תקשורת ומדיה

עו"ד אלעד מן: "שידור ללא חברת החדשות הוא הפרה של תנאי הרישיון"

לאחר שרשת 13 פנתה ל-Ynet לצורך סיקור משפט נתניהו, ארגון העיתונאים עתר לבג"ץ נגד הפקעת הסיקור מידי חדשות 13. עו"ד אלעד מן מעמותת הצלחה: "אסור לרשת לשדר חדשות בלי חברת החדשות"
שרון טל |  1
אלעד מן עמותת הצלחה (צילום אייס | יובל טבול)
נפל דבר אמש (ה') בעולם התקשורת, כאשר אבי בן-טל, כיום מנכ"ל רשת ולשעבר מנכ"ל Ynet, פנה ל-Ynet, כלי תקשורת מתחרה, במטרה להסתייע בכתבי האתר לצורך סיקור פתיחת משפט נתניהו ביום ראשון הקרוב.
המהלך מצד רשת מגיע לאחר פעולת המחאה של עובדי חדשות 13. העובדים פתחו קבוצת עבודה נפרדת והפסיקו להזרים מידע חדשותי לרשת, עקב כוונת חברת האם להביא לקיצוץ משמעותי של חברת החדשות. 
אלא שפעולת רשת להסתייע בסיקור בעזרת גוף חיצוני שאינו חברת החדשות, מהווה הפרה של תנאי הרישיון שלה, כך מסביר היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, עו"ד אלעד מן, המתמחה בתחום הרגולציה הכלכלית: "חוק הרשות השנייה קובע כי ניתן לשדר חדשות בערוצים המסחריים דרך חברת החדשות וזאת בכפוף לתנאי הרישיון. אין לרשת את הרשות להסתייע בכלי תקשורת אחר שאינו חברת החדשות".
מן מסביר כי: "השידורים החיים מפתיחת משפט תיקי 1000, 2000 ו-4000 חייבים להתבצע באמצעות חברת החדשות. גם הניסיון להגדיר את המשדר האמור כתכנית בענייני היום שיכול להיות משודר על ידי הערוץ עצמו לא יכול להתקבל משום שהכללים מגדירים משדר כ"תכנית שאינה שידורי חדשות, העוסקת בהרחבה של אירועים ונושאים אשר עלו סמוך לשידורה במסגרת החדשות. קיים חשש שרשת תפר את תנאי הרישיון שלה, מה שעלול להוביל לצעדים חריפים נגדה, קנסות ואפילו שלילת רישיון השידור". 
מן מתייחס לסעיף סעיף 63א לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הקובע כי: "(ג) שידורי החדשות בשידוריו של בעל רישיון לשידורי טלוויזיה ישודרו באמצעות חברת חדשות, שתוקם ותופעל לפי הוראות סימן זה, ובהתאם לרישיון שהעניקה לה המועצה".
בכירי חדשות 13, ארגון העיתונאים ועמותת הצלחה, הגישו היום (ו'), עתירה דחופה לבג״ץ כנגד הכוונה של רשת 13 להפקיע את שידור משפטו של ראש הממשלה ביום ראשון הקרוב מידיה של חברת החדשות ולשדרו באמצעות חברת הפקה חיצונית. זאת לאחר שפנו אמש לרשות השנייה אך לא ננקטו עד כה צעדים בנושא. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין של ארגון העיתונאים ד״ר מורן סבוראי ואמיר בשה ממשרד בשה זבידה סבוראי.
בעתירה שהוגשה נכתב בין היתר כי ״בעת האחרונה מתקיימים בחברת החדשות צעדים ארגוניים, וזאת נוכח כוונת רשת לבצע קיצוץ משמעותי ביותר בפעילותה החדשותית של חברת החדשות, עד כדי פגיעה בתנאי הרישיון ובעובדים. ארגון העיתונאים ונציגות העובדים המקומית, יחד עם העובדים, עיתונאי חברת החדשות, חוששים בשל הפגיעה העתידית, הממשית והקרובה, בחופש העיתונות ובזכויות העובדים".
עוד נכתב בעתירה כי ״שידור משפט ראש הממשלה הוא שידור חדשותי מובהק ולא ניתן לקרוא לו בכל כינוי או שם אחר. מאז ומתמיד, גם בערוץ המתחרה, תכנים כאלה במיוחד בשידור ישיר ובמיוחד בשידור מהשטח, נעשים באמצעות עיתונאים של חברות החדשות ולא על ידי גורם שאינו עיתונאי ואינו אמון על שידורי חדשות מבחינת מקצועו״. 
העיתונאים מתן חודורוב, ברוך קרא, ספי עובדיה, עקיבא נוביק, אבישי בן חיים ואביעד גליקמן אשר אמורים לסקר את המשפט ציינו כי הם מקווים להתערבות של שופטי בג״ץ כדי לאכוף את הדין ותנאי הרשיון על ״רשת״.
״רשת פועלת בניגוד לחוק ומנסה לחסל את חברת החדשות תוך פגיעה בחופש העיתונאי, בפרנסה של עובדיה ובאינטרס הציבורי", אומר יו״ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ׳יצקי. "ארגון העיתונאים, הוועד וכלל העובדים בחדשות 13 מתכוונים להמשיך לעמוד על המשמר ולפעול בכל הצעדים העומדים לרשותנו כדי לסכל את המהלך".
מרשת 13 נמסר: "העתירה לא הגיעה לידינו, לכשתגיע נתייחס אליה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חדשות 13 זה מה שטוב ב13
    אין כמו13 בחדשות 05/2020/22
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל השאר תכניות זבל בשקל מלאות פרסומות אבל החדשות איכותיות חוץ מכתבות הצרכנות שהן פרסומות בהסוואה
    סגור