תקשורת ומדיה

כתבי הרווחה זועמים: "לא קיבלנו מספיק זמן לעבור על דו"ח העוני"

הכתבים מתלוננים כי הביטוח הלאומי שיחרר את הדו"ח לפרסום בדקה ה-90 במטרה למנוע סיקור מעמיק שלו: "לא רצו שניחשף לנתונים הבעייתיים". הביטוח הלאומי: "נפיק לקחים"
עינת שחק |  1
אין כסף (צילום Istock)
כתבי הרווחה זועמים: דו"ח העוני שמפיץ הביטוח הלאומי התקבל הבוקר (ג'), ביום האחרון של השנה ולא יום לפני כפי שקרה בשנים הקודמות. הדו"ח מתייחס לנתוני שנת 2018 ולא לשנה החולפת, ומכיל 86 עמודים, היקף נרחב המקשה על העיתונאים המסקרים את התחום לעשות עבודת ניתוח מקיפה.
"זה דו"ח העוני השלישי שלי. תמיד מפיצים אותו יום לפני, בצהריים, ויום אחרי יש מסיבת עיתונאים. הפעם אין משום מה. עם תחילת מסיבת העיתונאים האמברגו מסתיים, שזה 24 שעות מהפצת הדו"ח. בדקתי במדויק כי זה נורא עצבן אותי, כמו את כל שאר העיתונאים, ושנה שעברה ולפני שנתיים קיבלנו את הדו"ח 22-23 שעות לפני סיום האמברגו", אמר אמיר אלון, כתב הרווחה של ידיעות אחרונות ו-ynet. 
גם דנה ירקצי, כתבת הרווחה של וואלה! NEWS זועמת על ההתנהלות. "בדרך כלל נותנים את הדו"ח יום לפני, אף פעם לא נותנים אותו בצורה הזאת. זו הפעם הראשונה שעושים את זה בשקט בשקט".
לדבריה, "בשנה שעברה נערכה מסיבת עיתונאים במעמד שר הרווחה חיים כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, בה הציגו את הדו"ח. הדו"ח ניתן יום לפני, ניתנה שהות וארכה כדי שנוכל לעבור עליו ולפרסם אותו  בצהרי היום שאחרי. היום, למרבה ההפתעה, בשעה 10:30 שלח דובר הביטוח הלאומי, חיים פיטוסי, הודעה במייל ולאחר מכן מתקשר ומודיע שההודעה נשלחה. שאלתי אותו 'איך נותנים כזאת הודעה בהתראה כל כך קצרה?' הייתי בהפגנה והייתי צריכה לרוץ הביתה ולכתוב את הידיעה הזאת. הוא אמר שיש הודעה לעיתונות ואני פשוט יכולה להעתיק ממנה ולא צריכה להיכנס לדו"ח עצמו".
ירקצי מספרת שהציצה בהודעה לעיתונות ונדהמה: "מי שמסתכל בהודעה לעיתונות רואה רק הלל ושבח לנתוני הביטוח הלאומי על מצב העוני בישראל, יחד עם ציטוט של ראש הממשלה בנימין נתניהו וציטוט של מנכ"ל הביטוח הלאומי. אני יכולה לציין שגורם בביטוח הלאומי אמר לי שזה נעשה בשקט כדי שלא נצטרך להיחשף לנתונים הבעייתיים שבדו"ח". 
ואכן, כפי שטוענת ירקצי, בהודעה לעיתונות שנשלחה מטעם דובר הביטוח הלאומי, מופיעים נתונים חיוביים בעיקר. זו למשל לשון כותרת ההודעה: "ירידה במספר המשפחות העניות בשנת 2018; עומק העוני וחומרתו בכלל האוכלוסייה ירדו ב- 5.4% ו-7.9% בהתאמה. גורמי המקצוע בביטוח הלאומי מעריכים שפעולות הממשלה בתחום הרפורמות בקצבאות האזרחים הוותיקים, הסיעוד והנכות ישפיעו בצורה חיובית על מדדי העוני בשנת 2019".
בין היתר, משולב גם ציטוט של ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אני מבקש לברך על ההישגים ועל מגמת השיפור המשתקפים בדו"ח, ומחויב להמשיך ולפעול לתיקון החולשות. הבאנו לעלייה מהירה בהכנסות של כל פלחי האוכלוסייה ובפרט לעלייה הדרמטית בשיעור של 6.9% בהכנסת השכבות החלשות ביותר, שהביאו לירידה בשיעור המשפחות העניות ובשיעור המשפחות העובדות העניות...כפי שהבאנו לירידה הדרמטית בנתוני העוני של הילדים במהלך העשור האחרון מ-36% ל-30% ולירידה בשיעור העניים מ-25% ל-21%, נמשיך לצמצם את העוני בכל שכבות האוכלוסייה ונפעל למען הגדלת הקצבאות של אוכלוסיית הקשישים״.
"חשוב לי להגיד שלא ברור למה החליטו לשחרר את הדו"ח כך", אומרת ירקצי. "לביטוח הלאומי היה די והותר זמן כדי לפרסם את הדו"ח. לבוא ולהגיד 'גילינו שעכשיו סוף 2019' זה לא טיעון הגיוני. וזה מה שנאמר לי בשיחה בטלפון. דו"ח העוני הוא לא משאב פרטי של המנכ"ל. זה לא עובד ככה".
גורמים שונים עמם שוחחנו טוענים כי עיתוי הפרסום ואופן הפרסום לכאורה, תוך הבלטת נתונים חיוביים בעיקר, קשורים לעובדה שמדובר בתקופת בחירות ורמזו כי העניין נראה כמו ניסיון לייפות את פני הדברים. גם כתב החינוך של TheMarker ליאור דטל שסיקר את הדו"ח לאתר העיתון כתב בחשבון הטוויטר הפרטי שלו:
 
דובר הביטוח הלאומי חיים פיטוסי מסר בתגובה: "גם בשנה שעברה הדו"ח פורסם ב-31 בדצמבר. לצערנו, הפעם אכן ניתנה התראה קצרה יחסית לפני פרסום הדו"ח וההודעה לתקשורת תחת אמברגו, נפיק את הלקחים להבא".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חיים יא אהבל תתפטר (ל"ת)
    אורן 12/2019/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור