תקשורת ומדיה

פרופ' ירון זליכה מצטרף למאבק עובדי חדשות 13 בקיצוצים

הכלכלן הבכיר ומי שהיה החשב הכללי באוצר מתגייס בהתנדבות למען עובדי חברת חדשות 13 כיועץ כלכלי לוועד. זליכה: "יש לנו 100 מונופולים בישראל, זאת תהיה טרגדיה אם המונופול ה-101 יהיה בתחום החדשות"

עינת שחק |  13
ירון זליכה, חדשות 13 (צילום ויקיפדיה)
מי שהיה החשב הכללי באוצר ובהווה משמש ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו, פרופסור ירון זליכה, מצטרף למאבק עובדי חברת חדשות 13. זאת, לאחר פרסומים בתקשורת על כך שמנכ"ל רשת, אבי בן טל, הנחה את מנכ"ל חברת החדשות, ישראל טויטו, לעבוד על תוכנית קיצוצים בתקציב חברת חדשות 13 בהיקף של כ-35%.
ההנחייה על הקיצוץ, לכאורה, נעשתה בניגוד לסיכומים בבית הדין לענייני עבודה, לפיהם לרשת אסור לקדם שום מהלך ולאשרו בדירקטוריון החברה עד שימסרו לנציגי הוועד וארגון העיתונאים מלוא הנתונים על ההמצב הכלכלי בו שרויה רשת.
לאחר מכן, על פי החלטת ביהמ"ש, אמורה רשת לקבל מהוועד חוות דעת כלכלית אשר תיכלל במערך השיקולים של הדירקטוריון על אודות הקיצוצים. ואולם, הדיווחים על גובה הקיצוצים התרחשו טרם העברת חוות הדעת הכלכלית. יש לציין כי לאחר הפרסומים, ארגון העיתנואים פנה לרשת בנושא, והאחרונה לא הכחישה את תוכנם. 
פרופסור ירון זליכה, איך בכוונתך לסייע לעובדי חדשות 13?
"אני רואה חשיבות עצומה לקיומה של הדמוקרטיה הישראלית בקיומה של חברת חדשות עצמאית בעלת יכולת פעולה ויכולת השפעה. אני, כידוע, לא אוהב מונופולים, ואם יש לי אפשרות לסייע לחברת החדשות 13 לשרוד, ולמנוע את הפיכתה של תקשורת החדשות בישראל לעוד ענף מונופוליסטי, אעשה כמיטב יכולתי. יש לנו מאה מונופולים בישראל, זאת תהיה טרגדיה אם המונופול ה-101 יהיה בתחום החדשות. טרגדיה לעובדים, לענף, ולדמוקרטיה הישראלית. לכן לא זו בלבד שנעניתי לבקשתו של מתן חודורוב ולאלי גרשנקרוין מארגון העיתונאים, אלא גם סירבתי לקחת תשלום על כך".
כל המשק במשבר, במה שונים עובדי חדשות 13? 
"שלא יובן לא נכון, אני חושב שעובדי רשת וחברת חדשות 13 צריכים להיכנס תחת האלונקה. המצב של ערוץ 13 היה מאתגר לפני הקורונה ובוודאי מאתגר אחרי המשבר. אך לא עולה בדעתי שעובדי חברת החדשות יישאו בנטל האלונקה לבדם. 
"יתר על כן, אני מתרשם שהנהלת רשת מנסה לנצל את המשבר כדי להשיג הישגים על חשבון העבודה המאורגנת בחברת החדשות. זאת על פי הדיווחים בתקשורת ועל בסיס נתונים אותם אקבל מרשת. 
"ואולם, משבר הקורונה הוא משבר זמני. הוא ייצור גירעון זמני למשך כמה חודשים, שאותו צריך לממן. מנגד, הדרישה מהעובדים היא כרגע לא לחיסכון זמני אלא לחיסכון פרמננטי. לכן אני רואה בכך ניסיון לנצל את המצב". 
קראו עוד ב-ice
אז מה יכולה רשת לעשות?
"כמו יתר העסקים במדינה שספגו מכה קשה במשבר, פרושה בפני הערוץ האפשרות לבקש עזרה מהמדינה בתנאים מאוד נוחים, שיעזרו לו לגשר על פני הנזק החד פעמי שנוצר". 
מה הכשל המהותי עד כה במשא ומתן בין ההנהלה לעובדים? 
"עובדים הם לא רק תשומה וחומר גלם, הם גם מקור לייצור הכנסות. לנהל מו"מ בין עובדים להנהלה רק על היקף כוח אדם ותנאי שכר ולא גם כיצד העובדים יכולים לסייע בייצור הכנסות, הוא מו"מ שאינו נבון.
"אני גיבשתי בשם עובדים תוכניות הבראה רבות מאוד. אעשה כמיטב יכולתי לסייע לעובדי חדשות 13 לגבש יחד עם ההנהלה ככל שתמצא לנכון לשתף פעולה להכין תוכנית הבראה שתציל את החברה והערוץ". 
האם נתקלתם בנכונות מצד ההנהלה ברשת?
"זה מחייב שינוי גישה שבו ההנהלה תראה את העובדים כשותף ויגלו שהעובדים הם שותף אחראי שמוכן להכנס תחת האלונקה. אבל אם הם ימשכו להתייחס לעובדים כאל חומר גלם או תשומה הם יגלו נחישות. ובמקום שנעבוד יחד לחלץ את הערוץ ממצוקותיו, נעבוד אחד כנגד השני וזו טעות חמורה מאוד ולכן אני קורא להנהלה לשתף עימנו פעולה. הם יגלו שאנחנו שותף אחראי וגם בעל יכולת להציע אולי דברים שהם לא חשבו עליהם". 
אלי גרשנקרוין, מנכ״ל ארגון העיתונאים מוסיף ואומר כי ״אנחנו שמחים שכלכלן בכיר ומנוסה מהשורה הראשונה כמו פרופ' זליכה נעתר לבקשתנו לערוך חוות דעת כלכלית עבור ארגון העיתונאים וועד עובדי חדשות 13 שתוגש לדירקטריון רשת. אנחנו בטוחים כי חוות הדעת תוכיח מעל כל ספק שההחלטה בדבר קיצוץ כל כך רחב בתקציב החדשות איננה קשורה למשבר הקורונה ומשוללת כל היגיון כלכלי״.
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    עושה את זה תמורת סיקור אוהד. איפה משטרת ישראל (ל"ת)
    שוחד 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    ניר נוימן עורך את המהדורה
    ליאור לנדברג מיותר 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ליאור לנדברג הכי מיותר. בכלל לא עיתונאי
    סגור
  • מלה בסלע
    קלקשטיין ירון 06/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסכים לחלוטין
    סגור
  • 9.
    דובר החונטה
    צופה 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באמת, איך האנשים שם ברשת לא מתביישים? לצלם פיילוט ב50 אלף הם לא מסכימים...ולחלק מיליונים לחברים שלהם בחברות ההפקה הגדולות זה כן. הבעלים הנוכחי מעורה הרבה יותר טוב במה קורה בערוץ. ולחבורת ה"עיתונאים" נאמר : נפולת של אינטרסנטים שלא נאמר התנהגות של מאפיה סיצליאנית. נגמרו הימים שהתחזרתם על הקופה. יצרתם יופי של אנטגוניזם בקרב האנשים שאחראים על השכר שלכם. תתביישו על השימוש המזוייף במילים כמו דמוקרטיה וחופש ביטוי. רשת 13 ובעיקר הכשלונות מערוץ 10 - כשלונות מקצועיים מהדהדים ואנשים חסרי מוסר. לצערם, מי שנפגע מקורב לבעלים ועכשיו הגיע זמן התשלום. להבא אולי הם לא יזלזלו במי שהם פחות מכירים... זו שהחליטה כבר בבית. אבל הנזק על ההחלטה שלה עלה מיליונים ופגע אנושות במערכת יחסים עם מישהו לא מפורסם, לא מוכר אבל מאוד אהוב ומשפיע. לא יעזור זליכה. איפה הוא היה שהחליטו לנער את הבחור?
    סגור
  • 8.
    העיקר מוועד עובדי אלעל לקח 30 אלף לחודש עם חוזה לשנה (ל"ת)
    שרביט קסמים 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מהלך יחצני של הוועד, מעיד על מצוקה (ל"ת)
    מתן 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    אלוף! (ל"ת)
    מגש הכסף 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 5.
    תודה ירון
    עובד חדשות 13 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    האיש הנכון בזמן הנכון.
    סגור
  • 4.
    למען הדמוקרטיה
    אורי 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כל הכבוד לזליכה ששוב נרתם למאבקים ציבוריים על נושאים שבמרכז חיינו.הייתי מצפה מעוד אנשים בשיעור קומה כזה שירתמו למען עיתונות חופשית ומגוונת
    סגור
  • 3.
    זה שנלחם לקבור את הגז באדמה? שלא יקבור את הכתבים (ל"ת)
    שמיר 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 2.
    להציל את הדמוקרטיה
    אורי 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כל הכבוד להירתמות של פרופ' זליכה. האדם הנכון במקום הנכון. זה לא רק כלכלה זה עניין של בריאות ושמירת הדמוקרטיה. ישר כח וחבל שאין עוד אנשים כאלה שמתגייסים תמיד לעמוד בחזית המאבקים הציבוריים שחשובים לכולם, ימין ושמאל.
    סגור
  • 1.
    כי זליכה ישכנע את לן להכניס יד לכיס
    טל 04/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לבעלים לא חסר כסף , פשוט נגמר לו הרצון לממן עסק מפסיד שאין לו בו שום זכות להביע דעה , אז מה יעזור אם יהיו הלוואות , ומי ישלם את אותן הלוואות? העסק הפסיד לפני הקורונה , מפסיד בזמן הקורונה , ויפסיד אחרי הקורונה , פשוט נגמר הפראייר שיממן את ההפסדים הללו ולכן לא יעזור גם אם יוציאו את לך וולנסה מהקבר ויביאו אותו לנהל מו"מ עם ההנהלה.
    סגור
  • אז שיעמיד למכירה את חלקו בחברה הממוזגת
    גל 04/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר ב-2015 כשקנה את חלקו היה מועמד נוסף שניסה לשים את ידיו על הערוץ. חוץ מזה, הוא חלק מהבעלים על RGE שמפעילה הרבה ערוצים בארץ ולא מפסידה מזה. אז ערוץ אחד מעט מפסיד. הוא יכול לספוג את זה על חשבון ההכנסות מאחרים. גם ל"רשת" יש לא מעט ערוצי כבלים משלה שמייצרים הכנסה נאה. לפי ויקיפדיה, רכישת ערוץ 10 אז הייתה לבקשת נתניהו, כדרך למנוע מאותו אדם שנגד נתניהו מלקנות את הערוץ. זה לא מתמיהה שעכשיו הוא מנסה לקבור את חברת החדשות הלוחמנית שלו שהסבה כל כך הרבה נזק לנתניהו בתחקירים שלהם.
    סגור