תקשורת ומדיה

פרופ' ירון זליכה: "רשת הציגה לעובדים תמונת מצב מניפולטיבית"

לאחר שקיבל את נתוניה הכלכליים של רשת בהוראת ביה"ד לעבודה, הכלכלן הבכיר הגיש חוות דעת לפיה התחזיות השליליות של הערוץ מנופחות ומצבה של רשת אינו מצדיק קיצוץ של 35% מתקציב חברת החדשות 
עינת שחק |  5
ירון זליכה, חדשות 13 (צילום ויקיפדיה, freepik)
״הנהלת ׳רשת׳ הציגה לעובדים תמונת מצב מניפולטיבית על הנתונים הכלכליים של החברה. ההכנסות והתזרים שלה אינם מצדיקים או מסבירים את הקיצוץ הדרמטי בחברת החדשות, שיגרום לה נזק בלתי הפיך. אם המהלך ייצא לפועל, קיים איום ביצירת מונופול של חדשות 12 בענף התקשורת, כששני השחקנים האחרים בשוק יתחרו על פירורים בלבד״, טוען פרופסור ירון זליכה, אשר התגייס בשבוע שעבר למאבק עובדי חדשות 13 בקיצוצים שרשת עתידה להשית על החברה. 
זליכה חיבר חוות דעת מיוחדת על מצבה של רשת עבור ועד העובדים וארגון העיתונאים, וזאת על סמך נתונים שנמסרו לו על ידי הנהלת הערוץ בשבוע החולף, לפי הוראת בית הדין לעבודה. ברקע הדברים, סכסוך עבודה בין העובדים להנהלה על קיצוץ צפוי של כ-35% בתקציבה של חברת החדשות, חרף הסכם קיבוצי שנחתם בין העובדים להנהלה ותקף עד חודש יולי הקרוב. 

סימני שאלה לגבי דיווח הנתונים 
על פי זליכה, הנתונים שהעבירה רשת לעובדים מגלה טפח ומכסה טפחיים. הנתונים אינם עולים בקנה אחד עם הדרך שבה כללי חשבונאות מקובלים מגדירים דיווח על תזרימי מזומנים, ולא בכדי נאלץ ביה"ד לעבודה להתערב לשם ביאורם. העובדה שרשת סירבה לדרישת העובדים לחשוף גם נתונים על הוצאותיה, מעוררת שאלות. 
שתי הנחות עליהן מתבססת רשת בהשתת תוכנית הקיצוצים, לדעתו של זליכה, מייצגות תרחישי קיצון שליליים שהסבירות להם נמוכה, לראייתו: הראשון הוא שלא תתרחש עוד הזרמת כספים מבעלי המניות, והשני כי הערוץ לא יקבל הלוואה בערבות מדינה בדומה לעסקים גדולים אחרים שנפגעו בתקופת המשבר.  
זליכה מטיל ספק בהחלטות הקיצוצים של רשת, בהן הורדת תוכניות של חברת החדשות כמו 'חמש עם יעקב אילון', אשר עלות הפקתה נמוכה יחסית. בנוסף ומזכיר זליכה כי חברת חדשות 13 הפחיתה זה מכבר כ-12% מתקציבה, פינתה את האולפנים בבית הוורד, שילבה אנשי קונטרול באולפן רשת ברמת החייל, וגזרה קיצוץ זמני בשכר העובדים המרוויחים מעל 10,000 שקל בחודש.

בור? איזה בור? 
עוד טוען זליכה כי נתוני הגרעון ותחזיות ההפסד שהציגה רשת דרמטיים ומנופחים. בהתייחסו לטענת הערוץ על ירידה משמעותית בהכנסותיו, קובע זליכה כי התמונה המתקבלת מהשוואת הרבעון הראשון של 2020 לתקופה המקבילה אשתקד שונה מאוד מה״בור״ האדיר שהציגה רשת בפני הוועד, ואינה מקימה הצדקה לקיצוץ בהיקף המוצע או דומה לו. 
לטענתו, נוכח מגמת ההתאוששות במשק ובשוק הפרסום, תחזית החברה על צניחה דרמטית בהכנסותיה עד סוף השנה נראית מוגזמת - ובכל מקרה, אין הצדקה לבצע על בסיסה כבר כעת קיצוץ של 35% מתקציב החברה שיגרום לנזק בלתי הפיך.
עוד הוא מוסיף כי הקיצוץ בתקציב חברת החדשות יפגע אנושות בנתח השוק של המהדורה המרכזית, ובכך ישפיע לרעה גם על הכנסות רשת עצמה. הציפייה של הנהלת החברה להמשך נתוני רייטינג דומים בעידן שאחרי הקיצוץ, היא לדבריו, בגדר חלומות באספמיה שכן בתום מהלך הקיצוץ חדשות 13 תתחרה על פירורי צפייה מול כאן 11, בעוד שבשוק ייווצר מונופול של חדשות 12. 
זליכה קובע כי רשת אינה פטורה מהשקעה של 67 מיליון שקל בשנה בחברת החדשות, על פי חוק. זאת, חרף טענותיה כי הכנסותיה ב-2020 אינן צפויות לעלות על "הרצפה" הקבועה בחוק בסך כ-426 מיליון שקל. ״נדהמתי מטענה זו, שאינה מגובה בנתוני העבר שנמסרו על ידי ׳רשת׳ ובמגמת ההתאוששות המורגשת בשוק הפרסום״, הוא כותב, ואולם בשל הסכם הסודיות עליו חתום זליכה, הוא אינו רשאי לפרט את הסכומים המדויקים. 
לזליכה הפתרונים
הפתרונות אותם מציע זליכה למצב בו נמצאת רשת, כוללים המלצה לשקול שינוי של המודל הכלכלי של הערוץ, לפיו במקום לרכוש תוכן בידורי יקר, שהחזר ההשקעה בו מתאפשר כתלות ברייטינג גבוה ובשגשוג בשוק הפרסום, תיבחן האפשרות להתבסס על תוצרים פרי הפקתה של חברת החדשות, שהינם זולים משמעותית. 
לטענתו, גם אם מודל כזה יוביל לפגיעה מסוימת ברייטינג ובהכנסות מפרסום, הוא צפוי להניב חיסכון דרמטי בהוצאות, ובכך להפוך את ההשקעה בערוץ 13 למסוכנת פחות בעבור בעלי המניות.
זליכה מותח ביקורת על האסטרטגיה הקיימת, שבה הערוץ מתפרנס הן מהפקות בידור והן מהחדשות במקביל, באופן שמגדיל את הוצאותיו מחד, בדגש על כפילויות במטות ההנהלה, ומאידך, מקטין את סיכוייו להתבדל מערוץ 12 וליצור לעצמו זהות עסקית שתבטא את המיזוג עם "חדשות 10״.
לסיכום, כותב זליכה: ״אני משוכנע, כי אם תשכיל ההנהלה לראות בוועד העובדים שותף לתהליך הבראה ולא תשומה בלבד, ייטב לערוץ 13 ולסיכוייו להבריא אף במתכונתו הנוכחית. אני ממליץ ש'רשת' תגבש במשותף עם הוועד תכנית התייעלות מסודרת, על בסיס שקיפות ושותפות להבדיל מ"הנחתות" חד צדדיות. כיועצם הכלכלי של העובדים, אשמח להעמיד את עצמי לרשותם ככל הדרוש להשגתו״.
מרשת 13 נמסר בתגובה: ״למרות הצגתם המגמתית של הדברים, רשת 13 לא מנהלת דיאלוג בתקשורת אלא ישירות מול חברת החדשות״.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כמה אני מתעב את האדם הכולו שקר הזה
    רן 04/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פופוליסט ממדרגה ראשונה , לעולם לא יאמר אמת אם היא לא פופולארית,לעולם לא יאמר אמת אם היא בצד של המיעוט. הוא גם לא מבין בדיוק מה שנכתב/נאמר , הוא פשוט אוטומאטית איפה שהכי טוב לו להיות . בנאדם שלכלך כל חייו על הממונים עליו במסווה של חושף שחיתויות כשבעצם הוא המושחת בסיפור
    סגור
  • 4.
    תפטרו את האיש המיותר הזה
    ליאור לנדברג הביתה 04/2020/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תתעורר בן טל עובדים עליך בעיניים. יש המון שומנים לקצץ במהדורת החדשות. לנדברג עובד מיותר. יש את ניר נוימן
    סגור
  • 3.
    מה שעשו ברשות הדואר כך עושים
    רות 04/2020/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לערוץ 13 סותמים לדמוקרטיה את הפה
    סגור
  • 2.
    הוא יציל את העובדים, אז הערוץ כולו ייסגר. יש!!!!! (ל"ת)
    ברור 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זליכה אתה לא בענף
    יוצר 04/2020/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רשת נופלת כי הנכסף הולך לעובדים חזירים שמרוויחים עשרות אלפים. ההצדקה היחידה של רשת להתקיים בכלל היא אם היא תבטיח להוציא כסף ליוצרים... חבל שאני לא יכול להתעמת איתך בשידור חי, אבל אנשים כמוך הם הסכנה הכי גדולה לחופש הדיבור. תתבייש, אתה משרתם של אדונים. במיקרה הזה של חבורת כתבים עשירה ופרבילגית.
    סגור