תקשורת ומדיה

למכירה: מקום ברשימת "משפיעים" של המרקר תמורת 5,500 ש'

(עדכון) המחלקה המסחרית של הארץ ממשיכה להפיק בשיתוף חברות תוכן חיצוניות רשימות "משפיעים" בתשלום. מנכ"ל הארץ: "אשת מכירות התחזתה כעובדת בעבור מגזין דהמרקר"
משה בנימין |  13
אז כמה צריך לשלם (צילום iStock)
(עדכון 18:53) פוסט שעלה היום (יום ה') בפייסבוק, שהחתום עליו ביקש לשמור בעילום שם בכתבה זו, מתאר שיחה בין נציגת מכירות שמנסה לשווק תמורת כסף מקום ברשימת "אנשי ונשות הקריירה המשפיעים בישראל" של העיתון הכלכלי היומי TheMarker. על פי הפוסט, הנציגה שמאוחר יותר הזדהתה כמי שאינה עובדת ב-TheMarker הציעה השתתפות בפרויקט המשפיעים תמורת 5500 שקלים. 
"חולה על TheMarker. באמת. אבל...אתמול ********* קיבלה שיחת טלפון ממגזין TheMarker" נכתב בפוסט. "בשיחה הציעו לה להשתתף בפרויקט של "אנשי ונשות הקריירה המשפיעים בישראל". איך הגיעו אלינו? תחקירניות, כמובן. טירוף! מציעים כתבה עם תמונה. איזה כיף. איך אשת המכירות קראה לזה? "חגיגה!". מבריקים את כוסות השמפנייה, הבקבוק כבר במקפיא כדי שההצלחה תרד חלק בגרון.
"ושנייה לפני שאנחנו פותחים את הבקבוק ומתדיינים כיצד אפשר למקסם את יכולת ההשפעה המטורפת של *****...אה, כן - בעבור תשלום סמלי בסך של 5,500 ש"ח. 12 תשלומים. ללא ריבית. מבצע טוב. מחיר מטורף. יאללה!".
לאחר מכן כותב הפוסט ערך אותו וציין: "*** מכיוון שאני רואה שהפוסט זוכה לתגובות ושיתופים אני ארחיב כאן - הנציגה אמרה כך: "שמי XXX ואני עוסקת במשהו מאוד מאוד מאוד ייחודי, וזה במגזין The Marker. בטח את יודעת מה זה, אני לא צריכה להגיד לך". נקודת המוצא שלנו היא שהיא פנתה אלינו מטעם The Marker. אשמח לדעת אם זה אכן המצב - לכן טרחתי לתייג את העיתון".


בשעות האחרונות, לאחר הפרסום באייס, ערכו ב'הארץ' בירור של פרטי הנושא. מדבריהם עולה כי מדובר ביוזמה של משרד פרסום/חברת תוכן שעובדת עם קבוצת הארץ ובמקרה זה מנסה להפיק מעין רשימת  מובילים, תחת הקטגוריה של "אנשי ונשות קריירה משפיעים". 

"אשת מכירות התחזתה כעובדת בעבור מגזין דהמרקר"

בתחילה נמסר מ-TheMarker כי "למערכת TheMarker אין שום קשר לרשימה הזאת. בכל הנוגע למוספים המסחריים, אנא פנה למחלקה המסחרית של 'הארץ'".
בהמשך הגיב מנכ"ל קבוצת הארץ, רמי גז לפרסום באייס ומסר: "אין צד ג' שמוכר בעבורנו מקומות ברשימת המשפיעים, או בכל רשימה מערכתית. יש משרדי פרסום שעובדים איתנו במכירת תוכן מקודם או תוכן שיווקי, לעיתים בתוכן שהם יוזמים.
"בכל מקרה, אם החומר מתפרסם הוא מסומן במגזין כתוכן שיווקי. אשת מכירות של אחד המשרדים האלה פנתה לאשה מסוימת והתחזתה כעובדת בעבור מגזין דהמרקר, ואמרה לאשה שהיא ברשימה של נשים שכביכול נבחרו בתחקיר כנשות קריירה בעלות השפעה, לא אמרה לה שמדובר בתוכן מקודם או תוכן שיווקי, אבל אמרה לה שעליה לשלם בשביל הפרסום".
תוכן כזה אם היה מועבר ממשרד הפרסום אלינו לפרסום בכל מקרה היה מקבל תווית של תוכן שיווקי, כי רק מערכת המגזין יכולה לפרסם תוכן מערכתי."
למרות ההפתעה של כותב הפוסט, למחלקה המסחרית של הארץ יש עבר עשיר בתחום "רשימות המובילים" בכל מיני תחומים תמורת תשלום. בשנת 2018 פרסום על 2 מקרים שבהם נציגי המחלקה המסחרית של הארץ הציעו השתתפות בפרויקט "משפיעים" מסחרי תמורת אלפי שקלים. בינואר 2018 הייתה זו כתבת "נשים פורצות דרך ב-70 שנה למדינה" שבמסגרתה הוצעו לנשים להשתתף תמורת 10 אלף שקל ומספר חודשים לאחר מכן, במאי 2018, הייתה זו כתבת "עורכי דין מנצחים" שגם בה הוצע לעורכי דין מקום ברשימה תמורת אותו המחיר. 
במקרה הנוכחי מציין כותב הפוסט כי הנציגה שיצרה קשר עם אשתו הזדהתה כעובדת במשרד יחסי ציבור ולא ב-TheMarker ולדבריה, היא "מאוד בטוחה שעבור 5,500 שקל נופיע במוסף". 
בהמשך, נכתב עוד בפוסט: "אז למה אני כותב את הפוסט הזה בכלל? אנחנו לא תמימים. הרי ברור שחלק ניכר מהתקשורת מבוסס על PR. אבל הדרך בה הפניה נעשתה, הסיפור מאחורי הפניה, הדרך בה ניסו למכור את ה"חלום" ובעיקר - המשחק של גוף תקשורת גדול, כשהוא פונה לאנשים פרטיים ומשחק על הרצון הבסיסי של בני האדם להיות "חלק מ.." (חלק מקהילה של משפיעים, מצליחים וכו') בכפוף לכסף - הוא לא ראוי בעיני.
"מחכה בקוצר רוח לרשימת המשפיעים. גם הפעם אעבור על השמות של המשפיעים והמשפיעות של ישראל נכון לשנת 2019, אבל אדע שככל הנראה הם גם השפיעו על חשבון הבנק של TheMarker".
למרות הביקורת מהעבר על הדרך המסחרית שבה פרויקטים מופקים ב'הארץ', נראה שהמחלקה המסחרית של העיתון ממשיכה בשלה. פרויקטים שלכאורה נראים כבחירה אובייקטיבית במשתתפים שהרוויחו את מקומם באופן ראוי הם למעשה כלי שרת להכנסות, כש"המפסידים" הם הקוראים שלא מודעים לכך. 
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    מכירת מקום במשפיעים
    רוית 09/2020/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביזיוו. מדאעג ביותר לגלות כי להשפיע הוא תוצר לוואי של כסף. מדאיג ביותר במיוחד לגלות כי הכסף הולך לעיתון כה מכובד כמו גלובס. ברור לי איפה אני לא רוצה להיות ומה יעבור לי בראש כל עם שאקרא כתבה כזו או אחרת בגלובס. חבל ומצער מאוד
    סגור
  • 12.
    הכי מגוחך - מתקשרת יחצנית שמציגה עצמה ממגזין דמרקר (ל"ת)
    גם אלי התקשרו 08/2019/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    הרשימות של קבוצת הארץ רק שיקולים מקצועיים מערכתיים
    ערן 08/2019/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדה מרקר יש הפרדה טוטלית בין תוכן מערכתי ותוכן שיווקי, וכך גם הרשימות אינן מושפעות משיקולים שיווקיים. כמו שכתוב בכתבה, מדובר במישהי חיצונית לעיתון שניסתה כנראה למכור תוכן שיווקי וניסתה להציג את זה כתוכן מערכתי. זה לא נעשה ע"י העיתון עצמו או בהסכמתו. נראה כאילו שמי שכתב את הכתבה הזו מבין את זה אבל, מעדיף להציג את זה באופן אחר כדי לייצר כותרת צהובה ודרמטית, וזה לא פחות גרוע.
    סגור
  • 10.
    קומבינה
    נעה 08/2019/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפעמים צופים ברשימות האלו שמיוצרות על ידי העתונים השונים ומתפלאים : רשימות עמוסות באנשים שלא ממש עשו כלום בחייהם. ממלאי תפקידים מיוצרים. מצד שני , צריך לזכור - כל אמצעי המדיה מפסידים כסף . כשהם מרימים ידיים הם ממציאים מקורות הכנסה יצירתיים על חשבון המסכנים שמאוד רוצים להיות חלק מהרשימות האלו. רגע לפני שסוגרים את העסק מגרדים כמה לירות מהמסכנים
    סגור
  • 9.
    אין כמו הארץ
    שירי 08/2019/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הלוואי ולגלובס תהייה טיפה מהיושרה שיש לכתבי ולעורכי הארץ. ניתן הסבר כן שמניח את הדעת אבל הכותרת עדיין צהובה. היום כמו תמיד אני מעדיפה לקרוא הארץ מאשר את שאר העיתונים.
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    כולם יודעים. ומשלמים
    אלוף 08/2019/23
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כל גורמי התקשורת שמייצרים את הרשימות המעליבות האלו נוהגים אותו דבר. מוכרים לאנשים תמימים תהילה לארבעים שניות.
    סגור
  • 7.
    כן שמנו לב כי חצי ממי שמופיע שם אנשים לא מעניינים (ל"ת)
    Luli 08/2019/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    תנו לי לנחש
    אחת שהציעו לה 08/2019/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אותה בחורה היא הגב׳ עינת פרידמן?! עושה את זה כל הזמן! ושהמערכת לא תתנער כי היא מוציאה כל פעם דירוג מטעמם ומציע כסף על ההשתתפות אז הם לא כאלה מקיים כמו שהם מתיימרים להיות!
    סגור
  • 5.
    לא כי 40 אנדר 40 של ארטימדיה
    גידי טל 08/2019/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה pure שיקולים מקצועיים
    סגור
  • 4.
    כאילו שאצלכם הסיפור שונה
    הפוסל במומו פוסל 08/2019/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרי גם לכם יש רשימות ״נבחרים״ שאינה מבוססת על שום ועדה או נימוקים ענייניים. מדדים כמו חשיבות, זכירות והשפעה צריכים להיות מבוססים על פרמטרים כמותיים שנבדקים ע״י קבוצות אוכלוסיה שונות שאינן מקורבות או שייכות לברנז׳ה מסוימת. כל דבר אחר הוא בגדר תוכן שיווקי, גם אם לא שולמה בעבורו פרוטה.
    סגור
  • 3.
    אם הסבירו את המצב, למה הכותרת עדיין כזה צהובה ומטעה?
    guy 08/2019/23
    הגב לתגובה זו
    6 0
    הרי אמרו זה לא מהם, זה חברה חיצונית שמרמה ורושמת שזה רשימה אפילו שזה תוכן שיווקי במסווה. אין להם קשר, אז מה העניין פה? חסרים סקאמרים?
    סגור
  • 2.
    רשת חוקן כבר מזמן לא עיתונאות. סתם פייקיסטים. מי קורא? (ל"ת)
    פק פק 08/2019/22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 1.
    סוד ידוע
    Anj 08/2019/22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל רשימות המצליחים/הצעירים המשפיעים/המובילים וכדומה , הן עסק . ידוע ומטופש. ובכל זאת מיטב אנשי ונשות התעשייה נוהרים בהמוניהם עם מעטפה שמנמנה בידיהם.
    סגור