תקשורת ומדיה

העובדת שפוטרה מערוץ הכנסת: "מאז שהתלוננתי על הטרדה מינית, היחס אליי השתנה"

העובדת טוענת כי ההחלטה לפטרה התקבלה לא רק בגלל שסירבה לעבור פוליגרף: "פעלו מאחורי הקלעים כדי לגרום לפיטוריי, בלי הוכחות". ערוץ הכנסת: "ההחלטה לפטרה התקבלה בעקבות משבר אמון חמור"
שרון טל |  5
ערוץ הכנסת (צילום flickr, freepik, ערוץ הכנסת)
העובדת שפוטרה לאחרונה מערוץ הכנסת על רקע פרשת ההדלפה של הריאיון הגנוז עם ח"כ עפר שלח, התלוננה לפני מספר חודשים על הטרדה מינית מצד עובד אחר בערוץ. לאחרונה הוחלט בערוץ הכנסת לפטר אותה אחרי שסירבה לעבור בדיקת פוליגרף, כחלק מניסיון של הנהלת הערוץ לאתר את מקור ההדלפה. אלא שלטענת העובדת, קיים קשר בין ההטרדה המינית שעברה לפני מספר חודשים, להחלטה לפטר אותה.
"אני אכרות לך את השד"
"זה קרה בנובמבר. עבדנו ביחד בקונטרול והבאתי לו דף הפקה. הוא התעצבן על משהו בדף ופשוט צרח עליי: 'עוד פעם תביאי לי דף הפקה כזה אני אכרות לך את השד'. הייתי בהלם ופשוט יצאתי משם. הלכתי הביתה בוכה".
לדבריה, אותו מטרידן נהג כך גם כלפי אנשים אחרים בערוץ: "זו לא פעם ראשונה שהוא מטריד. פעם אחת היה גם ויכוח בינו לבין עובד אחר שאמר לו לא להתערב במשהו, והמטרידן צעק עליו: 'תסתום כי אני אכניס את הזין שלי לפה שלך ולא תוכל לדבר', היה פשוט צועק על כולם, אדם עם פתיל קצר".
העובדת טוענת כי באותו רגע לא עיכלה את האירוע, וכעבור כחודשיים פנתה להנהלת הערוץ והגישה תלונה רשמית. במהלך תקופת הקורונה, העובדים חולקו לקבוצות עבודה, והיא נאלצה לעבוד מספר פעמים עם אותו אדם שלטענתה הטריד אותה: "לחזור לראות אותו הייתה פשוט טלטלה נפשית". תיארה.
יש לציין כי ערוץ הכנסת ביצעו הליך משמעתי במהלכו אף זומן העובד לשיחת אזהרה בה הובהר לו כי מדובר באירוע חמור וכי אין בכוונתם לנהוג בסובלנות במקרים מסוג אלו. העובדת קיבלה מענה רק לאחרונה וזעמה על תשובת הערוץ: "הודיעו לי שבגלל שזה היה אירוע 'חד פעמי' אז דיברו איתו ויפעלו לצמצם את המשמרות שלי איתו".
במקביל ללחץ שהפעילה העובדת לקבל מענה לתלונתה על ההטרדה המינית, החלו לאחרונה בערוץ לחקור שורת הדלפות, ביניהן הראיון הגנוז עם ח"כ עפר שלח.
"שאלו אותי אלף פעם, העברת את הקטע של עופר שלח?!"
העובדת מספרת על חקירת ההדלפות: "לפני כמה שבועות התחילו לזמן אנשים לשיחות שימוע כי 'קרה משהו חמור'. הגעתי לשיחה ופשוט שאלו אותי אלף פעם: 'העברת את הקטע של עופר שלח?!', תחקרו אותי: 'אם היית יודעת מי הדליף, היית מספרת?'. עניתי שאני לא יודעת מה הייתי עושה, אולי הייתי לוחצת עליו להתוודות, אבל אני לא בסיטואציה הזו'. עשו לנו שיחה איומה ואיימו לערב את המשטרה כדי לגרום לנו לדבר". סיפרה ל"אייס".
בהמשך החקירה שהתנהלה בערוץ הכנסת, זומנו מספר עובדים לבדיקת פוליגרף. אלא שאותה עובדת החליטה לסרב ושילמה את המחיר: "התייעצתי עם עורך דין והוא אמר לי שזה לא חוקי מה שעושים לנו ושיכולים לשאול שאלות שיפילו אותנו בבדיקה. יש לי גם בעיה רפואית של לחץ דם שנאמר לי שיכולה להשפיע על התוצאות של הפוליגרף, ובגלל הסיבות האלו סירבתי לבדיקה".
במקביל עברו מספר עובדים בדיקת פוליגרף, אז לטענת ערוץ הכנסת, עלה שמה של העובדת מספר פעמים כזו שאחראית על ההדלפות. היא כאמור, מכחישה בתוקף את מעורבותה. מספר ימים לאחר ביצוע הפוליגרף לעובדים וסירובה של העובדת לעבור את הבדיקה, קיבלה העובדת זימון לשימוע לפני פיטורים והוחלט על סיום העסקתה בעקבות "משבר אמון חמור שנוצר".
אלא שלטענת העובדת, הלחץ שהפעילה הובילה את העובד שהטריד אותה ו'מקושר בערוץ' לפעול מאחורי הקלעים כדי לגרום לפיטוריה: "מאז שהתלוננתי עליו על הטרדה מינית היחס הכללי אליי בערוץ השתנה. המטרידן מחובר לבכירים בערוץ שפעלו נגדי כדי לגרום לפיטוריי". היא טוענת. בערוץ הכנסת יש לציין, דוחים מכל וכל את הקשר בין הדברים.
בערוץ הכנסת מנגד הטיחו בפני העובדת כי הסיבה לפיטוריה נבעו מסירובה לעבור פוליגרף, וכי שמה עלה מספר פעמים מצד עובדים שונים כמי שאחראית על ביצוע ההדלפות. לבסוף, החליטו בערוץ הכנסת לפטר אותה בעילה של "משבר אמון חמור שנוצר".
העובדת אומרת על כך ל"אייס: "אני 4 שנים השקעתי בערוץ הזה, נוסעת מקריית ארבע כל יום להרצליה ולירושלים. בסוף ככה מתייחסים לעובדת שנתנה את הנשמה שלה, פיטרו אותי ללא הצגת הוכחות ועל לא עוול בכפי".
״מערכת ערוץ הכנסת הפכה למופע אימים״
בעקבות פיטוריה של העובדת, הגיש ארגון העיתונאים לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בקשה להצטרף לתביעתה של העובדת. הבקשה להצטרף לתביעתה של העיתונאית הוגשה באמצעות עורכי הדין של הארגון אמיר בשה וד״ר מורן סבוראי ממשרד בשה זבידה סבוראי.
בארגון העיתונאים מסרו כי כתב התביעה מוגש על רקע פיטוריה של העיתונאית וזאת לאחר שנוהל הליך לא תקין בעניין תלונתה על הטרדה מינית בערוץ ובטענה כאילו "הדליפה" על פעילותה.
 
עוד כתבו בארגון העיתונאים: "טענת הערוץ עפ״י כתב התביעה מתבוססות כל כולן על ״בדיקת פוליגרף מפוקפקת וחסרת בסיס מהימן תוך הסתמכות על טענת סרק. עולה מהתביעה כי התמונה המתקבלת היא שהמדובר בהנחת המבוקש ועל כן בפיטורים שלא כדין. ארגון העיתונאים סבור כאמור שמדובר בצעדים לא סבירים וכי אסור היה לפטר את העובדת בנסיבות אלה. לא רק שהדין אוסר על פיטורי עובד על סמך בדיקת פוליגרף, אלא שהתנהלות זו מנוגדת לתקנון הכנסת ולחופש העיתונות". 
יו״ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ׳יצקי אמר כי ״מערכת הערוץ הפכה בשבוע האחרון למופע אימים הכולל חקירות, ובדיקות פוליגרף והכל בחסות משכן הכנסת. לא יעלה על הדעת שכך תפעל מערכת עיתונאית. הארגון נחוש להגן על עיתונאי ערוץ הכנסת, על זכויותיהם והחופש העיתונאי שלהם״.
מערוץ הכנסת נמסר: "העובדת סיימה את עבודתה בערוץ הכנסת בשל אירועים חמורים שהובילו למשבר אמון עמה והובילו לסיום העסקתה בהתאם להוראות הדין. בנוגע לתלונתה בעבר, תלונת העובדת טופלה באופן מקצועי יסודי ועל פי דין ומסקנות הדוח שהוגש בעניין יושמו".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    די להשתמש לרעה בטענות להטרדה מינית (ל"ת)
    פשוט די 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 2.
    צריך להשעות את מנכ"ל ערוץ הכנסת מיידית
    בגדי המלך החדשי 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אם יתברר שהדבריפ הכתבה נגדן נכונים יש פתוח בחקירה פלילית נגדו בגין חיפוי על הטרדה מינית ופעולה בולשיביקית של העלמת מידע מהציבור פיטורין שלא כדין
    סגור
  • 1.
    לא מאמין לך. נקודה.
    מאור קפלנסקי 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    3 5
    לא הסכמת לעבור פוליגרף? כנראה יש לך מה להסתיר. עובדה שרוב העובדים עברו את הבדיקה וניקו את שמם הטוב. הסירוב לעבור את הבדיקה הותיר את העננה מעל ראשך ואת הכתם על שמך הטוב. שברת? שילמת! דמעות התנין האלה לא עושות עלי כל רושם.
    סגור
  • אתה אמיתי?
    דני 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    2 3
    למה שהיא תעשה פוליגרף?מה אנחנו בברית המועצות?ועל מה על הדלפה כל התקשורת חיה על הדלפות.
    סגור
  • עובדה שכל הקולגות שלה עשו ויצאו דוברי אמת
    איצקו דווידוביץ 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    2 2
    על ראש הגנבת בוער הכובע.
    סגור