תקשורת ומדיה

הספינים, המקורות ונקודת המפנה: חן זנדר על פרשת איה נאפה

זנדר רק נכנסה לתפקידה ככתבת בחדשות 13 וכבר נשלחה לסקר את "פרשת האונס" של התיירת הבריטית. הבוקר חשפה כי תיק החקירה קרס והישראלים ישוחררו. שוחחנו איתה
אלכסנדר כץ |  2
פרשת האונס לכאורה של התיירת הבריטית בקפריסין על ידי קבוצת צעירים ישראלית, שמפרנסת את התקשורת הישראלית מזה כמעט שבועיים - סיפקה הבוקר (יום א') תפנית יוצאת דופן: כל הנערים שוחררו ממעצרם באיה נאפה, ואילו הבריטית בת ה-19 נעצרה בשל תלונת שווא. בחקירתה הודתה כי בדתה את סיפור פרשת האונס, מאחר וזעמה על כך שתועדה כשהיא מקיימת יחסים עם כמה מאותם ישראלים, והסרטונים הופצו.
את הדרמה חשפה הבוקר חן זנדר מחדשות 13, שעות לאחר שנחתה חזרה בישראל לאחר שהות של כ-5 ימים בקפריסין. זנדר נזרקה למים העמוקים של הפרשה, כשבוע לאחר שנכנסה לתפקידה ככתבת, לאחר שנים בתפקידה עריכה שונים בחברת החדשות - כעורכת משנה של 'החדשות עם יעקב אילון' ועוזרת עורך המהדורה המרכזית במשך 3 שנים.
עם כניסתה לתפקיד, נשאלה על ידי עורך המהדורה אם יש לה דרכון בתוקף. כשענתה בחיוב, הוכנסה לסבב הכתבים שמסקר את הפרשה, ונשלחה לאיה נאפה להחליף את עמרי מניב, שבעצמו החליף את כתב הפלילים דורון הרמן שנשלח לקפריסין עם התפוצצותה של הפרשה לפני כשבועיים.
זנדר, ללא קשרים במדינה הזרה, החלה בדיוק כמו הקולגות מהערוץ והמתחרים, לנסות להגיע ולגייס מקורות מידע. על ההתחלה כבר יצרה קשר עם עורכי הדין של הנערים הישראלים, כמו גם עם בני משפחותיהם. אבל כאן מדובר בזווית אחת של הסיפור. "פגשתי את בני משפחה, עורכי הישראלים והמקומיים שלהם, אבל בצד אחד של הפרשה, וזו גם הבעיה", היא מספרת בשיחה עם אייס. "ידעתי שכאשר אני מגיעה לשם, אני חייבת להציג את התמונה בצורה המלאה ביותר שאפשר באותו רגע. אמה-מה, היה מאד קשה להגיע למתלוננת עצמה, והשגרירות הבריטית באי ביקשה מהתקשורת להתרחק ממנה, בשל מצבה לכאורה. אז הצלחנו להגיע לסביבה שלה, למשל לאחד החברים שלה. מול המשטרה המקומית הייתה עבודה מאד קשה, בלי הדלפות מחקירות, כלום".


חו זנדר ודורון הרמן בקפריסין
עם דרישה להעביר חומרים בצורה שוטפת כבר מהיום הראשון, החלה זנדר להסתובב באיה נאפה: "מגיעים לקפריסין ומסים להבין את התמונה המלאה ממי שהיה שם לפניי (עמרי מניב, א"כ). אז אני עורכת טלפונים עם אנשים, וזה מוביל לעוד אנשים. מגיעה לכל מיני מקומות בעיירה, בבית המלון, בתחנת המשטרה, לומדת את השטח כדי להבין מה אני לא מכירה - משיחה עם פקידת הקבלה, מנהגת המונית - איתה שוחח עמרי - שהסיעה את המתלוננת למתן עדות. ביום רביעי כבר פגשתי אנשים שבחרו לא להיות חשופים – כמו עורכי דין שבחרו בהתחלה לא להתראיין או שלא היו בעיר וניהלו את התיק מרחוק, כמו למשל עורכת הדין גילה ליבר גולן, שמכירים את המערכת ויכולים לקשור אותי לעוד כל מיני אנשים. הם באו לעשות את העבודה שלהם, וזו הייתה האפשרות שלנו לתאר את מה שקורה בחדרי החקירות. ניסינו גם דרך הכתבים הבריטיים כדי להבין את הצד שלה, עם כל הקשיים שהיו".
"ידעתי שיש לי מספר ימים קטן ובו אני צריכה לתת כל מה שאני יכולה. מבוקר ועד לילה כיתתי רגליים בכל קפריסין – גם באיה נאפה, וגם נסעתי לניקוסיה. אתמול (שבת, א"כ) היה אמור להיות יום רגוע יחסית, גם מבחינת העבודה מול המערכת בישראל. הוארך מעצרם של 7 נערים (אחרי שכבר שוחררו ביום חמישי האחרון 5 נערים, א"כ). אז מה נעשה? החלטתי לנסוע לבית המלון (בו התרחש לכאורה האונס, א"כ), ושם אני רואה במקרה את צוות החקירה אותם כבר זיהיתי מהדיונים בבית המשפט, יוצא מבית המלון עם מסמכים וממצאים, אבל הם סירבו לחשוף מה יש באותם מסמכים".
זנדר מספרת כי חשה כי זוהי תחילה של דרמה, אולם לא ידעה מראש עד כה הסיפור עומד לקבל תפנית מטורפת בעלילה. ב-2 הלילה (בין שבת לראשון, א"כ) עלתה על טיסה לישראל והגיעה לפנות בוקר להמשך עבודה: "הבוקר קיבלתי מידע ממישהו שהשבעה משתחררים, והגרסה של הבריטית קורסת", היא אומרת. זנדר הודיעה כמובן למערכת, שיצאה עם פוש על כך.
 אחת הכתבות ששלחה
-בעבודה אינטנסיבית בקפריסין, כאשר עדיין רוב העבודה היא מול עורכי הדין ובני המשפחות הישראליות, הרגשת לחץ עלייך מבחינת דרך הסיקור?
"ממש לא. אתה רואה משפחות שבורות ומרוסקות, ואתה יודע שבסופו של דבר יכול להיות שהבן שלהם פשע. זו אופציה שצריך לקחת בחשבון. כיוון שאני לא נפגשת עם החשודים, אני בקשר עם בני המשפחות שלהם שמתראים איתם פעמיים ביום, ושומעת מהם מה אומרים הילדים שלהם... כשאתה מנסה לאפיין את הילד (הנער העצור, א"כ), אתה נותן את מה שההורים מספרים - ולא תמיד זה מדויק - כדי להבין במי מדובר, עם מי הם היו בקשרים, וזו אינפורמציה שרק ההורים והחברים יכולים לתת".
-היו ניסיונות לספינים על חשבונך?
"כל הזמן יש ניסיון להפיץ מידע שהוא לא מאומת, כמו למשל אותה שמועה שהיא כבר התלוננה בעבר על אונס שעברה. גם השיח הזה שמציג חשודים כבני טובים, אותן מילים יפות על אותם בני נוער, זה כל הזמן היה קיים. דבר ראשון שדורון הרמן לימד אותי הוא לסנן, לא כל דבר מכניסים ועם זה צריך ללכת, כי אם לא אסנן, אני יכולה להיכשל מאד בקלות".
ביום חמישי בעבר פורסם בגלובס על כי בין עורך דינם של כמה מהחשודים, עו"ד ניר יסלוביץ לבין מערכת חדשות 13, עבר חתול שחור בעקבות ציוץ של עמרי מניב שהיה לדברי עורך הדין מסולף. "הניסיון להציג אותי כמי שמתכוון לטנף על המתלוננת ולהדליף על הרגליה המיניים או כל שטות אחרת שכתב אותו כתב - הם שקר מוחלט", כתב יסלוביץ במכתבו למנכ"ל רשת 13 יוסי ורשבסקי והמנכ"ל הזמני של חדשות 13 ישראל טוויטו. "מדובר בדיבה מהסוג הנמוך והמכוער ביותר מצד כתב שנשלח על ידי ערוץ 13, שלאורך כל שהותו באי נהג בחוסר מקצועיות בלשון המעטה".
בעקבות כך, הודיע יסלוביץ כי כל פנייה של כתבי חדשות 13 אליו, תעשה דרך יועץ התקשורת מולי ארי, וכי הוא שוקל לתבוע דיבה את חדשות 13. זנדר מספרת כי העבודה מול עו"ד יסלוביץ הייתה ישירה ותקינה, וכי לא חשה במשהו שאינו קשורה, למרות התחושות הקשות שלו לכאורה על חדשות 13.
-ועכשיו, הם כבר לא חשודים ושוחררו ממעצר. יש תובנה על הפרשה הזאת?
"היו 7 חשודים בחדר, לא כולם כנראה נגעו בה, אבל לכל אחד היה איזשהו תפקיד באירוע. אז אולי הם נוקו מחשד פלילי, אבל ברמה המוסרית זה אירוע שלא מביא כבוד לא להם ולא לנו. אני מבינה את המשפחות ששמחות שילדיהם חוזרים, אבל זו לא פרשה שצריך להיות גאים בה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יש מדינות ללא הדלפות מהחקירה
    אלה 07/2019/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קשה... מזדהה עם המסקנה של הכתבת החדשה: זו פרשה מגעילה עם "גיבורים" מגעילים.
    סגור
  • 1.
    עברית תקינה
    דורון רז 07/2019/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב"ממתינים לבואם" - ה"ב" רפויה. לא דגושה!!
    סגור