השוק

שלמה קרעי: "מי שיתמודד מול נתניהו, ינחל תבוסה מהדהדת"

ח"כ ד"ר שלמה קרעי בריאיון ל-ice. יוצא נגד הבנקים: "כשאתה נותן להם משהו הם לא מוכנים לשחרר,  יש להם תרנגולת שמטילה ביצי זהב". על ההחלטות של אדלשטיין וברקת לרוץ לראשות הליכוד: "יורים בתוך הנגמש בזמן מלחמה". ותקציב המדינה: "יש בו גם דברים טובים"
אביחי דלאל |  4
ח"כ ד"ר שלמה קרעי, הליכוד (צילום נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
ח"כ ד"ר שלמה קרעי, מי שנכנס לחיים הפוליטיים בבחירות לכנסת ה-21 בתור נציג הצעירים בנגב בריאיון לאתר ice. תוקף את הבנקים, יוצא נגד תקציב המדינה ונגד חברי הליכוד שמצהירים כי יתמודדו נגד נתניהו בזמן שאין פריימריז באופק. מי שחיפש בגוגל את שמו של שלמה קרעי ראה בערך הוויקיפדיה שלו כי הוא היה עמוק במאבק נגד הבנקים, מאבק שכינה בעצמו "בעושק הבנקים". כשעיקר הטענות של קרעי נוגעת בעיקר במשכנתאות. 
"בשנה האחרונה אחרי מאבק של הרבה זמן  מול בנק ישראל, הצלחתי ביחד עם המפקח על הבנקים להוריד את מגבלת שליש הפריים. בינואר השנה,  אפשר לקחת משכנתאות במקום שליש פריים, שני שליש פריים. זו הייתה בשורה גדולה מאוד לציבור נוטלי המשכנתאות" אמר קרעי כשנשאל על המאבק בבנקים "הבנקים בגלל שהם כמו מונופול, העלו את הריבית על הפריים לפריים פלוס, ככה שבעצם הם חטאו פעמיים. גם השאירו את התשלום  החודשי אותו  הדבר כמו שהיה לפני כן ובעצם סירסו את התחרות  שהייתה צריכה להיכנס לשוק והייתה הקלה לנוטלי המשכנתאות וגם הסיכון עכשיו, עבר ללקוחות, כי עכשיו כל חודש הריבית עלולה להשתנות. אם לפני כן, היה תשלום חודש מסויים לבנק והסיכון היה על הבנק ולקחת בריבית קבועה, האחראיות וההפרשים שנובעים מהעלאת ריבית היו על הבנק. עכשיו גם התשלום אותו הדבר וגם הסיכון עבר אליך. זו דוגמה לכך שאין תחרות".

ד"ר שלמה קרעי (הדס פרוש, פלאש 90)
"השוק הבנקאי במדינת ישראל חסר תחרות וזה נותן לבנקים לעשות את כל מה שהם רוצים.  מצאתי אוזן קשבת קצת יותר עם המפקח על הבנקים החדש, בעבר, היו אוזניים ערלות בוועדת הכלכלה לפני שנכנסתי לכנסת" קרעי הוסיף וסיפר כי "בכנסת ה-20 ובהצעת חוק שהגשתי דרך חברי כנסת מהליכוד לבטל את עמלת הפירעון המוקדם, בנק ישראל, נציגי הבנקים ופיקוח על הבנקים הגיעו לוועדה עם פמלייה שלמה וכולם התייצבו לצד הבנקים ולא מבטלת את החוק. זה עמלה שכובלת את הלקוח לבנקים, מונעת את התחרות לאורך כל חיי המשכנתא. אם אתה רוצה למחזר  שלם לבנק את כל הרווחים שהוא שילם ב-20 השנה הקרובות".
נתוני ספטמבר מראים שלמרות כל מה שאמרת וכולל החגים, עדיין אנשים לוקחים משכנתאות.
"אנשים רוצים לקנות בית. אי אפשר לעצור את השוק. אבל אנשים גם משלמים מאות שקלים יותר בחודש בגלל הסיפור הזה של מגבלת שליש הפריים וזה שהסרנו חלק ממנו הם העלו את הריביות. לפני עשור, לפני שבאה מגבלת שליש הפריים, קיבלנו במאה אחוז פריים משכנתאות בפריים מינוס 1, היום הצלחנו להוריד את המגבלה בקצת משליש פריים לשני שליש פריים ומשלמים פריים פלוס חצי. כל החיסכון בגלל הסרת המגבלה ובהתאם למה שהפיקוח על הבנקים ציפה, לא נחסך שום דבר. היו תחקירים בטלוויזיה והראו איך הולכים לבנקים ומבקשים  שני שליש פריים והבנקים עושים סבסוד צולב והוא משלם יקר יותר.
כבר אז ראינו איך הלובי של הבנקים מאוד חזק בוועדת הכלכלה וכל חברי ועדת הכלכלה שם הצביעו פה אחד לאשר לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול פירעון מוקדם בניגוד למפקחת על הבנקים והאיגוד שהיו שם. ברגע שנתנו להם משהו הם לא מוכנים  לשחרר, שטח כבוש לא משוחרר, יש להם תרנגולת שמטילה ביצי זהב. ככל שאתה פותח אתה רואה כמה שהבנקים הצליחו בדרך שלהם ובלובי שלהם. אני לא הראשון שנאבק בהם, רואים בפרוטוקולים של הכנסת איך ויתרו להם ונתנו להם את הכוח".
"תקציב המדינה ברובו פוגעני, יש בו כמה דברים טובים"
היו הרבה  ביקורות על שלטון הליכוד ב-12 השנים האחרונות שצפו מיד עם הקמת הממשלה החדשה. אחת הביקורות היתה על כך שלא עבר תקציב מדינה. "בנט במליאה אומר שלוש וחצי שנים אין  תקציב, היה תקציב דו שנתי  בשנת 2018 ובשנת 2019, היה תקציב המשכי ב-2020, בגלל בעיות שהיו, לא הצליחו להעביר אבל העבירו תקציב  המשכי שעבר בחוק" אמר קרעי ותקף את הממשלה הנוכחית "כל מה שיש להם לעשות זה לשקר. אנחנו מגיעים לוועדות שלהם ומראים איך התקציב פוגעני, אזרחי ישראל רואים ואנחנו רואים בסקרים שאנשים עוזבים את  בנט ואת סער, ממשלת ע10 מעלות ימינה היא עם מרצ ועבאס, אנחנו רואים שהליכוד מתחזק ובעזרת השם שנחזור וזה יהיה מספיק מהר בכדי שדברים לא יהרסו יותר מדי".
תקציב המדינה עורר המון ביקורות מצידך. מה אתה אומר עליו?
"התקציב ברובו פוגעני, יש בו דברים טובים. הדברים האולי טובים שיש בו מגיעים לא מבושלים. אותו הדבר סבסוד מעונות היום, השנאה שלו לחרדים גורמת לו להרעיב את הילדים. גם לומדי תורה יוצאים לעבוד במקצועות קודש כמו משגיחי כשרות, רבנים ועוד, לא חסר מקצועות שבסוף הם משתלבים בשוק העבודה. הם הופכים את זה למלחמת קודש והחרדים עוד יותר יאבקו למען זה. הם עושים ריגרסיה במקום להמשיך תהליך של שנים.   מס על הפלסטיק לפי משקל ולא לפי מחיר, הפלסטיק החד פעמי הזול על קילו פלסטיק ישולם אותו מחיר שהקילו פלסטיק מהסוג היקר וכך העשירים ישלמו פחות".
התייחסת גם למס הגודש בעבר?
"מס הגודש,  מס שהוטל לפי החוק שלפנינו רק על הפריפריה, אלו שחוצים את הטבעת מהפריפריה לתל אביב. לעומת זאת, תושבי גוש דן שמעמיסים את הגודש בכבישים בתוך הטבעות לא משלמים קנס. חילקו את זה לטבעות במקום לעשות חיוב רציף בהתאם לעומס שמעמיסים בכבישים, חוץ מהפריפריה שלא צריכה לשלם כי אין שמה תחבורה ציבורית. מס גודש הוא חשוב אבל היישום שלו פוגעני בפריפריה".
אתמול (חמישי) קרעי ציין הישג והצליח לשנות את המתווה הטבעתי של מס הגודש בוועדת הכספים בהודעה שיצאה לתקשורת קרעי חגג את ההישג: "מהדיון הראשון, דרשתי לשנות את המתווה הטבעתי ה'טיפש', למתווה רציף ויעיל יותר. היום, בדיון הרביעי, יו"ר הוועדה דרש להכניס לחוק את האפשרות לעבור למתווה כזה בעתיד. המתווה הטבעתי המוצע בחוק, מממש באופן חלקי בלבד אם בכלל את מטרת צמצום הגודש במרכז הארץ.
היעילות שלו מצומצמת ביותר מכיוון שהוא לא מסוגל לנטר באופן רציף את העומס ולהתאים את התעריפים בהתאם לגודש, הוא לא ממסה את הנוסעים בתוך כל טבעת וטבעת למרות שהם מהווים חלק משמעותי ביצירת הגודש, הוא ממסה באופן לא שיוויוני את אלו שנוסעים נסיעה קצרה בסביבות הטבעת במס זהה לאלו שנוסעים נסיעה ארוכה ומייצרים גודש משמעותי הרבה יותר, והוא אפילו פוגע בפרטיות הרבה יותר מאשר רכיב אלקטרוני שישדר למערכת המס רק את שורת החיוב. תארו לכם מה היינו משיגים עם ייצוג הולם וזכות הצבעה".
 
המלחמות בליכוד: "אדלשטיין עושה מעשי סער"
ביום ראשון האחרון, בריאיון בלעדי חדשות 12 ועמית סגל אמר שר הבריאות לשעבר, יולי אדלשטיין כי הוא מתכוון להתמודד לראשות הליכוד והביע ביקורת על יו"ר התנועה, בנימין נתניהו. אותה המלחמה ממשיכה את האמירות של מירי רגב שברצונה להיות ראש התנועה ביום שאחרי נתניהו, כוונתו של ישראל כ"ץ שייעץ לנתניהו להעביר לו את ראשות התנועה רק בכדי להרכיב ממשלה וניר ברקת שעשה כנס ענק בגני התערוכה אותו כינה "כנס אחדות" בליכוד.  קרעי נשאר לצד נתניהו לאורך כל הדרך.
מיד עם תום הריאיון של אדלשטיין, יצאת נגדו בביקורת חריפה.
"לירות בתוך הנגמ"ש באמצע המלחמה וזה מה שמרתיח אותי בתוך כל הסיפור הזה. אדלשטיין אומר שצריך להפיל את הממשלה הרעה הזו, איפה היית ארבעה חודשים אדלשטיין? באיזה דיון היית? באיזה ועדה היית? איזה הערה אמרת? איזה הסתייגות הגשת? איזה נאום במליאה נאמת? מה בדיוק עשית? ברור לכולם מבחינה פוליטית שיציאה נגד ראש התנועה שאין פריימריז באופק וההשמצה שלו והלכלוך הזה שזה גורם בתוך הסיעה ובכלל באופוזיציה, זה לא מתאים פוליטית לאדלשטיין בתוך הליכוד והוא לא טיפש, הוא יודע את זה".
מה הבעיה בהצהרה כמו שלו?
"זה מעשה סער, זה הטרימינולוגיה של השמאל להגיד 'תחליפו את המנהיג ונקבל אתכם',  איזה מן  דבר זה? מה אנחנו צריכים לתת את הלחי השנייה שלנו  לאלו שבגדו בבוחרי הימין והקימו ממשלה פוסט ציונית?  הקימו ממשלה עם רע"מ ועם מרצ ותומכי טרור. אדלשטיין הוא כלי שרת בידיים  של השמאל במהלך הזה שהוא עושה ואני מנחש שיש לו אינטרסים אחרים מאשר להוביל את הליכוד, יש לו אינטרס אחר, כרגע זה לא ידוע אבל ימים יגידו".
אתה רואה את ניר ברקת בצורה שונה? 
"גם ניר ברקת יצא נגד וגם אני יצאתי נגדו. בכנס שהוא עשה, הוא אמר לכולם שזה כנס של אחדות בליכוד. במוצאי שבת אחרי הכנס ראינו ריאיון איתו מתוך הכנס אצל דפנה ליאל ושם הוא השמיץ ואמר שנתניהו אחראי לזה שאנחנו באופוזיציה וכו'. כעסתי מאוד ויצאתי נגדו גם אז. אי אפשר להגיד זה כנס אחדות ואז ללכלך מאחורי הקלעים. אתה רוצה להתמודד, תתמודד בפריימריז. מירי רגב רוצה להתמודד, שתתמודד אחרי עידן נתניהו, לפני עידן נתניהו, שיתמודדו כולם גם ישראל כ"ץ, זו זכותם ואנחנו מפלגה דמוקרטית. אני בעיני  מי שיתמודד נגד נתניהו בזמן שהוא רוצה להמשיך להוביל את הליכוד, ינחל תבוסה מהדהדת. ראינו מה היה עם גדעון סער. שיבואו לתת כתף במאבק.
מה העתיד הפוליטי שלך, מה השאיפה?
"באתי לכנסת עם דגל חברתי-כלכלי. המטרה שלי היא לשרת את  הציבור הישראלי, הפריפריה, המחנה הלאומי. אני מקווה  לשרת את עם ישראל בכל תפקיד שאהיה ולא משנה אם בכנסת או קואליציה. אנחנו עושים את זה גם מהאופוזיציה ואני מכוון להיות בתפקיד  כלכלי בכיר כמו שר הכלכלה או שר האוצר, שם אוכל להשפיע  איתו על הסוגיות החברתיות המשמעותיות שאנחנו מעלים וזה לא רק המאבק בבנקים, החינוך וילדי החינוך המיוחד שהכנסנו אותם לרפורמת "אופק חדש". ראש הממשלה הכלכלי בממשלה הזו, ליברמן. כל מה שהוא רוצה הוא עושה,  הוא שר האוצר . אני כדי לשנות ולהשפיע, אני מקווה להגיע לתפקיד כלכלי בכיר".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כל עוד נתניהו בראש הליכוד,
    דניאל 10/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערנו, סמוטריץ לא יאפשר הקמת ממשלת ימין, לכן , אל תבואו בטענות לבנט רק לסמוטריץ
    סגור
  • 3.
    עוד מ....ועוד חצי חרדי - איך לא תתמוך בנאשם (ל"ת)
    הו, הו , 10/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אדון קרעי טיש לא ימודד מול ביבי
    אני 10/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם כולם יעזבו את המפלגה או שיחכו שהוא יעזוב את המפלגה וזה משהו שיקרה מהר יותר ממה שנדמה לך. ואחרי ישעזוב יהיה כזה תוהו ובוהו במפלגה שיקרה לה בדיוק מה שקרה למפלגת העבודה. היא תפסיק להתקיים.
    סגור
  • 1.
    ייזכר כחייל רובוט של ביבי. לא יותר ולא פחות.
    מלי 10/2021/15
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כשביבי ילך, קרעי ילך לא הרבה זמן אחריו. ככה זה עם פוליטיקאים חלשים שקיומם תלוי באדם אחד.
    סגור