תקשורת ומדיה

מריוס נכט נגד גלובס: "כשלים אתיים וכלכליים בעיתון"

על פי מקורות, איש העסקים מריוס נכט פועל להדיח מהדירקטוריון את בת זוגו לשעבר ובעלת 50% מהשליטה בגלובס, ענת אגמון, ולהיכנס בנעליה כבעלים. כמו כן הוא עתיד להפסיק את מימון העיתון. מקורבים: "נכט לא יזרים עוד אגורה נוספת לעיתון"  
עינת שחק |  16
מריוס נכט, ענת אגמון, אלונה בר און (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ענת אגמון והטכניון, יחצ)
מריוס נכט, ממייסדי צ'קפוינט ואחד מאנשי העסקים הבולטים במשק, פועל להדיח את בת זוגו לשעבר, ענת אגמון, מדירקטוריון "גלובס", כך על פי מקורות. אגמון משמשת כיום כבעלת השליטה ב-50% מהעיתון לצד המו"לית אלונה בר און. הסיבה לפעולות שנוקט נכט נעוצות בסכסוך שהתגלע בין השניים, בצד ביקורת חריפה של נכט על התנהלותו הפיננסית והאתית של העיתון. בשל כך הוא עתיד להפסיק את הזרמת הכספים אליו. 
גלובס נרכש לפני כשנתיים וחצי על ידי בר און ונכט. עד כה נכט הזרים מהונו 20 מיליון שקל לגלובס ב-2017, עת נרכש מידי כונס הנכסים על ידי בעלות השליטה הנוכחיות, ועוד 46 מיליון שקל בהמשך. 
ל"אייס" נודע כי מאז הושלמה רכישתו של גלובס מידיו של המו"ל הקודם, אליעזר פישמן, צנחו מחזורי הפעילות הכספיים של גלובס עד 2019 ביותר מ-35%. העיתון צבר הפסדים כספיים המוערכים (מאחר שאין עדיין דוחות כספיים רשמיים) ב-40 מיליון שקל, וכמו כן נודע כי מספר המנויים בסוף 2016 עמד על 30,000 ובסוף 2019 על 19,000 בלבד. 
בתחילת חודש מרץ נתבקש נכט על ידי בר און להזרמה נוספת של 2.5 מיליון שקל, חרף מעבר העיתון למודל כלכלי של חומת תשלום. סכום זה הינו חלק מ-25-30 מיליון שבר און ביקשה עבור העיתון טרם המשבר. 
נכט סוגר את הברז
לדברי מקורביו של נכט, עד כה נמנעו בגלובס מלתת תמונת מצב עדכנית על מצבו לבעלי השליטה, לקוראים וללקוחות. בתוך כך, בקשות המימון הנוספות של בר און לנכט נכונות לטרום ההכרזה על משבר הקורונה. אלא שהמשבר הוביל לצניחה חדה בשוק הפרסום, ולאור הסבירות כי מנויים צפויים לבטל את המנוי לגלובס בשל המצב הכלכלי הקשה, יתכן ומדובר בגורמים השומטים את הקרקע תחת המודל הכלכלי של חומת התשלום שגלובס הנהיג. 
בסביבתו של נכט מבהירים "בצורה שלא משתמעת לשתי פנים: לא תהיה הזרמה של אגורה נוספת לעיתון מבלי שיתוקנו כל הפגמים האתיים שליוו את העיתון מכניסתן של בר און ואגמון, מבלי שיקבל נכט אפשרות חוקית מלאה להשפיע על עתידו האתי והפיננסי של העיתון, ומבלי שיוצג לו המצב של גלובס לאשורו מכל ההיבטים". 
על כן, הדרישות של נכט כוללות כניסה של העיתון לתוכנית עסקית מחייבת, כמו גם קבלת  כל המסמכים הרלוונטיים המעידים על מצבו של העיתון. זאת מאחר שלהבנתו של נכט, הוא קיבל מידע שאינו שיקף נאמנה את מצבו הפיננסי של העיתון, ולמעשה מתכוון לעשות את מה שנמנע ממנו שנים רבות - לנהוג מנהג בעלים בעיתון, שכן אין בכוונתו להמשיך ולהפקיד את הניהול בידיהן של אגמון ובר און. 
בתוך כך, עולה השאלה מדוע נכט אינו מוכר את אחזקותיו בעיתון, שכן הוא אינו מרוצה מניהולו ולא מהקו העיתונאי שלו. אולם נראה כי נכט סבור שלא יימצא רוכש לחלקו בעיתון מאחר שלראייתו מדובר בגוף שאינו רווחי.
מי הבוס? 
גורמים בסביבתו של נכט טוענים כי הבעלות בגלובס היא בעלותו של נכט, וכי ההשקעה בגלובס מיום הרכישה ועד היום בוצעה על ידו. לדבריהם, אגמון הובילה את העיתון כנציגתו, וזאת משיקוליו של נכט אשר העדיף משך כל שנות פעילותו במשק להמעיט בחשיפה ציבורית. נכט נכנס להשקעה בעיתון לאחר שהוצגה לו על ידי יובל סיגלר, מו"ל "טיימאאוט", "את" ו"השולחן", אשר שימש עם הרכישה כמו"ל למשך פרק זמן כחצי שנה. אלא שהמצג הכלכלי שהוצג לנכט דאז לא התממש. 
לדברי אותם גורמים בסביבתו של נכט, "נכט הצטרף לגלובס מתוך רצון לבסס עיתונות חופשית, כלכלית ומקצועית. בשנים האחרונות לא רק שהעיתון התדרדר פיננסית, אלא הגיע, בניגוד מוחלט להצהרותיהן של בר און ואגמון, לפשיטת רגל מוסרית ואתית. זאת כאשר בר און מבצעת מעשה מגונה בעיתון שמשמש אותה לקידום האינטרסים האישיים והאינטימיים שלה". 
עוד הם מוסיפים כי "העיתון עוסק בפירגון לעסקים ולמאהבים בפוטנציה, ללא מתן גילוי נאות, וכל זה כאשר ישנה רשלנות ניהולית והעסקה בלתי פוסקת של אנשים בעיתון למרות שהוא מדמם פיננסית וכלכלית". 
בהקשר זה יש לציין כי בינואר האחרון דווקא חלו קיצוצים בגלובס של חמישה עובדים, חרף מעבר העיתון למודל של חומת תשלום אשר היה אמור לסייע לו. אולם לדברי המקורבים, הפיטורים היו זניחים והתרחשו בד בבד עם קיום כנסים ראוותניים ו"שערורייתיים", להגדרתם, אשר לטענתם מתקיימים בלא חסות או במתן חסות דלה וממומנים מקופת העיתון, ובכלל זה מכספו של נכט. 
"לכך יש להוסיף את ההבטחה הכי גדולה, והיא שגלובס יתקן את דרכיו ויחדל להיות פגע אתי בסגנון שהיה בתקופתו של פישמן. אולם מבחינת נכט, כיום העיתון הוא פגע אתי לא רק כלכלי פיננסי כפי שהיה בתקופתו של פישמן, אלא עד רמת הזנייתו לצרכים אינטימיים ואולי אף פוליטיים". 
טענה זו מתייחסת לנטיית העיתון לצד הימני של המפה הפוליטית, ומגיעה חרף פיטוריו בספטמבר האחרון של הכתב והעורך הכלכלי אלי ציפורי, אשר מזוהה דווקא עם אוהדי ראש הממשלה. לדברי אותם גורמים, פיטוריו של ציפורי התרחשו דווקא מאחר שניהל קו מערכתי חריף כנגד הבנקים, ולאו דווקא בשל אהדתו את ראש הממשלה. 
בשורה התחתונה, עיקר טענותיו של נכט מופנות אל אגמון מאחר שהיא זו שישבה בדירקטוריון כנציגתו, ולראייתו כשלה כישלון חרוץ, שכן מעלה באמונו בכך שלא בלמה את התנהלותה של בר און. לשיטתם, "היא כדירקטורית צריכה לפעול למימוש ההחזקות הללו, לאיתנות פיננסית וליושר אינטלקטואלי, והיא כשלה כשל יסודי כדירקטורית וכנציגתו".

אגמון ובר און בתגובה: נכט מציין בריש גלי כי ביצע עסקאות מוסוות
במכתב שנשלח מטעם עו"ד בועז אדלשטיין המייצג את אגמון ואת בר און, לעו"ד זאב שרף המייצג את נכט נכתב: "לשיטת מרשך, הוא הבעלים האמיתי של מחצית מאמצעי השליטה בגלובס וכי אלו הוחזקו למעשה בעבורו ע"י "אשת קש" – פרודתו ענת אגמון. טענה זו נשמעת על ידי מרשותי לראשונה כעת.
"לא זו אף זו: א. היא עומדת בסתירה לאמור בפנקס בעלי המניות של החברה ב. היא עומדת בניגוד לדין ג. אך מעל לכל היא מעלה תהייה, הכיצד זה מי שמתיימר להחזיק ברישיון לבנק בישראל ולנהל כספי משקיעים, מציין בריש גלי כי הוא מבצע עסקאות מוסוות, ומסתיר את אחזקותיו בחברות אחרות באמצעות מנגנוני נאמנות חשאיים. הדברים הנ"ל טעונים לכאורה בדיקה, עיון וחקירה אצל גורמי הרגולציה המוסמכים".
עוד נכתב כי בר און בחרה לחבור לאגמון בבעלות על גלובס, ולא בנכט, בשל סלידה אישית ממנו. "מר נכט לא היה, וככל שהדברים תלויים במרשותיי – גם לא יהיה, בעל מניות, משקיע, או נושא משרה כלשהי בגלובס. בהקשר זה אבקש לציין את הדברים הבאים: בטרם התקשרה גב' בר און בעסקה עם גב' אגמון היא פגשה את מרשך, כמו גם משקיעים פוטנציאליים רבים אחרים, ונחרדה מאישיותו שנגלתה בפניה. 
"גב' בר און, אשר חרטה על דגלה את חופש העיתונות, חשה כי מרשך לוטש את עיניו לכלי תקשורת זה על מנת לקדם אג'נדות אישיות, פוליטיות ועסקיות, החורגות מן האמת העיתונאית. גב' בר און בחרה בגב' אגמון - ולא במרשך - כשותפה שלה, תוך שהאחרונה, שכבר היתה פרודה ממרשך זה שנים רבות, הבהירה למרשתי מעל כל ספק כי אין ולא יהיה למרשך כל קשר לעיתון".
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    היה עדיף שהאולגירך היה קונה אותו
    לשעבר 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לא היו נפגעים כל כך הרבה עובדים, והעיתון היה היום במצב אחר
    סגור
  • 11.
    הסיבה האמיתית נעוצה שגלובס נתבעים על
    עיתונאי 03/2020/31
    הגב לתגובה זו
    7 0
    בעיה אתית חמורה שקשורה בהפרת צו באופן מכוון כנגד פעיל בשוק ההון. קשורה בעקיפין למריוס נכט ושותפיו בדגש על כתבות מפרגנות בחשודים שקשורים למריוס שהשקיע כספים בחברות שהנפיקו. החודש יש דיון בבקשה למתן צו כנגד גלובס על טענת העיתון שאין ביכולתו לנטר כמות משתמשים והיסטוריית עריכה מה שכמובן ידוע לנו כעיתונאים שזה על רמת ההזוי/אבסורד. בכל מקרה יהיה שמח בביצה.. מוזמנים לדיון..מה שבטוח יהיה מעניין
    סגור
  • מתי??? פרטים בבקשה
    שמעתי 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    7 0
    היה דיבור בביצה על תביעה תשלח פרטים על הדיון ומספר תיק
    סגור
  • מתי ואיפה הדיון? מה מספר תביעה? (ל"ת)
    מתי? 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • ב26.4 בשעות הבוקר בשלום ראשלצ
    עיתונאי 04/2020/05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אצל השופט אבי סתיו, לא ידוע לי על מספר התיק צריך להגיע מוקדם ולבדוק.
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    יש כאן חומר לסדרה על תאוות ושנאות ורומנים
    שמח בביצה 03/2020/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יש כאן מלחמה עסיסית...השאלה אם יצא מזה מיץ פירות מלא ויטמינים או רק מיץ של הזב...
    סגור
  • 9.
    ריקלין? (ל"ת)
    כפיר 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    עצוב מאוד שזב המצב בתקשורת הישראלית (ל"ת)
    מאיה 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 7.
    גלובס כבר מזמן לא עיתון עסקים (ל"ת)
    אייל 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    אני מאוד נהנה לקרוא גלובס! (ל"ת)
    איש עסקים 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 5.
    אני בתחום הפיננסי. כל אחד מחבריי מתאר את גלובס כיום כ:
    ז״ל 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חובבני, שמאלני מידי, בככל לא עיתון עסקים. פעם הייתי מנוי, היום זה נראה לי הזוי. מריוס, חבל על הכסף שלך, זה עסק מת. אנשים היום נגעלים ממנו
    סגור
  • 4.
    מאמי
    שני 03/2020/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פחחחחחח
    סגור
  • 3.
    יום יבוא
    א 03/2020/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והאמת תצא לאור :)
    סגור
  • 2.
    ואף מילה על הקשר של בר אוו עם הזמר של רה״מ?
    דודיאס 03/2020/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ריקלין ואלונה - הסיפור שלא סופר
    סגור
  • מה הקשר
    יורם 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה זה קשור בכלל
    סגור
  • 1.
    חגיגה (ל"ת)
    ניר 03/2020/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור