נבחרת אייס

מס הסוכר והכלים החד פעמיים: התנשאות אלימה על החרדים | יריב אופנהיימר

המטרה ראויה, הגמילה מכלים חד פעמיים והורדת הצריכה של השתייה הממותקת היא צורך חיוני, אבל הדרך הייתה שגויה ואלימה נגד החרדים. המחשבה שבקבוק קולה בישראל יעלה פי שניים מכל מדינה אחרת בעולם היא שתפחית את רמת הסוכרת בישראל, היא מחשבה המנותקת מהמציאות
יריב אופנהיימר
יריב אופנהיימר |  29
יריב אופנהיימר (צילום תומר אפלבאום, פלאש 90/ נתי שוחט, יונתן זינדל)
״אל תיכנסו לי לצלחת״ - היא אחת הסיסמאות המלוות את המאבק בחילוני בכפייה הדתית, במיוחד סביב ייבוא ושיווק של מאכלים לא כשרים. התחושה המתסכלת והמקוממת שהמדינה נכנסת לך הביתה ומנסה לכפות בצורה ישירה או עקיפה אמונה או הרגלים, יכולה להוציא מהדעת. לצערי, לא הצלחנו להבין בזמן אמת שהטלת המס על הכלים החד פעמיים ועל בקבוקי השתייה, תגרום למרבית הציבור החרדי לחוש בדיוק כך.
ולא מדובר על עניין של מה בכך, עבור משפחה מרובת ילדים, זמן שטיפת הכלים הוא משאב לא מבוטל. הוצאת החד פעמי מחייבת התארגנות מחדש, קנייה של כלים רב פעמיים, רכישת מדיח (אם המטבח והמצב הכלכלי מאפשרים), וארגון מחדש של ארוחות השבת הגדולות. עבור החרדים זאת גזירה שאין להקל בה ראש.
המטרה ראויה, הגמילה מכלים חד פעמיים והורדת הצריכה של השתייה הממותקת היא צורך חיוני, אבל הדרך הייתה שגויה ואלימה. אי אפשר ביום אחד, ללא תקופת הסתגלות ויצירת חלופות, להטיל מס על ציבור עני גם ככה, שהכלים החד פעמיים היו חלק בלתי נפרד משגרת חייו, ולצפות לשינוי הרגלים והשלמה עם המצב. בהתנשאות וכוחנות לא משיגים תוצאות, להיפך. 
 
במבחן התוצאה המס היה חרב פיפיות והביא לנזק. המס בוטל, והשימוש בכלים החד פעמיים הפך לאידיאולוגיה, לסמל ההתנגדות בכפייה החילונית-שמאלנית. החרדים יצאו בבחירות האחרונות להצביע במספרי שיא, בין היתר מתוך רצון לבטל את המס ולהחזיר את המצב לקדמותו. הפעם, מעבר לאמונה האידיאולוגית והשייכות הקהילתית, לאלמנט ההצבעה התווסף עניין אישי, ששווה אלפי שקלים בשנה למשפחה.
שינוי דפוסי התנהגות לא מייצרים רק באמצעות העלאת מס והכבדה על הכיס. מי שרוצה באמת להביא לשינוי צריך לעבוד קשה, לא להתעצל. הטלת מס היא הפתרון הקל, לא צריך לעשות דבר מלבד לחתום על צו, והמדינה אפילו מרוויחה כסף בחזרה. אבל שינוי אמיתי מצריך השקעה וחריצות.
שינוי דפוסי התנהגות בחברה החרדית מצריך פתיחה בהידברות עם רבנים ואישי ציבור מובילים, גיוס דמויות מהמגזר לפעילויות הסברה, יצירת קמפיין ייעודי למגזר החרדי, מתן תמריצים למעבר לכלים רב פעמיים ולמחזור, סבסוד מכונות לשטיפת כלים, במקביל להעלאה הדרגתית של המס.
אותם הכללים תקפים גם לשתייה הממותקת, לרבות הצורך בהוזלת התחליפים, לרבות סבסוד של מחירי הפירות והירקות על מנת לעודד צריכה של מתוקים בריאים. כשמחירי הירקות והפירות כה גבוהים, לא פלא שקל, זמין וזול לקנח עם ממתק, חטיף או תרכיז תפוזים.
אם רוצים לחולל שינוי עמוק, צריך לעבוד קשה, לגרום גם למדינה להוציא כסף ולהפוך את שינוי ההתנהגות לאזרח כמשתלם. מחקרים רבים בארץ ובעולם הוכיחו את הקשר בין הכנסה נמוכה ומעמד סוציו אקונומי נמוך לבין צריכת מזון מהיר, מעובד, לא בריא ורווי בסוכר. התערבות המדינה כדי לשנות הרגלים נדרשת לא רק בייקור מיץ הפטל והענבים, אלא בהורדת מחירים וסבסוד מזונות בריאים, שנשארים מחוץ לסל הקניות, בשל מחירם הגבוה. המחשבה שבקבוק קולה בישראל יעלה פי שניים מכל מדינה אחרת בעולם היא שתפחית את רמת הסוכרת בישראל, היא מחשבה המנותקת מהמציאות.
תגובות לכתבה(29):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    האם הממשלה הקודמת לא שגתה?
    רייספלד אילן ד"ר 01/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחר קריאת הכתבה של אופנהיימר, והתעמקתי בה, הגעתי למסקנה , כי אכן הוא צודק ואי אפשר להחליף את אורך חייו של ציבור גדול, אשר גם חי ברוב השנה ברמת חיים נמוכה, ועל אם המשפחה , המגדלת בממוצע בי 7 ל 10 ילדים, למי להקציב את הארוחות או לאיזה יל/ילדה לוותר על הארוחה? האם זה לא אכזרי? הממשלה הקודמת , נראה לי לא הכינה שיעורים על מנת לשנות אורך חיים של ציבור גדול, וכנראה זוהי מאחת הסיבות לנפילת...?
    סגור
  • 27.
    היה צריך רק לתקן את החוקים. (ל"ת)
    יוסי 01/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    כל הכבוד
    יואל שג 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יריב אני מוכרח לומר שאני שמח שאתה יודע לבקר גם את הצד שלך בפולטיקה מקווה שירבו כמוך שנותנים ביקורת עניינית ושגם אתה תמשיך כך
    סגור
  • 25.
    שנאת הדת
    משה 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איפה היתה הילוסופיה שלך לפני שנה חכמת הבדיעבד
    סגור
  • 24.
    תעצרו את העולם
    זגלול 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    פעם ראשונה שאני מסכים איתך כל הכבוד על היציאה מפוזיציה .
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    צודק
    פרח 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל כך צודק ליברמן מהשנאה המחרידה שלו לציבור הדתי עשה דווקא הוא ממש לא שדואג לכדור הארץ לא הבנתי גם למה העלו את מחיר כוסות הניר וצלחות הניר כי הם מתכלים. מבחינת הסוכר במשקאות הנזק מזעזע תתחילו להרגיל את המשפחה למים כן מים בריא וטוב גם כשבאים אלי אורחים יש מים על השולחן.
    סגור
  • 22.
    הפעם אתה לא יריב. כל הכבוד!
    אפי 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תענוג להסכים עם כל מילה של יריב אידיאולוגי!
    סגור
  • 21.
    אני חרדי. וזו פעם ראשונה שאני מגיב באינטנרט.
    מאיר 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שאפו ענק על היושרה והכנות. אהבתי כל מילה ממה שכתבת. קנית את ליבי
    סגור
  • 20.
    דיעה הוגנת, אבל קצת נסחפנו
    יוסי 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לחלוטין מסכים שהמס על הכלים החד פעמיים ומשקאות ממותקים היה נקמני. טוב שיריב מעלה זאת בכינות ראויה. אבל קצת נסחפת לחשוב שקולה בשני שקלים פחות היה מעודד את החרדים להצביע מרצ... גם לימודי ליבה זה דרישה נקמנית שרות בצבא יציאה לעבודה... יש כאן מלחמת תרבות - כדאי שכל אחד יבחר באיזה צד הוא.
    סגור
  • 19.
    יריב ומרעיו
    אבנר 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הגיע הזמן שגם שמאלנים יכתבו ביושר לעניין
    סגור
  • 18.
    אבל מה לעשות, העובדות מצביעות שזה כן הוריד את רמת הצריכ (ל"ת)
    מוטי 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    אז בוא ניכנע גם להם
    יריב 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בלי קרב
    סגור
  • 16.
    קשקשן
    מבין 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאיפה הבאת את זה? כל מומחי משרד הבריאות והגנת הסביבה מצדיקים את החוק. אפילו אבישי בן חיים הכוכב אמר שהחוק היה נכון אבל "העליב" את החרדים. הקיצר - ביטול החוק דמגוגי ויגרום להרבה מחלות ולזיהום. העיקר לבטל מה שהממשלה הקודמת עשתה. ליצנים.
    סגור
  • 15.
    מס ממותק
    מנשה 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לשיטתך נוריד המס על סיגריות אלכוהול וכו כי המס לא מקטין צריכה.... טיפשות... החרדים מהוים 10%מהאוכלוסיה וכמה שיצרכו חד פעמי וממותקים , לא ישפיעו על הצריכה בכלל האוכלוסיה ! ולכן זה צביעות של כל המטיפים והעושים לבטל את המס על ממותק וחד פעמי!
    סגור
  • 14.
    חבל שאז לא גיניתם את זה!
    Dovi 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ליברמן רשע ומושחת ומפר אמונים
    סגור
  • 13.
    דיעה כנה
    יוסי 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    4 2
    יריב אופנהיימר לא נמנה על הציבור החרדי או הימני, והדעה שהשמיע פה מעידה על כנות ועל כך מגיע לו כל הכבוד. החוק הזה הוא חוק נקמני של שר העוצר ( מלשון עריצות) נגד ציבור החרדים. אם למסות את השתיה המתוקה כי היא לא בריאה, אז למה לא את כל המוצרים עתירי הסוכר ??? ולמה לא למסות את הסיגריות המסרטנות??? ואת השתיה החריפה שגורמת לשחמת הכבד??? ואם איכות הסביבה עמדה לעיני השר הצדיק שלנו לשעבר, אז למה לא למסות גם את המגבונים המזהמים ואם איכות הסביבה כל כך חשובה למה לא להפחית את המס על רכבים הייברידיים וחשמליים????? בקיצור , חוק השתיה המתוקה נועד אך ורק להתנקם בציבור החרדי??? למה?? לאלוהים הפתרונים.....
    סגור
  • סתם ,פתאם שמתי לב שאני ממחזר הכל כי זה חשוב
    מוזר 01/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והחרדים ,שגם כך הם לא הכי נקיים רוצים חד פעמי על מנת למלא את המזבלות . לכן החלטתי ואשכנע הרבה אחרים ,לא למחזר . הכי נח היה לו יכולתי לזרוק לשמוציקס את הפלסטיק בחצרות בתיהם .
    סגור
  • 12.
    שאפו!
    יון 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כל מילה בסלע! טוב מלא מחשבה נכונה והסתכלות בריאה! שאפו
    סגור
  • 11.
    פעם ראשונה שמסכימה עם דבריך... (ל"ת)
    מיכל 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    10 3
    סגור
  • 10.
    למה לא להוזיל את המים בטעמים
    משה 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אם רוצים באמת להוריד את המשקאות המתוקים למה לא להוריד את מחירי הבקבוקי המים והמים בטעמים ללא סוכר . בגרמניה בקבוק כזה עולה סביב השקל בלונדון שקל וחצי וכולם מרוויחים
    סגור
  • 9.
    הפירות יקרים לעניים
    יוסך המסביר 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשאלו את החקלאים מה קורה עם פירות קטנים או עם םגמים קטנים. פשוט זורקים על האדמה ודורסים בטרקטור .אין קונים,והרבה םעמים אין מי שייקח בחינם
    סגור
  • 8.
    מסכים ב 100%
    שמשון -ק. גת 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    9 1
    למרות שאני נגד דעותיו ומשנתו בכל מה שהוא עושה יחד עם השמאל הקיצוני שהוא חבר נכבד שם. הפעם תומך באמירתו ובדעתו ללא שום סייג. יישר כח יריב אופנהיימר על הכתבה המכילה.
    סגור
  • 7.
    מעניין אם עשית כתבת ענק כשהעלו את המחיר
    דן דן 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    3 1
    של הסיגריות פי 5 בשביל לדאוג לבריאות הציבור עלאק
    סגור
  • 6.
    בתחום הטבק והסיגריות זה עובד (ל"ת)
    בערך 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    לרוב לא מסכים איתך. הפעם דברים נכוחים (ל"ת)
    אליהו 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 4.
    מה קרה מתחנף שינית דרך נתקררת
    אור 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הגיע הזמן לא להגיב
    סגור
  • 3.
    לך תגיד לרשע של ליברמן השמן (ל"ת)
    מיקי 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 2.
    כמה נכון! (ל"ת)
    מיכאל 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    אתה מנותק מהמציאות ואתה מצדיק טימטום (ל"ת)
    מס על סוכר וחד״פעובד 01/2023/03
    הגב לתגובה זו
    5 11
    סגור