שיווק ופרסום

כולה סופרמרקט אבל כמה רעש: טיב טעם הפכה לשיחת היום

עם למעלה מ-1.5 מיליון צפיות, תגובות מכל הקשת הפוליטית ועתירה לוועדת הבחירות, טיב טעם נלחמת על האג'נדה עם פרסומת "כולה סופרמרקט" ומרוויחה הון תקשורתי ופוליטי
משה בנימין |  14
סניף טיב טעם (צילום אלעד גוטמן)
בטיב טעם ידעו בדיוק מה הם עושים, לקראת מה הם הולכים ואת מה הם מנסים להשיג עם הפרסומת החדשה שלהם על רקע הסגירה הקרובה של סניף רמת החייל בשבת. התזמון, רגע לפני בחירות שבהן המושג "מדינת הלכה" הפך לאיום המרחף מעל המצביעים החילוניים, משחק לידיו של המותג המסחרי, והופך את הפרסומת לאחד הנושאים הכי מדוברים ביממה האחרונה - עד לעתירה של מפלגת ש"ס לוועדת הבחירות המרכזית.
"מכירים את הסניף של טיב טעם ברמת החייל? בקרוב יסגרו אותו בשבת", כך מתחילה הפרסומת שעלתה לראשונה ב-13 בספטמבר. "לא צריך לעשות עניין, זה כולה סופרמרקט" ממשיך הקריין בטון סרקסטי, ומוסיף דוגמאות במטרה לייצר הקבלה ישירה בין סגירת הסניף בשבת לשאר "גזירות" שכופות את הדת על החיים בישראל. "וזה...כולה לא לראות את המשפחה בשבת כי אין תחבורה ציבורית. זה כולה להישאר רעב בבית חולים וזה כולה להישאר שבת כי שמתם במקרר נקניק וגבינה. זה כולה אומר שהילדים שלכם ייתנו 3 שנים מהחיים וזה כולה לשבת מאחורה באוטובוס וזה כולה להשפיל קצת את הבת שלכם בכניסה לבית הספר. זה? כולה לעבור מדרכה וזה כולה קצת צעקות, וזה? כולה טיפול. לא צריך לעשות עניין, זה כולה החופש שלכם לבחור". 
הפרסומת, באמצעות באומן בר ריבנאי, לוחצת על כל הכפתורים הרגישים לציבור החילוני, במיוחד בתקופה סוערת וחצויה כמו הבחירות: מתחבורה ציבורית בשבת ועד להפרדה בין גברים ונשים וטיפולי המרה לגייז - וזה עובד. נכון לעכשיו סך הצפיות בסרטון עומד על כ-850 אלף בפייסבוק, שמתוכם כ-550 הן צפיות אורגניות והשאר הושגו באמצעות מימון בתקציב נמוך של עשרות אלפי שקלים. בסך הכל, בכל הרשתות החברתיות, סך הצפיות בסרטון כבר עומד על כ-1.5 מיליון, כך על פי נתוני משרד הפרסום. 

 

התגובות בפייסבוק ובטוויטר, חביבת הפוליטיקאים לא איחרו לבוא. מטבע הדברים, מפלגות השמאל עומדות מאחורי הקמפיין שמייצג את עמדותיהם ואילו מנגד, במפלגות הימין טוענים כי מדובר בעבירה על חוקי הבחירות, שכן טיב טעם עוזרת לשמאל לקדם את האג'נדה שלו בקמפיין בחירות מסחרי. ניצן הורוביץ, ראש רשימת המחנה הדמוקרטי, שיתף את הסרטון בטוויטר וכתב "לא נוהג לשתף חומרים של חברות מסחריות, אבל הסרטון המעולה הזה של טיב טעם מצדיק לחרוג מהכלל".
מנגד חבר הכנסת מיקי זוהר ממפלגת הליכוד כתב על הסרטון: "תהיתם למה טיב טעם פעילים כלכלית בבחירות למען השמאל? האם הם נגד מדינת הלכה או שיש כאן אינטרס סמוי?" הוא שואל. לטענת זוהר בטוויטר, "בעלי טיב טעם, האלוף במילואים שלום חגי היה פקוד של ברק ונחשב למעריצו, ניתן להסיק שהוא פועל לסייע לברק לחזור להגה השלטון, כדי לקדם באמצעותו את ענייניו". גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, לא נשאר מחוץ לתמונה כשצייץ מחדש ציוץ של איתן זליגר בו נכתב: "מכירים את זה שטיב טעם עוברת על חוק תעמולת הבחירות ןכבןד השופט מלצר לא עושה כלום? אז צפו". 
אחת התגובות השכיחות ביותר שחזרו על עצמן בצורות שונות היא שסרטון הפרסומת של הרשת הוא למעשה הפרסומת הפוליטית הטובה ביותר, יותר משל כל מפלגות השמאל. ביניהן ניתן למצוא ציוצים ופוסטים, כגון: "עצוב שטיב טעם עושים תעמולה טובה יותר ממי שבאמת צריך; סרטון פוליטי הרבה יותר טוב ממה שיש למפלגות; כשטיב טעם מוציאים סרטון פוליטי טוב יותר מהמפלגות" ועוד. הפרסומת הפכה לקוצנזוס במחנה השמאל עד שזכתה גם לתמיכה מצד מי שבימים כתיקונם נחשב ליריב מר של באומן בר ריבנאי - הפרסומאי אודי פרידן שכתב על הסרטון: "תל אביבים, העיר המופלאה הזו נתנה לנו כל השנים סיבה לחיות כאן בארץ. תנו לה פעם משהו חזרה. צאו להצביע למען חופש דמוקרטי או שנקום ב-18/9 לעיר של אוכל כשר, נערות בשרוולים ארוכים, ללא חופי ים מעורבים, ללא טיב טעם וללא טעם, בן גביר קרוב כמו הברסרי לעירייה".
כאמור, סערת הסרטון הגיעה עד לוועדת הבחירות המרכזית עם עתירה שהגישה נגד הרשת והפרסומת מפלגת ש"ס. לטענת המפלגה שבראשה עומד אריה דרעי, "טיב ועם מעניקה תרומה אסורה למפלגות השמאל הנמנות על אג'נדה זו וזאת למרות האיסור החוקי על כך". המפלגה טוענת עוד כי הקמפיין מבוסס על "אדני שקרים והבל, שכן אין בין סגירת הסניף בשבת על ידי עיריית תל אביב-יפו ובין התוצאות בבחירות הקרובות דבר וחצי דבר". בש"ס דרשו מוועדת הבחירות המרכזית להורות לטיב טעם להסיר את הסרטון מהפייסבוק, מאתר האינטרנט שלה וכן להפסיק את הקמפיין עד לאחר הבחירות.   
טיב טעם היא ללא ספק המרוויחה הגדולה מכל הקרקס התקשורתי, מכמה סיבות. בראש ובראשונה הרווח התקשורתי שהשיגה בקמפיין אחד, הוא שווה ערך לשנה שלמה של קמפיינים. שנית, הרשת מרוויחה הון פוליטי שאינו מובן מאליו - היא נצמדת לעקרונות שלה ונלחמת על אג'נדת שמאל ליברלית שניבה לה נקודות זכות רבות בקרב לקוחותיה.
במקביל לקמפיין הרשת גם מגייסת חתימות לעצומה שבאמצעותה תנסה לשנות את רוע הגזירה ולהותיר את הסניף פתוח גם ביום שבת. לזכותה ייאמר שמאז ומתמיד הרשת לא היססה להפגין את דעותיה הפוליטיות-חברתיות בפומבי, והפגינה נאמנות לדרך שחותרת לפלורליזם וחופש בחירה. החיבור הנוכחי, אם כן, לעמדות השמאל מבוסס על רכיב ברור של אותנטיות - זו גם הסיבה שרבים "מאמינים" לרשת ועומדים מאחוריה. 
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    פשיטת רגל ערכית. 3 שנים בצבא זה כפיה דתית? (ל"ת)
    פטריוטיות ומסורת 09/2019/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 12.
    קדימה טיב טעם
    אתי 09/2019/17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    להשאיר פתוח ושכולם ישתגעו
    סגור
  • 11.
    גזענות
    בושה 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 5
    תריך לקבל את האתיופים/ הלהטבים/ עולים/בעלי מוגבלויות אבל את כל החרדים לשנוא. בושה שכל הקמפיינים בבחירות ואפילן חברות פרטיות מפגינות שנאה ציבורית כלפי מעגל שלם של ציבור פוגע וחסר סובלנות תתבישו
    סגור
  • 10.
    אסור לעוות את האמת, חולדאי מכחול לבן הוא הסוגר ולא הדתי (ל"ת)
    חולדאי סגר 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    כולה סופרמרקט
    יורי 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טיב טעם forever????
    סגור
  • טען עוד
  • זה לה רק " כולה סוםרנרקט"
    ניצה 01/2020/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתבונן לעומק לא הבנת כלום כנראה! היום זה חנות מחר זה השאר כפיה דתית חייבת להפסק ומייד!לא ייתכן שחלק ממדינת ישראל שהיא באורח חיים מסויים יכתיב לאומה שלמה את הכללים.....
    סגור
  • 8.
    המילה שמאל איבדה את משמעותה. זה כבר מגוחך.
    קטי 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקרוא לחברה עסקית שמקדמת את עסקיה למכירה בשבת שמאל זה שיא הטמטום. שמאל-ימין זה מושג כלכלי, ואין לו שום קשר לערבים (גם בארה״ב ובריטניה יש שמאל וימין ואין ממש ערבים). מכירה בכל ימי השבוע זה חירות כלכלית עבור העסק ועבור הצרכן, זה פחות רגולציה. ואלו עקרונות מהצד הימני של המפה. כשהמילים עצמן הן חסרות משמעות, ברור שגם הדיון כולו חסר משמעות.
    סגור
  • 7.
    לשמאל מותר הכל ! (ל"ת)
    בישראל 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    כולה באומן המשועממים (ל"ת)
    מה הרעש? 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 5.
    קמפיין השנה
    רני רוגל 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יוציאו 850 אלף שקל או לא, תואר קמפיין השנה מגיע להם, בלי דוגמניות וגימיקים רק עם מה שכואב לחלק גדול מהציבור שבדרך כלל סותם את הפה - כי אנחנו סמולנים, יפי נפש, אוכלי לא כשר, נוסעים בשבת - בקיצור רוצים לחיות
    סגור
  • 4.
    ליאור יא מלךךךךךךך (ל"ת)
    שמעון 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    רשת כושלת
    אדם 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    2 5
    רשת טיב טעם היא רשת כושלת ונכשלת רשת שמכריחה עובדים לעבוד בשבת במקום לנוח ולהיות עם משפחתם רוב הציבור בישראל סולד מרשתות כאלו שמבזים את מסורת ישראל לכן מצבה הפיננסי כ"כ קשה ובמקום לעשות את הפעולות הנכונות הרשת ממשיכה בביזוי מסורת ישראל ושיסוי בעם ישראל וזה לא יעזור להם מצבם לא ישתפר
    סגור
  • 2.
    בושה וחרפה
    משה 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    2 9
    אפילו השמאל וליברמן מפרסמים "כן למדינה יהודית" ואם אין שבת במדינת ישראל איזה מדינה יהודית יש כאן? בשביל כזו מדינה עדיף אוגנדה
    סגור
  • 1.
    מה.לעזאזל.קראתי.הרגע.?!
    בלבלז גדול 09/2019/16
    הגב לתגובה זו
    1 5
    טימטום
    סגור