תקשורת ומדיה

ארגון העיתונאים ליו"ר הרשות השנייה: רשת מפרה תנאי רישיון

בשל הקיצוצים של רשת על חדשות 13 ולמרות עתירה לבית המשפט, פנה הארגון לרשות השנייה בבקשה להתערבות דחופה. ארגון העיתונאים: "מכלל המהלכים נדמה כי החלשת חברת החדשות אינה תוצר הלוואי - היא תכליתם"  
עינת שחק |  12
קיצוצים בחדשות 13 (צילום חדשות 13)
ארגון העיתונאים פנה אתמול (א') ליו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בבקשה כי תתערב בדחיפות בנושא תוכנית הקיצוצים שמייעדת רשת 13 לחברת חדשות 13, שכן לדברי האיגוד התוכנית מהווה הפרה של תנאי הרישיון של רשת.
במכתב שנשלח מטעם הארגון, נטען כי במסגרת ההליך המשפטי המתקיים כעת בין ועד עיתונאי חדשות 13 לבין הנהלת החברה עולה כי חברת החדשות איננה גוף עצמאי מול רשת באופן המנוגד לחוק הרשות השנייה ולרישיון מתוקפו שתי החברות הללו פועלות. 
"רשת מנצלת את משבר הקורונה כדי לבצע שינויים מבניים מקיפים ומרחיקי לכת בחברת החדשות תוך קיצוץ מאסיבי בתקציבה והפחתה דרמטית בהיקף כוח האדם שלה. צעדים אלו שמקדמת רשת יפגעו ביכולתה של חברת החדשות למלא את תפקידה העיתונאי באופן עצמאי, ועל פי סטנדרטים מקצועיים ועל פי תקנון אתי מחמיר. כל זאת מבלי לקבל - כנדרש - אישור של מועצת הרשות השנייה", נכתב מטעם הארגון.  
בתוך כך טוען הארגון כי "מהדיון בבית הדין עלה בבירור שרשת מטפחת מצב דברים אנומלי של תלות מוחלטת הפוגעת בצורה אנושה באוטונומיה של חברת החדשות. כך, לחברת החדשות אין מנדט להחליט דבר לגבי תקציב החברה, היקפו, ומצבת כוח האדם שלו.
"לאורך הדיון נאלץ מנכ״ל חברת החדשות, ישראל טוויטו, להתייעץ לעיתים קרובות עם מנכ"ל רשת וגילה חוסר יכולת לשקף בדיון נתונים ומידע בנוגע לתוכניות בעתיד הקרוב לגבי חברת החדשות, ובכלל זה עתידם המקצועי של העובדים ועתידן של רצועות שידור שנועדו לאקטואליה. הרושם הברור העולה הוא כי המידע אינו נתון בידו ו/או כי אינו רשאי לחשוף אותו, ובכל מקרה - כך או כך - כי המדובר בהיעדר אוטונומיה מוחלטת של חברת החדשות". 
לטענת ארגון העיתונאים, באופן התנהלות זה קיימת סתירה בין מטרתה של חברת חדשות כגוף עצמאי לבין הפעלתה על ידי ערוץ ששיקוליו עסקיים ומסחריים. 
בתוך כך טענו כי החלשת חברת החדשות היא מטרתה של רשת. על כן ציינו במכתב כי מחברת חדשות 13 הופקעו משבצות שידור של תוכניות האקטואליה "חמש עם יעקב אילון" ו"חדשות היום עם אלי ומירי" והועברו לרשת. בתוך כך עמדו על ההבדל במהלך זה בין תוכניות בעלות אופי עיתונאי לתוכניות שאינן מחויבות לאתיקה עיתונאית. "מכלל המהלכים שמקדמת רשת נדמה כי ההחלשה הדרמטית של חברת החדשות אינה תוצר הלוואי של הצעדים אלא היא היא תכליתם".
את המכתב חתמו בדרישה להתערבות מצד מועצת הרשות, שכן שינויים תקציביים על פי תנאי הרישיון מחייבים עדכון של הרשות השנייה: "הנושא דחוף ביותר, וזאת נוכח החשש כי בחסות משבר הקורונה נעשה מחטף של גוף בעל שיקולים עסקיים שחופש העיתונות רחוק מלהיות נר לרגליו. לא לשם כך נועדו תנאי הרישיון".
ממועצת הרשות השנייה נמסר: "הרשות השנייה עוקבת בדאגה אודות המשבר החמור בערוץ 13 הממוזג. מועצת הרשות תתכנס בקרוב לדיון במצב הקשה שאליו הגיע ערוץ 13, על-מנת לשמור על היצע השידורים הקיים. יו"ר הרשות, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' קיבלה את פניית ארגון העיתונאים בנושא, והיא שמחה על כי יו"ר הארגון רואה ברשות כמי שיכולה לסייע למשבר השורר בערוץ 13".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    עיתונאים עם אג'נדה
    צלי 04/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מיותרים. יש מספיק מהם.....בערוצים אחרים. לא תורמים למצב הרוח הלאומי. גורמים נזק נפשי לעם ישראל. מ.
    סגור
  • 10.
    לפטר את כל חברת החדשות
    דוקטור 04/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 2
    פח אשפה חברת החדשות
    סגור
  • 9.
    רשת
    גני סופי 04/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התחנה צריכה להיתקים אבל צורה הבזבזנית שלה לא צריך את אידליס יחד איתו הם לא מתאים לחדשות לערוץ הספורט אולי ולמה צריך שניים,גם לא סגל יחד עם תמר לא כך מיתיעלים,לא צריך את הדוח היומי חייבים לעשות שנוים הרשת מבזבזת ולא בפעם 1 תמיד הפסידה ונימאס כבר לסגור לה חובות הגיע הזמן שיקחו אחריות
    סגור
  • 8.
    מחלישים את הדמוקרטיה
    י 04/2020/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוצים להחליש את הדמוקרטיה מישהו בעל אינטרס החדשות אמורות להיות האופוזיציה של המדינה
    סגור
  • 7.
    ערוץ 13
    שלמה 04/2020/14
    הגב לתגובה זו
    1 3
    צריך לתמוך בערוץ הנ"ל ככול האפשר
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    שלום שלום
    רן 04/2020/14
    הגב לתגובה זו
    3 4
    שלום ולא להתראות לא מתגעגע בקרוב אצל חדשות 12
    סגור
  • 5.
    "עיתונאים" עלובים - קדדימה לחפש עיסוק אחר (ל"ת)
    אלון 04/2020/14
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • 4.
    שייסגרו אותם ב"ה יתברך
    הכי טוב 04/2020/13
    הגב לתגובה זו
    8 6
    יהיה ניסים
    סגור
  • 3.
    שיחסלו את החדשות
    אחד שמאס 04/2020/13
    הגב לתגובה זו
    7 7
    כשהחדשות הפכו לבדיחה לפני שנים, שהתחילו לסקר חופשות ואייטמים מוזרים שחושפים כלום ומאדירים אנשי פח ללא עקרונות וערכים ברשות לא אמרו מילה! אז שיסגרו את החדשות או יותר יקטינו תקציבים... אולי ככה נגיע לאיכות ולאמת ולא לכלום ושום דבר מהחדשות גם של חדשות 13 וגם N12.
    סגור
  • 2.
    ארגון עלוב
    טריטיצקי מיותר 04/2020/13
    הגב לתגובה זו
    8 4
    ארגון מיותר
    סגור
  • 1.
    בדיחה עצובה. ארגון בלי שיניים.
    ארגון העתונאים 04/2020/13
    הגב לתגובה זו
    4 4
    מה המשכורת של יאיר טרטיצקי? גילוי נאות
    סגור
  • ברוך שפיטרנו (ל"ת)
    חיים 04/2020/13
    הגב לתגובה זו
    7 5
    סגור