תקשורת ומדיה

גוגל ופייסבוק תוקעות את הרייטינג? אלה הטענות בוועדת הכלכלה

בין הטענות שעלו בדיון על עדכון שיטת המדידה הופנתה טענה כלפי ענקיות הטכולוגיה שלא מאפשרות מדידות באמצעותן, ועדת המדרוג יצאה בביקורת נגד מנכ"ל התאגיד
מערכת ice | 
כאן 11, רשת 13, קשת 12 (צילום pexels)
ועדת הכלכלה דנה היום (שלישי) באפשרות לקדם עדכון של שיטת מדידות הרייטינג, בעלות החשיבות לערוצי התוכן ולמפרסמים בהם. הטענה שהוצגה בתחילת הדיון כי יש למצוא דרך מעודכנת לאור המדיה השונים שהתוכן נצפה בהם בעידן האינטרנט.
נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רועי גולדשמיט, הציג נתונים מהמחקר ואמר כי בעולם מי שמנהל את מדד הצפייה זו ועדה מקצועית, בישראל זו ועדת המדרוג שאינה מעוגנת בחקיקה. גולדשמיט הוסיף כי התאגיד פרש בגלל ביקורת על תהליך המדידה, ואילו הרשות השנייה לא השיבה לחוקרים על השאלה. החוקר אלירן זרד הוסיף כי בבריטניה הדירוג הוא לא מדד רייטינג ואפילו נטפליקס נכללת בו, ובקנדה לעומת זאת, משתמשים בפיפל מיטר נייד, כמו שעון, שמודד כל צפייה בכל מכשיר.
מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, אמר כי התאגיד בחר לעזוב לפני שנתיים בגלל חוסר רלוונטיות. קובלנץ הביא דוגמה באמצעות תוכנית הדגל של התאגיד - קופה ראשית והוכיח כי לפי ועדת המדרוג  השיגה 197 אלף צופים בממוצע לפרק, מול נתוני הדיגיטל שמונים פי 11 – 2.3 מיליון צופים.
קובלנץ הוסיף כי התאגיד עובד על שיטה עצמאית שתאפשר מדידת רדיו, טלוויזיה ודיגיטל, כגוף ציבורי שרוצה לחקור את האמת, וקרא לגופים נוספים להצטרף. "נאפשר לכל מי שחפץ להשתמש בנתונים של הכלי שאנחנו בונים, הוא יצטרך גם לשאת בעלויות", אמר.
ח"כ אקוניס שאל האם התאגיד מקים ועדת מדרוג אלטרנטיבית ו\ביטון שאל האם יש כלים אפקטיביים לכך. קובלנץ השיב: "זה אתגר מאוד גדול. להבנתי בהולנד התחילו עכשיו ניסוי של השיטה המשולשת. זה לא יהיה פשוט, אבל אנחנו נצליח להקים את הכלי הזה".
מנכ"ל הוועדה הישראלית למדרוג, רוני ארן, הגן על השיטה ואמר, "התאגיד פרש מסיבה פשוטה, בבריטניה 4 מתוך 10 התכניות המובילות היו של הבי.בי.סי, שיענה קובלץ מדוע הוא התרה בי לא לפרסם את נתוניו", אמר ארן.
מנהלת מחלקת המדיה בלשכת הפרסום הממשלתית, טליה לוינס, אמרה כי בהחלט יש מקום למדידה אחידה בכל המסכים, אך הבעיה היא שגוגל ופייסבוק לא תמיד משתפות פעולה. לדבריה, למדינה יש תפקיד לפקח על מדידה כמה שיותר רחבה. היא הוסיפה כי כאן 11 החליטו להעלות מחירים בלי נתוני חשיפה מעודכנים, ולכן הלשכה לא פרסמה בתאגיד לתקופה מסוימת, כד שהושגו הסכמות חדשות. לדבריה, גם ערוץ 14 העלו מחירים בצורה דרמטית בלי למסור נתוני רייטינג, ולכן הלשכה הפסיקה לפרסם. "אנחנו עדיין במשא ומתן, אבל הוא לא עובד כמו בכל מקום אחר, אנחנו מעוניינים בו יותר מהצד השני", אמרה.
 
היו"ר ביטון סיכם והודה לח"כ אקוניס, הוא הוסיף כי "ועדת הכלכלה תמשיך לקיים מעקב אחרי תהליכי העדכונים והשיפורים של תהליכי מדידה שידייקו את השיטות הנהוגות כיום, שהן לא עדכניות, נשקול חקיקה בהתאם למה שקורה בעולם, ליצור ועדות מדרג עדכנית וטובה יותר. הממשלה היא אחד מגופי הפרסום הגדולים במדינה והיא לא יכולה לקבל החלטה איפה לשים את הכסף בצורה מושכלת, כי תמונת המצב על הרייטינג היא חלקית. לכן אנחנו קוראים לשרי התקשורת והאוצר לקיים דיון בסוגיית ועדת המדרוג וקוראים לשרים לכלול את השיפורים בוועדת המדרוג בתוך רפורמת התוכן שנדונה היום ודרשנו ביולי להציג אותה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה