תקשורת ומדיה

עיתונאי או דובר? אלירן טל "מלטף" את קליש רותם ומקבל מינוי

בכובעו כעיתונאי התלווה טל בשבוע שעבר לנסיעת ראשת העיר חיפה לקפריסין. בסיקור המפנק שנתן לה בערוץ 20 שכחו את הגילוי הנאות לפיו טל הגיש את מועמדותו לתפקיד הדובר בזמן הנסיעה. בחמישי נודע כי טל זכה במכרז וישמש כמ"מ ראש אגף דוברות בעיריית חיפה  

רביב שכטר ועינת שחק |  4
אלירן טל (צילום מתוך חשבון הטוויטר של ערוץ 20)
אחד הקונצנזוסים הבודדים בעולם התקשורת הישראלי מלא הקונפליקטים הוא שאם כתב מסוים מתמודד על משרה של דובר, הוא לא יכול ולא צריך לסקר את מי שאמורים לקבל את ההחלטה לגבי מינויו או אי מינויו לתפקיד.
אבל את אלירן טל, עד ליום חמישי כתב ערוץ 20, והחל מהסופ"ש האחרון מ"מ מנהל אגף הדוברות בעיריית חיפה, גם כללי האתיקה הבסיסיים הללו לא ממש מעניינים.
טל זכה, כאמור, ביום חמישי האחרון בתפקיד, לאחר שהדובר הקבוע צחי טרנו, נאלץ לצאת לחופשת מחלה ארוכה. טל לא היה העיתונאי היחידי שניגש למכרז, אך העובדה שהעמיד עצמו לבחירה לתפקיד, לא מנעה ממנו להמשיך לסקר את העירייה והעומדת בראשה, עינת קליש-רותם.
לשיא הגיעה הפארסה הזו ביום שלישי האחרון, כשטל הצטרף לנסיעת עיתונאים עם קליש-רותם ועוד ראשי ערים שטסו לקפריסין למפגש עם ראשי הערים של ניקוסיה ופאפוס. הסיבה למסע הייתה מהלך של ראשת העיר חיפה, עליו עמלה חודשים ארוכים, להאריך את מסלול הנחיתה בשדה התעופה בעיר ולהפוך אותו לבינלאומי.
טל, עדיין בתפקיד של עיתונאי כביכול, נתן לקליש-רותם כתבה מפנקת, המצדיקה את דרישותיה, מראה מה יהיו היתרונות בהפיכתו של השדה בעיר לבינלאומי, ומבלי להביא אפילו מילה מרשות שדות התעופה שמתנגדת למהלך.
אפילו הכותרת של הכתבה - "החזון של עינת קליש רותם: שדה תעופה בינלאומי בחיפה" היא מופת של עיתונות מלטפת על גבול הדוברות. הכתבה שודרה הן במהדורה של הערוץ והועלתה גם לאתר האינטרנט שלו, ולא לוותה בשום גילוי נאות על כך שהכתב הגיש מועמדות למשרת הדובר של גיבורת הכתבה.
בתקשורת החיפאית הורמו לא מעט גבות לנוכח המהלך, והיו כאלו שהגדירו אותו כ"סוג של שחיתות", אבל נכון לרגע זה לא נראה שמישהו הולך להגיש עתירה כנגד הזכייה של טל במכרז.
טל עצמו לא התרגש מהסיפור. לטענתו, הנסיעה תואמה שבוע לפני, שעה שכבר היה מועמד לתפקיד הדובר.
"זה לא קשור, היו שם עוד 10 עיתונאים חוץ ממני ואני מטעם ערוץ 20 נשלחתי למשימה ועשיתי אותה", הסביר, "מה הקשר? אם אני עכשיו מועמד לתפקיד דובר ראש הממשלה אז אני עכשיו לא יכול לסקר אותו?"
אתה באמת אומר את זה? לא נראה לך בעייתי להעניק סיקור מלטף לגוף שאתה מועמד לתפקיד בו?
"תשוו בין הכתבה שלי לבין כתבות של כתבים אחרים שלא מועמדים לתפקיד, ותראו אם יש הבדלים. אני אומר שהתשובה היא לא".
לדבריו, בערוץ 20 ידעו על מועמדותו לתפקיד כשנשלח לנסיעה. "אחרי 20 שנות עיתונות תנו לי קרדיט שאני יודע לעשות את העבודה שלי בהפרדה מוחלטת".
ועדיין לא היה גילוי נאות.
"אני לא מחויב בגילוי נאות, על מה גילוי נאות? שאני מועמד לתפקיד?".
בשיחה נוספת בהמשך ביקש טל להוסיף כי "האייטם הנ"ל לא עסק בעיריית חיפה אלא בתוכנית להרחבת שדה התעופה הבינלאומי, אינטרס של כל הרשויות המקומיות בחיפה ובצפון. לראייה הוזמנו לנסיעה 8 ראשי ערים לבד מראש עיריית חיפה. חוץ ממני התלוו עיתונאים נוספים מכלי תקשורת אחרים".
ביקשנו גם תגובה מערוץ 20, שעודכן לפי טענתו של טל כי הוא הגיש מועמדות לתפקיד דובר העירייה, אך גם לאחר שיחות עם הדוברת והיועצת המשפטית, נכון לשעה זו לא קיבלנו תגובה.
התגובה תתפרסם אם וכאשר תימסר.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הגינות חייבת להיות מעל הכל
    משה ליפא 10/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שטל בחר בדרך לא אתית ואיבד את אמון צופי ערוץ 20.
    סגור
  • 3.
    תראו מי הבעלים של הניוז חיפה קריות, יורם כרפיס
    שמעון 03/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יורם כרפיס הוא דובר טירת כרמל שראש העריייה שלה הצטרף לנסיעה אםחיבור מאוד קלוש לתועלתה. אז כרפיס ואלירן טל הפכו להיות הנעים בגב של קליש והיא מתגמלת אותם בחזרה. העיקר ששחטה את יונה יהב על יחסי תועלת לכאורה, עם מקומוני חיפה
    סגור
  • 2.
    החנפנות משתלמת
    לא מופתע 03/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאז נכנסה לתפקידה הפכה קליש-רותם לסוג של פיל בחנות חרסינה. היא מתנהלת בגסות, ללא מחשבה, ללא ערכים שבשמם לכאורה נבחרה וללא כל התחשבות בציבור ובעירייה עצמה. בחירתו של טל לתפקיד אינה מפתיעה. למעשה, המכרז נתפר עבור מי שבשנה וחצי האחרונות משמש גם כך כדובר בפועל. מצא מין את מינו. אלירן היה עלבון לעיתונות ועכשיו הוא עלבון לדוברות. הבעיה היא שהעיר כולה נפגעת.
    סגור
  • 1.
    גילוי נאות כן , צביעות של כתבי ice לא
    צפוני מבין 03/2020/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה ההתחסדות הזאת כתבים יקרים רוצים רשימה של כתביםמשעברו מהעיתונות לדוברות ויח"צ , תשאלו את הכתב שעבר מערוץ 10 לקבוצת תשובה . רבות דובר על ערוץ 20 העני שלא משלם שכר ראוי לכתביו , שלושה כתבים שמרימים מהדורה יומית ועוד יוצאים לשטח עורכים ומגישים פשוט קישקשתה מגאזין מתנ"ס עכו , לא יתכן שכתבים בעלי ניסיון ידע וקשרים לא יעברו את תקרת 10000 ש"ח ומצפים מהם שיסקרו את אלוהים ויביאו את הסיפורים החמים , בחדשות המקומיות הם קיבלו שכר כזה בקירוב אז למה ?? כל הכבוד לאלירן שזיה את ההזדמנות וקפץ עליה , התקשורת של היום היא לא מפרגנת לא מעריכה תשאלו כתבים חדשין בערוץ 13 ו 12 מה שכרם לעג לרש , מ6כרים להם יוקרה ונראות על המסך , בקיצור כל הכבוד אלירן עשיתה בחוכמה ערוץ 20 יקחו ילד וישלמו לו 6800 ש"ח , בעירית חיפה ממ מקום אגף הדוברות זה שכר בכירים .. מגיע לך ביושר בהצלחה , ושעיתונאי הצהובונים שלא שמעו טיל קטי6שה חולף ליד אוזנם שילכו לשתות קפה בשנקין בקפה תמר הסגור .
    סגור