי אינטרנט חזקים, תחנת רדיו, שילוט חוצות, וגם את תחנת הטלוויזיה הלא TV, שלא זוכה עד כה להצלחה גדולה. הנתח של הרדיו הוא גם סטטי, ואם עד כה נהנתה ממנו תחנה אחת, כעת יתמודדו על ליטרת הבשר 2 גופים.
בנוסף, עלתה ביקורת על כך שכאשר כבר הוחלט על הקמת תחנת רדיו נוספת בשפה הערבית, היא מיועדת לשידור באותו אזור כיסוי של זאת שכבר פועלת - א-שמס. ראש עיריית רהט פאוז אבו סהיבאן, שלח לפני כחודש מכתב ליו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ' בו יוצא נגד ההחלטה להתעלם לכאורה מאזור הדרום, בו שוכנת עירו עת 65 אלף דוברי הערבית, לדבריו. "תושבי אזור הדרום מקופחים מזה שנים, ואין שום רדיו אזורי בשפה הערבית אשר מיועד להם, לרווחתם ולתועלתם, ומשקף את הצרכים המיוחדים והמאפיינים הייחודיים של הציבור הערבי בדרום הארץ", כתב אבו סהיבאן, "אנו מקשיבים לתחנות מירדן והרשות הפלסטינית שאין בהן מענה לצרכים שלנו, כאזרחי מדינת ישראל".
לדבריו, "אנו מתקשים להבין מדוע ובמה שונים תושבי דרום הארץ הערבים מתושבי הצפון, מדוע סביר בעיני הרשות השנייה להעניק לתושבי צפון הארץ 2 תחנות רדיו אזוריות בשפה הערבית, ולהשאיר את תושבי דרום הארץ הערבים, ולמעשה יתר תושבי מדינת ישראל דוברי הערבית, ללא אף תחנה אזורית הדוברת את שפתם ומיועדת להם ועונה על צרכיהם". ראש העירייה אף מאיים לפנות לערכאות משפטיות "לצורך ביטול ההחלטה הפוגענית והמפלה", לדבריו.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ברכות לזוכים במכרז שמתאים למאה הקודמת (ל"ת)
    וואליד 07/2019/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור