תקשורת ומדיה

פייק ניוז בעידן קורונה: כך נפלו גם קשת ומאקו בפח

בערוץ 12 ייחסו התפרצות לסופרמרקט מ-2011 בגרמניה למשהו שקרה בסופ"ש בבלגיה, והודו שהוטעו. חוץ מזה, הרשתות מלאות בשקרים, פוסטים בדויים של רופאים וסופות מסתוריות שמגיעות מהמזרח הרחוק לאילת
עינת שחק | 
פייק ניוז (צילום מסך קשת 12)
מזה זמן שהעולם מחכה בחיל ורעדה למאורע דרמטי ומטלטל שיכריז על קיצו. עד לפני מספר חודשים היה זה משבר האקלים, והנבואות השחורות הצביעו על נקודת אל חזור בתוך שנים ספורות. יתכן שכך הדבר, אבל אז הגיע וירוס הקורונה והפך את סוף העולם למוחשי. 
חולים בסין מתמוטטים ברחובות, סרטונים של רחובות באיטליה ריקים מאדם שעה שהאיטלקים שרים יחדיו מהמרפסות ספונים בבתיהם ומשחקי הספורט מבוטלים בכל רחבי העולם – הם מחזות שלא הורגלנו לראות. האווירה האפוקליפטית ניכרת בכל, ומזינה חרושת שמועות שהופכת ויראלית יותר מ- ובכן, מוקדם מדי להשוואה הזו.
כך למשל, לא מעט הודעות המכילות מידע כוזב הועברו בנוגע לזן חדש של הנגיף, לאיסור שימוש בתרופות מסוג איברופן, ואפילו ידיעות על כך שהדרך להילחם בקורונה טמונה בקנאביס. 
דוגמא מצוינת לכך היא פוסט שהופץ בפייסבוק המכיל את דבריו, לכאורה, של ד"ר עופר כספי מבילינסון, המסביר מדוע הקורונה היא למעשה רק מגפת "בהלה תקשורתית בלבד", המונעת מפחד המונים. הפוסט זכה למעל 6.7K שיתופים וכ-2.5K תגובות. 
 
אלא שבמכון דווידסון, הזרוע החינוכית מטעם מכון ויצמן למדע, הפריכו את הטענות בפוסט: "מסתובבות ברשת כמה גרסאות של 'הודעת בלינסון', פעם זה מרופא, פעם מאחות, פעם מחבר שעובד בבלינסון. ובהודעה יש הרבה אי דיוקים. האתר 'לא רלוונטי - הדף הרשמי', פנה לדוברות בית החולים בילינסון ומשם נמסר בתגובה שזו איננה הודעה רשמית שלהם ושאין להסתמך עליה. חלק מהדברים שכתובים נכונים, וחלק לא". המלצת המכון הייתה לא להעביר או לשתף את המידע הכוזב.
במקביל, הפייק ניוז חצה גם את גבולות הרשת והגיע עד ערוצי הטלוויזיה וכלי התקשורת. כך למשך, במסגרת אווירת סוף העולם, במאקו דיווחו על סופה אימתנית המתקרבת לאילת, ואפילו צירפו תיעוד וידאו של סופה. אלא שמדובר היה בסופה מהמזרח הרחוק. 
מי שפרסם זאת לראשונה היה הכדורסלן גילי מוסינזון, ובאתר מבית קשת כנראה סמכו עליו ופרסמו מבלי לבדוק.
 
אבל השיא הנוכחי הגיע במהלך סוף השבוע האחרון, כשהפורענות הגיעה גם למדורת השבט - אולפן שישי בחדשות 12. במהדורה נראה סרטון של המוני אדם צובאים על סופרמרקט, ואותו ליוותה הכתובית "פתיחת סופרמרקט בבלגיה לאחר בידוד". אלא שבדיקה שנערכה מאוחר יותר חשפה כי מדובר בכלל בסרטון משנת 2011, מגרמניה. 
 
מחדשות 12 נמסר בתגובה: "מרגע שהבנו שהוטעינו לחשוב כי מדובר בסרטון עדכני נמסרה התנצלות והבהרה עוד במהלך 'אולפן שישי'. אנו שוב מתנצלים על כך בפני צופינו".
אולם יתכן שהנזק כבר נעשה, שכן בהמשך התרוצצה הודעת וואטסאפ לפיה החל ממוצאי שבת יוכרז סגר כללי ומיום ראשון בבוקר תופסק תחבורה ציבורית. עוד הופץ בהודעה השקרית כי כלל המשק יושבת ואנשים יתבקשו להישאר בבתיהם, ומי שלא, ייעצר על ידי יחידות משטרה ייעודיות. 
לאור חרושת השמועות, אנשים רבים צבאו במהלך השבת על הסופרמרקטים מחשש לזמן ממושך בבתים. על כן, משרד הבריאות שחרר בערוצים הרשמיים הודעות לפיהן מדובר בפייק ניוז וכי לא משנה מה – אין טעם לפשוט על הסופרים, בכל מצב הם יישארו פתוחים.  גם בהודעת רה"מ הרשמית נאמר לציבור כי אין חשש מאוזלת מוצרים וכי המלאים מלאים, אבל סרטי אחרית הימים כבר חינכו אותנו אחרת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה