דיגיטל וטק

ויקיפדיה נלחמה על חייו של רוני דניאל

האנציקלופדיה המקוונת הפכה לזירת קרב לאחר שגולשים מיהרו לעדכן על מותו של הפרשן הצבאי של חדשות 12 עוד לפני שאמצעי התקשורת הספיקו לעשות זאת
יאיר מור |  3
רוני דניאל (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
פטירתו של הפרשן הצבאי הוותיק בישראל, רוני דניאל ז"ל, היוותה את יריית הפתיחה למלחמת עולם סמויה מן העין, שקורית לא בפעם הראשונה: המלחמה על ערך הוויקיפדיה שלו.
ארבע דקות לפני אחת בצהריים, מייד לאחר שהחלו לזרום שמועות על מותו של דניאל, הוסיף גולש אנונימי את תאריך הפטירה שלו לערך הוויקיפדיה. פחות מדקה אחר כך ביטל אחד העורכים הוותיקים בוויקיפדיה העברית את התוספת הזו. שתי דקות אחר כך הוסיף גולש אחר לפסקת הפתיחה של הערך את המילה "מת", שינה את מילת התואר "הוא" ל"היה" והוסיף שוב את תאריך הפטירה, תוך הוספה של סיבת הפטירה בסעיף "חיים אישיים". גם השינויים הללו בוטלו תוך דקה על ידי אותו עורך ותיק.
לאחר שני סבבים נוספים של גולשים שהוסיפו את תאריך הפטירה ועורכים ותיקים יותר שביטלו את העריכות הללו, הפעילו שניים מהעורכים הבכירים הגנה על הערך, שחוסמת בפני משתמשים חדשים או אנונימיים את האפשרות לשנות אותו עד מחר בבוקר. עם זאת, לפי הסטוריית העריכות נראה שהקרב המשיך עוד כחצי שעה לאחר הפעלתה, עד שנרגע מעט לאחר אחת וחצי.
מלחמות כאלו מתנהלות, למרבה הצער, בכל פעם בה מתפשטות שמועות על מותו, או כל תקרית רפואית אחרת בחייו של אדם ידוע. בעבר התנהלו מלחמות דומות לגבי הזמר אריק איינשטיין והשחקן ספי ריבלין ז"ל, ובאוגוסט 2017 זה קרה גם לערך של שלומית מלכה בעקבות תאונת הקורקינט שלה.
מוויקימדיה ישראל נמסר בתגובה כי "פעמים רבות באירועים אקטואליים, עורכים קיימים ומזדמנים רבים מנסים לעדכן את הערך הרלוונטי. ויקיפדיה היא לא אתר חדשות ואינה מתיימרת להיות כזה. לכן, כל מידע שמתווסף לערך צריך להיות מגובה במקור מידע מהימן. במקרים מסוימים מופעלת הגנת עריכה על הערך עד לרגיעת הרוחות, בכדי לאפשר עדכון של הערך לאחר שיתפרסם מידע רשמי. כך נעשה גם במקרה של הערך המדובר".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    משהו
    מישהו 07/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההודעה הרשמית על מותו הייתי בצ'אט הכתבים של N12 ב-13:00
    סגור
  • 2.
    כתבה הכי מטומטמת שנתקלתי בה, ונתקלתי בלא מעט
    מור 07/2021/27
    הגב לתגובה זו
    2 3
    יהי זכרו ברוך
    סגור
  • 1.
    חרמני דיווחים כמו ברוטר וכו' (ל"ת)
    ירון 07/2021/26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור