משפט

"מנצלת לרעה את כוחה": תביעת ענק נגד גוגל

הממשל בארצות הברית מאשים את ענקית הטכנולוגיה שניצלה לרעה את מעמדה המונופולי כמנוע חיפוש וכספקית שירותי פרסום דיגיטלי, במטרה לרמוס את מתחרותיה מבעוד מועד. גוגל צפויה להשיב אש

רועי בהריר-פרל | 
גוגל (צילום ויקיפדיה)
​הנה זה קורה: בתום שנה של הכנות משפטיות והרכבה של תשתית ראיות רחבה, משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעה היסטורית נגד ענקית הטכנולוגיה גוגל. המשרד מאשים את החברה המוחזקת בידי תאגיד אלפבית - על סמך מסמכים "מפלילים" שרוכזו בבית משפט פדרלי בוושינגטון -  בהפרה של חוקי ההגבלים העסקיים בארצות הברית. זאת, באמצעות ניצול כוחה כבעלת מנוע החיפוש הפופולרי בעולם.
להגשת התביעה של משרד המשפטים - שהשלכותיה עשויות לשנות סדרי עולם בתעשיית הדיגיטל בארצות הברית ובכלל - הצטרפו תובעים כלליים של 11 מדינות. משרד המשפטים, מצדו, הגיש את התביעה לאור חקירה שביצע התובע הכללי ושר המשפטים ויליאם בר בעניין המעמד המונופולי והפעולות הבלתי הוגנות של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, לרבות גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון. המנכ"לים של חברות אלה אף העידו מוקדם יותר השנה בשימוע שערך להם הקונגרס האמריקאי בעניין.
מבין התובעים הכלליים, בולט במיוחד התובע הכללי של מדינת טקסס, קן פקסטון, שמתכוון להגיש תביעה נגד גוגל בגין הפעולות הלא תחרותיות שהיא מבצעת בשוק הפרסום הדיגיטלי - ובעיקר העובדה שהיא אוחזת בטכנולוגיה שבה רוב המפרסמים משתמשים כדי לקנות ולמכור מודעות. במקביל, נערכים התובעים הכלליים של אייווה וקולורדו להגשת תביעה בעניין מנוע החיפוש של גוגל, המהווה בפועל מונופול אימתני ורב-שנים בתחומו. בנוסף לכך, בתחילת החודש הגישה תת הוועדה להגבלים עסקיים בבית הנבחרים דו"ח שלפיו גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון מנצלות לרעה את כוחן במרחב הדיגיטאלי כדי לחסל מתחרות פוטנציאליות.
בין הטענות שהועלו נגד גוגל בדו"ח בולטת במיוחד האשמת החברה בכך שעקפה את מתחרותיה באמצעים בעייתיים, כמו למשל הפיכת מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במחשבים אישיים ובסמארטפונים - הן בגוגל כרום והן בפיירבוקס ובספארי - מה שמסייע לה לאחוז ב-87% משוק המחשבים האישיים וב-100% משוק המובייל (שכן מנוע החיפוש שלה הוא ברירת המחדל גם באנדרואיד וגם ב-IOS.
כעת, אפשר להניח שבגוגל - אחת החברות העשירות בעולם - נערכים לקרב בלימה במלוא המרץ ועם נכונות להשקיע את כל המשאבים הדרושים לכך.  מה תהיה טענת הנגד העיקרית שלה? הספקולציות בנוגע לכך רבות ומגוונות - החל מניסיון לשכנע את בית המשפט שהיא בכל זאת פועלת בסביבה תחרותית וכלה בטענה שהיא הגיעה לאן שהגיעה גם הודות להסכמי עבר שנחתמו וכובדו על ידי הממשל אמרקיאי. כך או כך, הסיפור צפוי להיות קשה, ארוך ומרתק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה